RF-exciterad CO2-laser 5-10W 200-300 USD
Re: RF-exciterad CO2-laser 5-10W 200-300 USD
Klart det går att kompensera för det i vilket vettigt CAM-program som helst, precis som att man kompenserar för verktygsdiametern i en fräs eller skärbredden hos en plasmaskärare!
skönt att höra!
Jag har inte kommit igång med CNC'andet än
Ska hämta min nya fräs imorgon (Torsdag)! Sen kommer jag nog peppra forumet med (troligtvis dumma) frågor 

Du är så välkommen så med dina dumma frågor, vi är alla nybörjare i början 
Med din nya fräs borde det ju inte vara så svårt att fräsa ut delar till en CNC-laserskärare
PS. Torsdag är "I dag" DS.

Med din nya fräs borde det ju inte vara så svårt att fräsa ut delar till en CNC-laserskärare

PS. Torsdag är "I dag" DS.
Precis min tanke!
Mitt första projekt blir dock att fräsa ur delar till en liten kretskortsfräs. Jag har ett gäng små gulliga bipolära stegmotorer som jag tror skulle bli perfekt!
Om de är för klena så får den jobba som CNC-borrmaskin istället 
Men sen blir det nog laserskärare!
Fast Torsdag är väl imorgon? Är det inte Onsdag nu, efter midnatt? Eller har jag tappat ett heltdygn?

Men sen blir det nog laserskärare!

Fast Torsdag är väl imorgon? Är det inte Onsdag nu, efter midnatt? Eller har jag tappat ett heltdygn?

Haha, du har faktiskt rätt, ett gott tecken på att jag borde lägga mig och sova ^_^
Vad har du tänkt dig för design på kretskortsfräsen, något i stil med POS's nya POSY-A4 eller?
Vad har du tänkt dig för design på kretskortsfräsen, något i stil med POS's nya POSY-A4 eller?
Ett litet tillägg till beräkningen ovan.
För att beräkna depth-of-focus (DOF), dvs under vilket avstånd den fokuserade strålen är inom 1.41 ggr den minsta diametern kan man använda följande formel:
DOF = (8*L/π)*(F/D)^2
dvs DOF = 7,5 mm för F=100 mm, men bara 0,3 mm för F=20 mm. Det sticker alltså med kvadraten men fokallängden. Kan vara bra att tänka på.
Ja Meduza, det är nog dag för fler att sova. Guten Nacht på er...
För att beräkna depth-of-focus (DOF), dvs under vilket avstånd den fokuserade strålen är inom 1.41 ggr den minsta diametern kan man använda följande formel:
DOF = (8*L/π)*(F/D)^2
dvs DOF = 7,5 mm för F=100 mm, men bara 0,3 mm för F=20 mm. Det sticker alltså med kvadraten men fokallängden. Kan vara bra att tänka på.
Ja Meduza, det är nog dag för fler att sova. Guten Nacht på er...
Japp, kretskortsfräsen kommer nog bli starkt influerad av POS POSY-A4. Misstänker dock att mina små stegmotorer kanske inte kommer räcka till (kretskort är väl rätt hårda att fräsa?), men jag får tag på stegmotorer till ett mycket bra pris från Allmotion 

Walle: Orkar motorerna bara flytta vagnen med spindeln så går det säkert att fräsa kretskort. Själva "banfräsningen" går lätt eftersom du i allmänhet har ett väldigt litet verktyg och dessutom kör små djup. Profil-fräsningen går ju alltid att ta i flera passager men med en 1,5mm kretskortsfräs så klarar nog de allra flesta maskiner att ta ett par millimeter kopppar/glasfiber-laminat i ett pass...
Andax:
Kikade lite på din beräkning på föregående sida:
d = (4*L/π)*(f/D)
f = fokal längden
L = väglängden
D = stråldiametern innan linsen
Kan inget om sådana här optiska beräkningar utan vill mest få bekräftat att det är så att den fokuserade punktens diameter står i omvänd proportion mot diametern före linsen. Alltså, om "ingångsdiametern" blir dubbelt så stor så kan den fokuseras till en hälften så liten punkt?
Känns ju inte särskilt intuitivt men det vore ju inte först gången...
MVH
/Tottish
Andax:
Kikade lite på din beräkning på föregående sida:
d = (4*L/π)*(f/D)
f = fokal längden
L = väglängden
D = stråldiametern innan linsen
Kan inget om sådana här optiska beräkningar utan vill mest få bekräftat att det är så att den fokuserade punktens diameter står i omvänd proportion mot diametern före linsen. Alltså, om "ingångsdiametern" blir dubbelt så stor så kan den fokuseras till en hälften så liten punkt?
Känns ju inte särskilt intuitivt men det vore ju inte först gången...

MVH
/Tottish
Walle: Själva banfräsningen behövs det ingen större kraft för, det är profilfräsning av kretskort som kan vara rätt hårt, naturligtvis kan man köra det i många pass med litet djup åt gången, till kostnad av att det tar längre tid och man sliter ut verktygen snabbare.
Jag tror dock att de är lite för klena i alla fall. Stora är de inte, 20x20x30mm (plus axel). 1.8 grader och 0.6A. Drivspänning är jag osäker på dock. Dock ljög jag nog när jag påstod att de är bipolära, de har bara fyra tåtar och det betyder väl att de är unipolära? Edit: de är bipolära 
Funkar de inte till kretskortsfräs så kan man alltid ha dom till något annat roligt
4 stycken har jag.
Edit: Hittade lite info på allmotion.se. Hållmomentet är 0,018Nm och typen är "2-fas High Torque". Länk till databladet. Det är 20STH30A2-064 jag har.

