Framspänningsfall på okända lysdioder ?
Framspänningsfall på okända lysdioder ?
Sitter och funderar över följande.
Har x antal blå 3mm lysdioder. Alla satt på kretskortet till en ljusskylt. Inga resistorer eller andra komponenter fanns på kortet.
De här dioderna tänkte jag använda på ett litet R/C flygplan.
Drivspänning 4 Vdc.
Räknade med framspänninsfall på 3.4 V och ström 20mA.
Detta skulle ge mig ett resistorvärde på 33 Ohm.
Vid mätning efter resistorn drar dioden 26mA.
Mätt med Fluke multimeter, även kontrollmätt med annan.
Resistorn är kontrollmätt och visar 32.9 Ohm.
Det är dock 5% tolerans.
Nu skulle jag vilja veta vad som orsakar detta fenomen. Är det toleransen på resistorn eller är det att dioden har ett annat framspänningsfall.
Eller har jag fått allt om bakfoten!?
Har x antal blå 3mm lysdioder. Alla satt på kretskortet till en ljusskylt. Inga resistorer eller andra komponenter fanns på kortet.
De här dioderna tänkte jag använda på ett litet R/C flygplan.
Drivspänning 4 Vdc.
Räknade med framspänninsfall på 3.4 V och ström 20mA.
Detta skulle ge mig ett resistorvärde på 33 Ohm.
Vid mätning efter resistorn drar dioden 26mA.
Mätt med Fluke multimeter, även kontrollmätt med annan.
Resistorn är kontrollmätt och visar 32.9 Ohm.
Det är dock 5% tolerans.
Nu skulle jag vilja veta vad som orsakar detta fenomen. Är det toleransen på resistorn eller är det att dioden har ett annat framspänningsfall.
Eller har jag fått allt om bakfoten!?
26 mA och 32,9 ohm ger att du har ett spänningsfall på 0,86 V över motståndet. Då har du alltså 3,15 V framspänningsfall över dioden.
Sen är ju såklart frågan om hur noggrann din multimeter är. Våra vanliga multimetrar på jobbet har jag för mig vi räknar med runt 5% på spänning och det är nog 10-15% på resistans när det är så låga resistanser som under 50 ohm (vi SKA (=måste) mäta fyrpoligt om vi mäter under 20 ohm). Och de multimetrarna kalibreras årligen. När kalibrerade du din multimeter sist?
Men troligen har dioden lite lägre framspänningsfall än du räknat med alltså.
Sen är ju såklart frågan om hur noggrann din multimeter är. Våra vanliga multimetrar på jobbet har jag för mig vi räknar med runt 5% på spänning och det är nog 10-15% på resistans när det är så låga resistanser som under 50 ohm (vi SKA (=måste) mäta fyrpoligt om vi mäter under 20 ohm). Och de multimetrarna kalibreras årligen. När kalibrerade du din multimeter sist?

Men troligen har dioden lite lägre framspänningsfall än du räknat med alltså.
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Är det toleransen på resistorn"
Det går ju att räkna ut. Du vet ju att den var på 32,9Ω
Om framspänningsfallet är 3,4V så har alltså motståndet 0,6V över sig.
Det ger en ström på: 0,6 / 32,9 = 18,2mA.
Men du mätte ju upp 26mA. Alltså stämmer nästa antagande:
"eller är det att dioden har ett annat framspänningsfall."
Det är en troligare orsak.
Även det går att räkna ut. Visst är det bra med Ohms lag?
Du hade 4V drivspänning och 26mA genom dioden vid 32,9Ω
Det ger ett framspänningsfall på: 4V - (32,9 * 0,026) = 3,14V
Följ siffrorna så ser du hur jag har räknat.
"Eller har jag fått allt om bakfoten!?"
Kanske, men jag ska inte skvallra.
edit: Jahapp, det hann komma lite svar under tiden som jag fyllde på i pannan...
Det går ju att räkna ut. Du vet ju att den var på 32,9Ω
Om framspänningsfallet är 3,4V så har alltså motståndet 0,6V över sig.
Det ger en ström på: 0,6 / 32,9 = 18,2mA.
Men du mätte ju upp 26mA. Alltså stämmer nästa antagande:
"eller är det att dioden har ett annat framspänningsfall."
Det är en troligare orsak.
Även det går att räkna ut. Visst är det bra med Ohms lag?

Du hade 4V drivspänning och 26mA genom dioden vid 32,9Ω
Det ger ett framspänningsfall på: 4V - (32,9 * 0,026) = 3,14V
Följ siffrorna så ser du hur jag har räknat.
"Eller har jag fått allt om bakfoten!?"
Kanske, men jag ska inte skvallra.

edit: Jahapp, det hann komma lite svar under tiden som jag fyllde på i pannan...
-
Kan man mäta sig fram till rätt värde på dioden?
Enklast är om du har ett diodmätområde på multimetern som kan mäta så höga Vf som drygt 3V. Under 3V går det alltid.
Annars får du köra en par mA genom dioden för att se. Beräkna en resistor som ger så låg ström att en lågströms LED inte tar skada. Mät sedan Vf. Det svåra är att ta reda på vilken ström den är avsed för! Lyser den vid 1mA är det en lågströmmare. Naturliktvis blir Vf högre när större ström går igenom men det skiljer inte så många tiondelar mellan låg ström och hög ström.
Enklast är om du har ett diodmätområde på multimetern som kan mäta så höga Vf som drygt 3V. Under 3V går det alltid.
Annars får du köra en par mA genom dioden för att se. Beräkna en resistor som ger så låg ström att en lågströms LED inte tar skada. Mät sedan Vf. Det svåra är att ta reda på vilken ström den är avsed för! Lyser den vid 1mA är det en lågströmmare. Naturliktvis blir Vf högre när större ström går igenom men det skiljer inte så många tiondelar mellan låg ström och hög ström.
Re: Framspänningsfall på okända lysdioder ?
Nu när vi ändå snackar lysdioder kan jag kanske passa på att fråga om IR-dioder också.
Vilken våglängd passar bra till tex ccd-kameror. Och vad är skillnaden mellan de som har klar lins och de som har rökfärgad lins. De flesta kameror och fjärrar jag äger har dioder med klar lins. Dock har min multifjärr rökfärgad.
Är det farligt för ögonen att stirra på det svaga ljuset man ser om man tittar mot kamerans IR-strålkastare?
Har ju hört mycket om den farliga IR strålningen från laserdioder osv.
Vilken våglängd passar bra till tex ccd-kameror. Och vad är skillnaden mellan de som har klar lins och de som har rökfärgad lins. De flesta kameror och fjärrar jag äger har dioder med klar lins. Dock har min multifjärr rökfärgad.
Är det farligt för ögonen att stirra på det svaga ljuset man ser om man tittar mot kamerans IR-strålkastare?
Har ju hört mycket om den farliga IR strålningen från laserdioder osv.