Voltmeter till bilen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Voltmeter till bilen
Sökte lite på forumet här men kom inte fram till så mycket annat än att någon föreslog en IC-krets vid namn ICL7107, vilken jag själv funderat på.
Jag har inte hittat något om separation mellan matning och mätning i databladet, men i infon för alla byggsatser och färdiga panelinstrument står det att de två måste vara galvansikt skilda? Det vill jag ju liksom inte...
Jag har inte hittat något om separation mellan matning och mätning i databladet, men i infon för alla byggsatser och färdiga panelinstrument står det att de två måste vara galvansikt skilda? Det vill jag ju liksom inte...
- Schnegelwerfer
Kjell & Co har sådana här: http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... nktion.pdf för 79:-. Strömförbrukningen är 1mA vid 7 12V, bör enkelt kunna fixas med en liten kondensator switcher för att avskilja den från spänningen man vill mäta.
- Schnegelwerfer
Eftersom jag haft en del generatorhaverier i mina gamla skrotbilar är jag närmast paranoid och mäter laddningsspänningen väldigt ofta!
Tips:
Ta en billig voltmeter, tejpa fast den med silvertejp på instrumentbrädan, klipp av mätsladdarna och koppla in dom i cigarettändaruttaget!
En mycket elegant lösning!

Tips:
Ta en billig voltmeter, tejpa fast den med silvertejp på instrumentbrädan, klipp av mätsladdarna och koppla in dom i cigarettändaruttaget!
En mycket elegant lösning!

Min bensinmätare är en modifierad voltmätare för bilar.
http://hem.bredband.net/berte/BensinMatare/besin.htm
http://hem.bredband.net/berte/BensinMatare/besin.htm
Schnegelwerfer Utan voltmetararen skulle jag inte heller köra långt, nu efter ett antal generatorhaverier...
Biltemas är en enkel lösning.

Varvräknare är också bra att titta på när bilen håller på att dö. Visar den något annat än noll, då fungerar tändningen men bränslepumpen eller dess relä har gått sönder igen...
Biltemas är en enkel lösning.

Varvräknare är också bra att titta på när bilen håller på att dö. Visar den något annat än noll, då fungerar tändningen men bränslepumpen eller dess relä har gått sönder igen...
I en bil behöver man inte en hel voltmeter!
Jag har en krets bestående av bl a en op-förstärkare som fönsterkomparator och en tvåfärgad lysdiod.
Kretsen justeras att visa släckt lysdiod vid 13V +- 1V. Vid 12V och nedåt lyser den rött, och vid 14V och uppåt lyser den grönt. (Överladdning).
Denna har visat sig vara så användbar, att jag flyttat över den från bil till bil.

Jag har en krets bestående av bl a en op-förstärkare som fönsterkomparator och en tvåfärgad lysdiod.
Kretsen justeras att visa släckt lysdiod vid 13V +- 1V. Vid 12V och nedåt lyser den rött, och vid 14V och uppåt lyser den grönt. (Överladdning).
Denna har visat sig vara så användbar, att jag flyttat över den från bil till bil.
- Schnegelwerfer
Jäklar vad smart!wyatt skrev:I en bil behöver man inte en hel voltmeter!![]()
En sådan ska jag löda ihop så fort jag får tid, en vanlig lysdiod är ju också enkel att placera på något diskret ställe!