7912 problem
7912 problem
Har lyckats klanta till det på ngt sätt med en neg regulator 7912. Har kopplat enl länken
http://www.ladda-upp.com/bilder/14345/stegg
Jag får ut -19V??!! Detta är så enkelt att det inte borde ge mig problem. Har även kopplat en dc källa med till kretsen jord och med -polen till likriktaren - ben och då får jag ut -12 som man bör. Varför??
http://www.ladda-upp.com/bilder/14345/stegg
Jag får ut -19V??!! Detta är så enkelt att det inte borde ge mig problem. Har även kopplat en dc källa med till kretsen jord och med -polen till likriktaren - ben och då får jag ut -12 som man bör. Varför??
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: 7912 problem
Får du verkligen ut 12V och 5V ? Som du ritat diodbryggan så har du -30V till plus sidan och +30 till minussidan. Tänk också på att benen på en 79 regulator inte sitter på samma sätt som en 78 regulator.
Sen rekomenderar jag att du kopplar in på 7805:an direkt till +30V, speciellt om du ska ta ut mycket ström.
Sen rekomenderar jag att du kopplar in på 7805:an direkt till +30V, speciellt om du ska ta ut mycket ström.
jag får ut 12V och 5V ja. Som sagt om jag istället för trafon kopplar in ca 15V pos/neg på likriktarens AC pinnar så får jag även ut -12V
har hållt på och flyttat runt på en som är 33u och det verkar inte påverka ngt spec
många 79 xx regulatorer kräver lite belsatning, har tagit sönder saker på grund av detta :-x
haha omg sicket piss. du har rätt grymm.. koppla in 1k och den damp ner till 12.1V.. sicket piss.. tur jag inte koppla den till ngt viktigt..
- prototypen
Något viktigt hade troligen belastat 7912 tillräckligt för att den ska reglera rätt. Det här händer 78 serien om inspänningen är tillräckligt hög. Egentligen inget problem, vad har man en regulator till utan belastning.
Protte
Protte
absolut, jag håller med. det var bara att jag aldrig råkat ut för detta fenomen innan. Jag byggde nätdelen till ett projekt och sen skulla jag mäta att alla spännigar var ok. såg då att den låg på 19volt och trodde helt enkelt att jag kopplat ngt fel.. då pinnarna inte är samma som på 78orna