"Puffsugare" (nu även kommersiell modell)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

"Puffsugare" (nu även kommersiell modell)

Inlägg av POS »

Vart lite osäker vart jag skulle posta men jag provar här så får vi se om den blir flyttad..

Jag har kännt ett behovet av en bra utsug utan filter till min cncfräs ett tag nu och jag har funderat på att bygga en själv,
alternativt köpa nått bra. (tips om bra färdiga lösningar är välkommna)

Det finns ju en del hembyggda på cnczone som verkar funka bra så det är nog möjligt att bygga nått bra själv, men
till och med jag har begränsatt med tid tyvärr...men trots det så provade jag lite småskaligt i köket idag :wink:
och tog en del bilder.

Började med att kapa en vanlig pet-flaska.
Bild

Sen tog jag en bit aluminum och ritade av flaskans diameter.

Bild

Sen var det dax för innerröret.

Bild

Klippte sen ut "spiralen".

Bild

Lite dubbelhäftande tejp funkade bra här!

Bild

Sen på med de på röret.

Bild

I med allt i flaskan och på med ett lock.

Bild

Sen gjorde jag ett hål och stoppade i ett annat rör.

Bild

Riggade upp det på bästa sett :)
Dammsugaren kopplade på det svarta röret och det vita var insug.

Bild

Sen behövde jag nått som liknade mdfspån....fick bli rispuffar :humm:

Bild

FILM

Resultatet blev kanske inte succé men inte helt kass heller, puffarna hamnade inte i glaset men
dom sögs inte in i dammsugaren heller. Det är möjligt att jag inte har rätt proportioner på rörer i gämförelse till
varandra?
Jag vet inte riktigt vad jag lärde mig på det här.. kanske att det är bäst att köpa en färdig i mitt fall :?
Som sagt tips om bra färdiga lösningar är välkommna!
Senast redigerad av POS 11 januari 2009, 15:19:24, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: "Puffsugare"

Inlägg av Walle »

Meningen är altså att "puffarna" ska hamna i glaset? :)

Funkar det inte med en grov-/våtdammsugare modell "hink" som kopplas till en vanlig dammsugare? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du kollar den här något deformerade video ser du att han har förlängt flaskorna så att de är avsevärt längre än innerröret.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Japp puffarna ska i glaset.
Mdf-dammet täpper igen mitt filter så fort så jag skulle vilja ha en filterfri avskiljare först.
MM jag kolla lite på den tråden på cnczone innan jag byggde:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=51385
Såg inte att dom var förlängda förut, men nu ser jag de ju.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Prova sätt spiralen närmare det svarta rörets ände, nästan ända ut, och sen upp med det hela. Jag misstänker att ett för långt nedstucket rör hjälper till att få själva cyklonen att hamna längre ner i flaskan.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det kan jag prova, undra om det ska vara tätt krig glaset?
Dom jättestora cyklonerna vi har på jobbet är öppna under och funkar inge bra om det är tätt under.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Provade att dra upp det svarta strax under slutet på spiralen men det hjälpte inte,
testade med dom lite tyngre sojabönorna men samma resultat.
Det spelar ingen roll hur lite eller mycket jag sätter dammsugaren på heller :humm:
Jag tror nog det vita röret ska vara större än hålet i botten där allt ska ut, ska kanske prova det också.
Jag ska också prova att räta ut spiralen lite så puffarna får lite mera fart neråt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du måste ju ha tätt neråt, annars kommer det inte ut nåt så länge du suger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu har jag aldrig pysslat med såna där men vitsen med spiralen är väl att sätta fart på det uppsugna så det INTE sugs med i mittenröret utan åker ner i botten? Och därmed trillar ut där nere även om det är ett litet hål.

Det är väl så alla spånsugar fungerar? De har ju oftast en tygsäck nertill och den lär ju inte vara tät?
charcoal

Inlägg av charcoal »

Hmm, är det inte också tänkt att cyclondammsugare skall vara effektivare än vanliga.
Har du testat med lägre effekt på dammsugaren?
Jag har för mig också att det är ganska viktigt att spiralen är jämn i sin vinkel hela vägen. kan det vara så att spiralen på din i nederkant är mycket planare än resten?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Spontant så borde väl spiralens lutning ökas kanske? Så att puffarna får både rotation OCH fart nedåt?

Sen kanske centrumröret ska ha ett mindre hål? Lika litet som inloppet?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har byggt en "3-pipig" av petflaskor som jag använder till min lillasyster, och som Norpan säger måste det vara en sluten behållare som skräpet ska hamna i, annars blir det en luftström genom flaskans mynning som drar med sig alla puffar upp i flaskan.

Jag borde dokumentera mitt bygge.. men en CAD-bild kan jag visa;

Bild
Den fungerar sådär, inte helt nöjd men inte totalt misslycket heller. En 1000W dammsugarmotor monterad direkt på locket.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har du testat med lägre effekt på dammsugaren?

Japp har en ultrasilencer så den är mycket ställbar.

Jag har för mig också att det är ganska viktigt att spiralen är jämn i sin vinkel hela vägen. kan det vara så att spiralen på din i nederkant är mycket planare än resten?

Jag ska prova att göra den "brantare" ikväll så det blir lite mera fart nedåt.
Ska prova att ha det tätt nedåt också!
xxargs

Inlägg av xxargs »

i dom spannmålscykloner jag titta på så har man oftast ett nätrör istället för heltätt rör, allt bygger på att det man suger upp har mycket högre manssa än luft och nyttjar densitetskillnaden - puffar är dock ganska lätta...

med nätröret så får man effekten att luften som vill ta sig ut bromsas i sin rotation när den närmar sig centrum och tar sig ut utan att samtidigt rotera snabbt via den övre utblåset medans partiklarna snurrar efter kanten i perferin bibehåller sin fart relativt sett - någon form av bromsverkan på luften bör man ha innan det blir för centralt vid utsugen, då även luft som snurrar fort trycker sig utåt och du måste ha högre tryckfall än önskat och kanske tom få det att blåsa i utloppet i botten.

som sagt -- en ganska delikat dimensioneringsproblem...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Provat lite till nu, jag gjorde spiralen lite brantare och tejpade tätt mot glaset, med puffar och sojabönor så vart det bara lite bättre.
Men när jag provade med mjöl som är ganska likt mdf-damm så funkade det riktigt bra.
Jag satte ett filter mellan damsugaren och det svarta röret så jag kunde se om det vart mycket mjöl där med det blev knappt nått utan det hamnade i glaset. :)

Mjölet följde kanten på flaskan hela vägen ner medans puffarna började stuttsa runt i flaskan, kanske för att den var för kort och dom hade för hög fart när dom kom ner till "tratten"?

Om jag ska bygga nån riktig så tänkte jag göra den i aluminumplåt och kanske 3ggr större än en pet-flaska.
Vi får se om det blir nått bygge men det var kul att prova lite :) skulle helst hitta nån liknande färdig lösning för en överkommlig summa.
Skriv svar