Ladda Ni-mh batterier parallellt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joppsa

Ladda Ni-mh batterier parallellt

Inlägg av Joppsa »

Hej.

Att ladda Ni-mh batterier parallellt rekommenderas ju normalt inte. Vad jag förstår så är en av anledningarna att delta peaken inte registreras på samma sätt av laddaren och batterierna kan därmed bli överladdade och explodera.

Min fundering är om det är okej att ladda långsamt; jag har ett batteripack som är uppbyggt av 100st 1600mAh AA-celler, dessa är kopplade 10s10p för att få 12 volt 16ah. Borde det inte vara riskfritt att ladda dessa med 1,6 A, temperaturövervakning, samt en timer ställd på 14 h?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ladda Ni-mh batterier parallellt

Inlägg av Meduza »

Precis som du säger så borde det vara riskfritt att ladda med 1/10C i 14h om man tempövervakar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

stora trågceller kan man spänningsladda parallellt på samma sätt som blybatterier - dock bör dessa kommer från samma batch.

småceller däremot vetefasen då de flesta laddningsmetoder bara baseras på att vålda genom ström oavsett laddningsstatus (nästan)

är cellern för olika status kan man få resultatet att ena cellen tar i stort sett all laddning medans den andra inte laddas alls beroende på det kemisk status, och att batterispänningen är lägre för ett varmt batteri gentemot kallt batteri kan göra siuationen ganska olustig då det varma batteriet håller sig varm för att den tar strömmen och den kalla batteriet stannar kanske på kanske halvladdad status får inget alls av laddströmmen oavsett laddningstid.

någon form av strömfördelning mellan cellerna bör man nog göra enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja att det ska vara celler från samma batch och att dom bör ha samma laddningsstatus är väl en förutsättning för att kunna ladda dom som ett pack...

Om dom inte säkert har samma laddstatus skulle jag ladda dom med ~200mA i ~4-5 dygn för att balansera ut laddningen över cellerna, det sättet brukar fungera bra för att balansera laddningen i ett pack, 200mA är lågt nog för att inte skada cellerna även om en eller två slingor skulle få hela strömmen men fortfarande högt nog för att ladda packet.
Joppsa

Inlägg av Joppsa »

Snabba och bra svar!

Eftersom batterierna har lite varierande ålder så avstår jag helt från att ladda dem parallellt. Får fundera på någon lösning med reläer som kopplar vidare till nästa slinga när laddningen är klar i en. Lite mer jobb men laddningstiden blir något kortare eftersom jag då laddar med 1C.
Skriv svar