Tack för alla svar. Helt otroligt vilken hjälp man får.
psynoise: Tack, en Schmitt trigger skulle nog faktiskt fungera. Jag har funderat på att löda ihop något själv men haft just det problemet, att en spänning i gränsen för att få en transistor att inte hålla strömmen till ett relä inte fungerar så bra och exakt. Kan visa på schema nedan hur jag tänkt. Nu är jag inte så high på elektronik, men jag kanske skulle kunna använda en Schmitt trigger och en mosfet för att slippa reläet.

I schemat jag ritat ovan så är de båda strömbrytarna till för att antingen sätta på eller stänga av utgången. Den fungerar i princip bra då om spänningen blir för låg så orkar inte transistorerna hålla reläet och då bryts hela kretsen.

Ni får gärna ge tips på hur jag skulle kunna lösa problemet.
laban12: Jaså

Jag trodde faktiskt att fritidsbatterier klarade mer cykler vid 50% urladdingscykler.
De batteri jag tänkt använda finns inte upplagt på webben; men ett liknande finns:
Biltema SMF-batteri art-nr 80-3601. I deras katalog finns det ett SMF fritidsbatteri på 70 Ah med Silver-Kalciumlegering och 4 års garanti för 899 kr.
Har ni några tips på batterier som jag kan använda istället? De får inte vara för dyra eftersom budgeten för det här projektet är runt 4000 kr allt som allt. Är det tex. mycket bättre om jag köper ett par eller mer av deras gel-blyackumelatorer och paralellkopplar?
ristomemo: Jag skruvar helst inte i växelriktaren, iaf om jag kan undvika det. :/
xxargs: Tack för ditt engagemang i att svara först och främst. Jag letade faktiskt runt ett tag innan jag bestämde mig för
69-719-15 (Datablad), och när man jämför den du föreslog som jag också tittat på, också från Nordic Power
69-712-04 (Datablad) så framgår den första som bättre på samtliga punkter. Dels är tomgångs effekten < 4 W ( ~0,34 A) lägre jämfört med < 0,7 A för den senare. Sedan har den första 1000 W surge power vs. 500 W och slutligen står det att effektiviteten är ~90% vs. ~85%. Som om man ska lita på databladen (som borde gå i o m att det är samma tillverkare) så är den första bättre. Men om du testat båda kanske du vet hur det är i praktiken?
Som sagt innan på skruvar jag helst inte i växelriktaren, får nog bli ett relä, solid state relä eller mosfet. Jag vet inte riktigt än. Sedan vet jag att det inte bara är att bryta vid en viss spänning som du skriver och tro att man har en 50% SoC, det är mer som än kompromiss för att spara på batteriet och slippa att tänka på att inte glömma växelriktaren på. Men visst jag skulle gärna använda en Ah-mätare, som även gå kanske hade en signalutgång för låg batterinivå, problemet är ju att jag inte kan hitta någon (som inte kostar typ 5 kkr)... Och jag ska inte ladda med float, utan jag kommer efter en dags användning när jag kommer hem ladda den med min CTEK 3600.
Som skrivet ovan får ni gärna ge tips på batterier som är bra för ändamålet till ett rimligt pris, samt fler batterivakter/centraler.