Funkar de inte till kretskortsfräs så kan man alltid ha dom till något annat roligt

Edit: Hittade lite info på allmotion.se. Hållmomentet är 0,018Nm och typen är "2-fas High Torque". Länk till databladet. Det är 20STH30A2-064 jag har.
Mjo, det är väl kanske i klenaste laget... är ju typ mindre än 1/50 av vad folk brukar köra på sina små maskiner, 57STH41 är ett vanligt val...
Tottish:
I princip hänger det ihop med att ljuset har en vågnatur. Om man ska försöka sig på att ge någon intuitiv förklaring så är det fler delar av ljusfronter som kan vara med och interferera i fokuspunkten.
Ett annat sätt att se på det är att följa strålen från fokuspunkten mot linsen. En Gaussisk vågprofil är en plan våg i fokus, men blir krökt och växer ju längre från fokus man kommer. Ju mindre startpunkt desto snabbare växer den och kommer alltså ha en större diameter vid linsen. Går du baklänges i detta resonemang så kommer du att få en mindre spot om du har större diameter vid linsen.
OBS Formeln jag gav gäller vid en perfekt sk diffraktionsbegränsad lins. Ofta har linser sfäriska ytor och bryter inte ljuset perfekt vilket ger sk sfärisk abberation, dvs fokus varierar beroende på hur långt ut på linsen strålen kommer ifrån. Problemet med abberationer är växer i princip med stråldiameter och med kortare fokallängd. Det är mao svårare att bryta ner breda strålar på en kort sträcka.
Du får ursäkta om förklaringen är lite svår att förstå, men utan bilder blir det lite som det blir.
Får väl lätta upp stämningen med en skröna om en student som varit ute och festat hårt kvällen innan men ändå bestämt sig att gå på föreläsning på morgonen därpå.
Föreläsaren började mässa sina integralkalkyler och allt efter tiden gick började studenten känna sig mer och mer illamående för han var duktigt bakfull.
Vad faan skulle han göra? Dörren ut var på andra sidan lokalen bakom föreläsaren.
Det gick inte längre... Han sprang ner för gången ner mot katedern, såg en papperskorg, tog sikte och spydde som en kalv i den.
Katastrofen var ett faktum. Var detta det mest pinsamma man kunde råka ut för?
Inte allst! Studenten reste sig bara upp och sa lungt "Tyckte det blev lite väl teoretiskt där ett tag" och gick sedan bara bara lungt ut ur lokalen....
I princip hänger det ihop med att ljuset har en vågnatur. Om man ska försöka sig på att ge någon intuitiv förklaring så är det fler delar av ljusfronter som kan vara med och interferera i fokuspunkten.
Ett annat sätt att se på det är att följa strålen från fokuspunkten mot linsen. En Gaussisk vågprofil är en plan våg i fokus, men blir krökt och växer ju längre från fokus man kommer. Ju mindre startpunkt desto snabbare växer den och kommer alltså ha en större diameter vid linsen. Går du baklänges i detta resonemang så kommer du att få en mindre spot om du har större diameter vid linsen.
OBS Formeln jag gav gäller vid en perfekt sk diffraktionsbegränsad lins. Ofta har linser sfäriska ytor och bryter inte ljuset perfekt vilket ger sk sfärisk abberation, dvs fokus varierar beroende på hur långt ut på linsen strålen kommer ifrån. Problemet med abberationer är växer i princip med stråldiameter och med kortare fokallängd. Det är mao svårare att bryta ner breda strålar på en kort sträcka.
Du får ursäkta om förklaringen är lite svår att förstå, men utan bilder blir det lite som det blir.
Får väl lätta upp stämningen med en skröna om en student som varit ute och festat hårt kvällen innan men ändå bestämt sig att gå på föreläsning på morgonen därpå.
Föreläsaren började mässa sina integralkalkyler och allt efter tiden gick började studenten känna sig mer och mer illamående för han var duktigt bakfull.
Vad faan skulle han göra? Dörren ut var på andra sidan lokalen bakom föreläsaren.
Det gick inte längre... Han sprang ner för gången ner mot katedern, såg en papperskorg, tog sikte och spydde som en kalv i den.
Katastrofen var ett faktum. Var detta det mest pinsamma man kunde råka ut för?
Inte allst! Studenten reste sig bara upp och sa lungt "Tyckte det blev lite väl teoretiskt där ett tag" och gick sedan bara bara lungt ut ur lokalen....

Haha, ja, den känslan känner man ju igen. =)
Tack för förklaringen. Underlättade lite i alla fall och så fick jag ju bekräftat att det inte rörde sig om skrivfel!
MVH
/Tottish
Tack för förklaringen. Underlättade lite i alla fall och så fick jag ju bekräftat att det inte rörde sig om skrivfel!
MVH
/Tottish
För er som är intresserade, ta en titt in i tråden igen, han har monterat ihop en bunt kit med fungerande tuber runt 5-7W och RF-förstärkare färdigkopplat, allt som krävs är en gammal 5-7W 27mhz-radio och ett nätagg för att kunna köra igång.
Priset är 175$ inkl frakt till sverige!!!!
alla ni som sitter och funderar, KÖP för bövelen, ni kan alltid sälja dom för nära det dubbla på eBay senare om ni skulle tröttna...!!!
Priset är 175$ inkl frakt till sverige!!!!
alla ni som sitter och funderar, KÖP för bövelen, ni kan alltid sälja dom för nära det dubbla på eBay senare om ni skulle tröttna...!!!