Autostart av PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gyver

Autostart av PC

Inlägg av gyver »

Har plockat isär en laptop modell äldre och byggt in den tillsammans med 14"-skärmen i en tavelram och på så vis gjort en egen fotoram.

Datorn/fotoramen är kopplad till ett vägguttag som stängs av då ljuset i rummet släcks (och fotoramen dör). Dock så vill jag naturligtvis att datorn ska starta när strömmen återkommer.

I laptopens BIOS finns ingen sådan inställning. Vad jag alltså behöver är en lösning som kortsluter power-knappen en sekund när moderkortet spänningsätts.

Hur skulle ni enklast lösa detta?

Edit: Lagt till ett par bilder på skapelsen nedan :D

Bild
Donator-PC.

Bild
Donator i smådelar.

Bild
Boot-test med delarna liggande löst.

Bild
Allt monterat i ram från Gallerix. OS:et ligger på hårddisk då moderkortet inte kan boota från USB.

Bild
Färdig bildvisare på väggen. Bilderna ligger på en USB-sticka. Ett litet program visar ett långsamt bildspel av samtliga JPEGs på stickan.
Senast redigerad av gyver 7 januari 2009, 21:35:38, redigerad totalt 1 gång.
EEPROMdanne

Re: Autostart av PC

Inlägg av EEPROMdanne »

Vad är det för spänning på adaptern? Vet du modellen på datorn?

Någon logikkrets av nått slag.
Ev. kan man använda en PIC och relä/trissa. Lite onödigt kanske..

EDIT: Var lite snabb där. Borde gå med något motstånd, trissa och konding. Hehe..
Senast redigerad av EEPROMdanne 7 januari 2009, 12:59:35, redigerad totalt 1 gång.
gyver

Inlägg av gyver »

EEPROMdanne skrev:Vad är det för spänning på adaptern? Vet du modellen på datorn?

Ev. kan man använda en PIC och relä/trissa.
Adaptern ger 14.4V, men på moderkortet finns både 3.3V och 5V att finna. Datorn är (var) en Fujitsu-Siemens laptop från slutet av 90-talet.

Min första tanke var också att använda en PIC-lösning, men tanken slog mig att det kanske finns en självklar enklare lösning med analog teknik, kanske med en 555:a?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med en 555'a kopplad som monostabil vippa. Det borde gå att koppla utgången på 555'an rakt in (förutsatt att man har gemensam jord med datorn) på ett av stiften. Men annars får man väl använda en optokopplare eller relä.

Här hittar du lite info om hur 555'an: http://www.doctronics.co.uk/555.htm
Och på den här sidan finns ett litet program för att räkna ut värdena på nödvändiga kringkomponenter.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kondensator och transistor dyker upp som lösningsalternativ.. ;)

Då kondensator kortsluter när den laddas upp.
gyver

Inlägg av gyver »

blueint skrev:Kondensator och transistor dyker upp som lösningsalternativ.. ;)

Då kondensator kortsluter när den laddas upp.
Smart. Det jag glömde nämna var att man behöver simulera ett "tryck". Att hålla strömknappen kortsluten = nertryckt gör att moderkortet istället för att starta och förbli "på" svänger mellan "av" och "på" med några sekunders mellanrum.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

555a kopplad som monostabil vippa simulerar just "tryck". Det går säkert att lösa med en konding, ett par resistorer och en trissa, men för sekunden kan jag inte komma på hur :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

gyver, När kondensatorn är uppladdad så är den.. typ ;)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har du nått batteri i laptopen? Låter rätt elakt annars att bara bryta strömmen rakt av...

I min 'TV-laptop' (typ fotoram fast med usb-digitaltvkort) hade jag tur och datorn startade när strömmen slogs på. Jag kopplade en IR-mottagare till en PIC som slog på strömmen via ett relä när den kände av en IR-signal. När datorn stängdes av (med hjälp av en fjärrkontroll som fungerade som mus) försvann matningsspänningen på USB-kontakten i slutet av nedstängningsfasen, PIC'en kände av detta och slog ifrån strömmen efter en liten fördröjning.
Ett tryck på valfri knapp på fjärren startade alltså datorn. Fjärren användes sedan som mus, och efter att man klickat Avsluta i Windows och datorn stängt av sig bröts matningsspänningen.

För tillfället funderar jag på hur på/avslag ska skötas i mitt eget fotramsprojekt. Har inte bestämt mig än, men just nu lutar det år att låta datorn gå i viloläge när den inte används.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Borde det inte gå med stort motstånd som laddar en kondensator som sen triggar en OP när den laddat nog mycket. Sen kunde man tänka sig att man har en annan av op:arna i kretsen som "brytare" när allt laddat klart. Dvs den "andra"op:en laddas av den förstas utgångsström tills en kondensator även där är laddad nog för att bryta strömmen som går vidare till "tillslaget". Kostar inte mycket iaf. PIC går ju även det men då är det ju nästan för simpelt :D

Antar att datorn stänger om man håller knappen inne hela tiden.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl bara att göra en enkel koppling som sluter kontakten direkt när den får spänning och sen laddas en kondensator sakta upp så den "släpper" efter nån sekund.
gyver

Inlägg av gyver »

PHermansson skrev:Har du nått batteri i laptopen? Låter rätt elakt annars att bara bryta strömmen rakt av...
Finns inget batteri, men maskinen överlever utmärkt strömavbrott på det viset. Kör en egenkonfigurerad nedbantad version av XP Embedded som aldrig skriver till disken. På så vis kan man bryta strömmen när man vill.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att sätta en kondensator direkt över startknappen fungerade inte på en stationär jag provade.

Denna koppling kan fungera, den väntar en stund sedan kortsluter den och släpper. finessen är att vänster RC led har kortare tid än höger. Ett visst labbande kan behövas.

Bild

Protte
gyver

Inlägg av gyver »

prototypen skrev:Att sätta en kondensator direkt över startknappen fungerade inte på en stationär jag provade.

Denna koppling kan fungera, den väntar en stund sedan kortsluter den och släpper. finessen är att vänster RC led har kortare tid än höger. Ett visst labbande kan behövas.

Bild

Protte
Intressant. Ska fundera över detta.
Skriv svar