IC-krets på 12V-system (bil)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
kebabpizza

IC-krets på 12V-system (bil)

Inlägg av kebabpizza »

Hej Folks! God start på ett nytt år ? !

Håller på med en att bygga en bilradio av en MacMini, och nu har jag kommit till strömförsörjningen. Den behöver 18,5 V och jag har en omvandlare som ger 19 V. Detta är inget problem, men nu ska jag få datorn att starta när tändningen är på, och att stänga av (graceful) den när tändningen bryts. Har tänkt detta med en PIC som känner när tändningen går på och sluter ett relä som ger datorn ström, och sedan skickar en signal att starta... sedan känner av när tändningen går av, väntar ca 1 sek och sedan skickar signal att datorn skall stänga av. När datorn är avstängd stängs strömmen med reläet.

Förslag:
Bild

Skulle det funka ? Tänker jag fel ? Har jag glömt något ?
Jag vill alltså att datorn skall stänga ner innan jag bryter strömmen.

---

Hur ska man tänka när det gäller jord i en krets ? När det drivs via USB har man ju GND att tillgå, men om kretsen drivs t.ex. i en bil, är då minuspolen detsamma som jord ?

Bild

Här ska ju spänningsregulatorn anslutas till + och GND för att få en referens. Är det minus-pol ?

Vi hörs !
Användarvisningsbild
Andy

Re: IC-krets på 12V-system (bil)

Inlägg av Andy »

Det kanske kan vara en bra ide att vänta med att starta den tills att bilen är igång d v s när spänningen har stabiliserat sig? När spänningen stiger upp till normal laddnings spänning är det läge att starta datorn.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är riktigt - och gnd är samma i detta sammanhang.

Du har en dip i 12V när du startar bilen. Startmotorn tar så mycket ström att batterispänningen sjunker långt, långt under 12V. Vet ej om du tänkt på detta.
Sedan är den elektriska miljön i bilen full av transienter och skit. Därför må du skydda spänningsstabarna extra mycket. 7805 lär inte bli långlivad utan detta skydd.
kebabpizza

Inlägg av kebabpizza »

Ja, den har jag läst... Den är med i mitt schema (överst), men jag kanske behöver den även på tändningsspänningen.
Mindmapper skrev:Därför må du skydda spänningsstabarna extra mycket. 7805 lär inte bli långlivad utan detta skydd.
Är detta skydd t.ex. "SKyddad 5V matning" enligt ovan?

Den nätadapter jag tänkte använda är http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=924234
10A 12V -> 11-24V max 70 W

Hur mår den i sådan miljö? Kommer den också dippa när startmotorn går ?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

5V matningen i länken har bra skydd. Både hängslen och livrem faktiskt.

Jula grejen kommer förmodligen att dippa. Priset och storleken indikerar inte att den har någon större konding inbyggd. Det är dock enkelt åtgärdat med en större konding utvändigt och en diod. Prova först får du se.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

'VR+5V' behöver inte vara mer än ett motstånd, en zenerdiod och en kondensator.
Kolla också upp Julaadaptern noga, den reglerbara 2-amperés enhet jag köpte där för 99:- var ju ett skämt när man öppnade den. Ställde man tex in den på 12 volt så kopplades ingångsspänningen direkt till utgångskontakten...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Matningen i länken tyckte jag var väldigt överkomplicerad för en enkel grej.

Det som ska styras och kännas av är ju inte på några sätt finkänsliga saker. Tror att du klarar dig bra med den kretslösning du specat. Ett par kondensatorer extra kan ta ner störningarna en del om det är extremt såpass att det stör PICen.

Finns annars regulatorer som är mer avsedda för bilbruk. Sodjan sålde såna men nu vet jag inte om han har några, heter annars TLE4271 och är avsedd för lite störigare förhållanden samt skydd mot felvändning/överhettning osv.
Skriv svar