Parallellkoppla LiPo batteri. Säkerhet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en viktig faktor är att det inte är så mycket luft omkring batteriet så att det snabbt blir överkarboniserat av röken så att det inte kan flamma upp när termitbranden väl börjar och ge gnistor. Det är bra om det inte bränner hål i påsen heller - påse och talriksmodellen över och under är nog ganksa riskfri förvarning även om påsen skulle smälta av det.

letar man på google och your tube så fins det många exempel på LiPol brand utan påse och med påse, där påsens kvävande egenskap av rökgaserna nog är den viktigaste för att det inte skall bli öppen låga.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

100 spänn för en sån påse... Plus att man inte kan köpa den i sverige.

Dem har inte ens tryckt "Liposack" på den, utan det är en klisterlapp!! :shock: (Ser det ut som i alla fall :))
peter555

Inlägg av peter555 »

100:-, jag tycker den verkar kosta 400:- med frakt, sen blir det väl tull och moms också, så en 500-hundring lär det bli i slutänden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Undrar hur många i "säkerhets Sverige" som är medveten om detta problem. Och vad som kommer att hända när de blir medvetna om hur många potentiella brandbomber som finns i gammal elektronik?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

peter555: Jo, det är sant. Skummade bara igenom tills jag hittade första bästa pris.. :oops:
agh39

Re: Parallellkoppla LiPo batteri. Säkerhet?

Inlägg av agh39 »

http://www.hobbex.se/p/pid,4146/t/product.html

A123, kan det vara ett alternativ, annars är det säkert att paralellkoppla Li***:

"When you parallel two Li-Ion cells, they will try to equalize their voltage. The initial spike in current with large Li-Poly packs has been measured as high as 5 amps when one pack was fully charged and the other was fully discharged.

The current spike with single smaller cells will be smaller, but it does exist. I don't know of anyone that has tried to measure it, so I can't give any specifics.

The good thing is that Li-Ion cells can handle high current spikes without problems. Panasonic has stated that Li-Ion cells (I am sure they were talking about the 18650 cells) can easily handle a sort duration pulses up to 25C.

The problem is the protection and/or voltage step down circuit. If you parallel two cells with a large voltage difference, you may get enough of a surge that the circuit will blow.

This is why you want to measure the resting voltage of the cells you want to parallel and limit the difference to 0.5 volts. Another option is to parallel the two cells through a resistor. This will limit any surge current.

Parallel charging is very safe and cells of different sizes and capacities end up fully charged and balanced. You must pay attention to the charging current to make sure it is suitable for the lowest capacity cell."

Anders
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hittade dem HÄR batterierna nu, 18650, protected, 2400mAh. Kostar bara $7,60 för ett tvåpack! Det billigaste jag har hittat änsålänge, och sen är dem skyddade! "Protected" är det så att dem slår av när spänningen blir för låg, eller vad är dem skyddade mot?

Man skulle kunna bygga ihop ett 9,6Ah 11,1v batteripack för ~500 kr, men hur ska man montera ihop dem? Att löda är väll ingen bra idè??
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Skyddskretsen skyddar mot såväl för låg som för hög cellspänning. Observera dock att det är just skyddskretsar, inte reglerkretsar. En riktig LiPo-laddare behövs ändå.

De ack-paket jag har lött ihop för modellflyg så har jag kört med stor krympslang eller eltejp. Jag brukar lägga två balsaträ "skenor" på sidorna om acken som extra skydd (när man löder ackar med flera celler i serie). När man köper färdiga ackar har de ju oftast en form av tunnare krympslang runt sig. Jag vet dock inte vart man får tag i sådan krympslang.
Skriv svar