BANG & OLUFSEN MCL2AV
BANG & OLUFSEN MCL2AV
Hej!
Håller på och hjälper en vän som har en Bang & Olufsen anläggning.
Och jag undrar om någon vet hur man felsöker en MCL 2 AV fjärr
konrolls enhet. Den vekar inte vilja arbeta.
//Kricka
Håller på och hjälper en vän som har en Bang & Olufsen anläggning.
Och jag undrar om någon vet hur man felsöker en MCL 2 AV fjärr
konrolls enhet. Den vekar inte vilja arbeta.
//Kricka
Re: BANG & OLUFSEN MCL2AV
* Mät spänning över IR-dioden.
* Kolla om det finns IR-ljus, en fototransistor kanske räcker, annars finns billiga moduler.
* Kolla om det finns IR-ljus, en fototransistor kanske räcker, annars finns billiga moduler.
Enklaste sättet att kontrollera om en fjärr sänder någon data via IR-dioden är att rikta den mot en videokamera eller vanlig digitalkamera, du kommer se om det blinkar när du tittar på bilden... 
Du kan också ta din mobiltelefon med kamera å sedan zooma in IR-dioden. Ser du då ett sken så vet du att den fungerar.
Ta en radio med AM brukar vara Mellanvåg på vanliga billiga apparater.Håll fjärren nära baksidan på radion,antennen för AM sitter där,tryck på knapparna på fjärren,fungerar den så ska du höra ett smattrande ljud i radion.(Förutsatt att Du knäppt på apparaten först.)
Är det en ren fjärrkontroll det handlar om så är det vanligt att folk tappar dom eller spiller Lördagsgroggen i dom.När man tappar dom så är det vanligt att IR dioden/dioderna släpper i lödningarna.
Är det en ren fjärrkontroll det handlar om så är det vanligt att folk tappar dom eller spiller Lördagsgroggen i dom.När man tappar dom så är det vanligt att IR dioden/dioderna släpper i lödningarna.
Jag har också en fjärrkontroll som jag misstänker är felaktig. Det hela slutade att fungera efter att jag tappat den från några dm höjd. Jag testade med en IR-känslig kamera och den ger ljus ut.
Jag misstänker att oscillatorn har hamnat snett i frekvens, det kanske är något liknande här.
Jag misstänker att oscillatorn har hamnat snett i frekvens, det kanske är något liknande här.
- prototypen
BO försäljarna kan ha en apparat hängande på väggen där man kan se om fjärren funkar, fanns på RC i Umeå för nåt år sedan iaf. Men mobilkamera funkar också.
Protte
Protte
Själva resonatorn brukar lossna i fjärren då man tappar dom.Brukar vara en orange tvåbent liten pryl som det oftast står 455 .Finns dom som har andra frekvenser också,men dom ligger omkring 455 khz området i alla fall.Nåt annat har inte jag råkat på i alla fall.