Hjälp! Jag har bränt min Mascot 719

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jari9090

Hjälp! Jag har bränt min Mascot 719

Inlägg av jari9090 »

Jag skall försöka laga nätagget efter ett misslyckat försök att ladda ett bilbatteri. Jag var desperat och behövde batteriet tillräckligt laddat
för att starta bilen. Försök 1 gick bra men laddade för kort tid, försök 2=smoke.

Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera värderna på 2 st komponenter på kretskortet samt förslag på vad som kan ha gått på agget.
Komponenterna är D9 och R5. D9 sprack och R5 brann upp, färgskiktet kolnade. Är även orolig för kondensatorn C7 och transistorn T2.

Så snälla! Om Ni vet om schema, kollar under "huven" eller bara vet så vore jag tacksam för Era svar.
Jari9090
xxargs

Inlägg av xxargs »

Låt mig mig gissa - du kopplade in aggregatet polvänt - då händer sådant saker med dom enkla konstruktioner som mascot använder sig av.

lärdom: - skaffa en polvändningsskyddad batterieladdare ala CTEK eller liknande då dom är mer eller mindre idiotsäkra.

En gång ingen gång, två gånger är en vana och då bör man skaffa sig advekata verktyg för ändamålet!

---

kolla innan något annat att trafon fortfarande är hel (ej avbrott på lindningen)

Deras termoskydd av engångstyp bruka ofta vara djupt inlindade i trafon och omöjliga att byta ut - att bygla den utan tillfreställande ersättare med samma goda termiska kontakt mot trafon gör aggregatet brandfarlig - någon form av termoskydd måste din aggregat ha även efter reparation.

annars får du söka på googla - säkert någon radioamatör som har plockat isär den och har komplett komponentbeskrivning på den.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Antagligen polvändning ja, D9 ligger mellan + och - för att skydda mot sånt i rimliga mängder.
Den är bortklippt i mitt aggregat efter en tidigare fadäs, men det är en 1N4003 i glasmodell.
R5 är 100Ω med guldkant på.
T2 kan ju vara lämplig att mäta upp och likaså vad som borde vara T1, den på kylflänsen.

Edit:
När du ändå tittar i ditt aggregat kan du kanske kolla vad det är för färg på R4, min har varit lite varm så det kan vara bra å veta när den brinner av helt.
jari9090

Inlägg av jari9090 »

Tackars!
Jo, nåt idiotsäkert är nog vad jag bör hålla mig till då.

Jepp, skall mäta trafon. Utan den blir det att köpa ett nytt aggregat.
Om du, Norpan, kör utan D9 så kanske även jag klarar mig utan denna då jag bara tatuerar med detta nätagg?

R5 = 100Ω guld
D9 = 1N4003 glas
R4 = samma som R5, brun-svart-röd-guld

Ännu ett tack/ Jari
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är R4 samma som R5 så har R5 900ohm för lite! För R4 har 1kohm märkning.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag har klarat mig utan dioden i minst femton år så om du inte stoppar i nåt på fel håll så gör nog du det åxå.
Men å andra sidan så om du ändå ska i och löda så är det inte mycket mer jobb att byta dioden, den kan ju göra nytta nån annan gång.
Glasdelen är inte nödvändig, det funkar med en mellan 1N4001-1N4007 av plast åxå.

Så blir faktiskt brun-svart-röd 1kΩ, men tack för det ändå.

Hmm...
Är det inte knöligt att tatuera med ett nätaggregat? :roll: :wink: :D

Edit:
Hittade en bild om nån undrar vad det handlar om
http://www.rigpix.com/psu/mascot_719.htm
jari9090

Inlägg av jari9090 »

Isses! Hastade även här, idiotsäkert var det ja.... Ni ser, kanske lika bra o stänga igen den här butiken. :?

Svårt att tatuera med ett nätaggregat? Det ska jag tala om att det är, det svåraste är nog att få ned aggregatet i färgburken. :D

Tack o gott nytt år! Jari9090
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ingen som har ett schema på en sådan?

köpte en på loppis för många år sedan för 20kr, som ny utanpå men toast på insidan. PCB't är helrostat om jag minns rätt det var ett tag sen jag tittade i den. Den ligger nu någonstans i gömmorna och väntar...

:)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag har också en som är rensad inuti(=utan PCB) och väntar på schema....
xxargs

Inlägg av xxargs »

har du inte någon diod på din tatuerarmaskin så tror jag att den där dioden D5 kan vara ganska bra att ha kvar inne i nätagget, om jag mins rätt så är dessa maskiner en ganska blixtrande historia med med brytarspetsar etc.
jari9090

Inlägg av jari9090 »

Jag har scannat och håller på att göra bilder av kopparbanor och komponenter men innan jag fortsätter undrar jag om det finns intresse för en sådant schema.
Skulle även behöva hjälp med vissa delar om jag skall gå vidare...
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag hjälper gärna till om jag kan!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Som sagt, ett schema hade varit bra att ha! :)
Men PCB ritning är inte 100% nödvändig för min del.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vilken generation av 719 är det som det önskas schema på?
Jag tror att jag har ett på den första generationen utan 230VAC avstängningsknapp liggenades någonstans. Men om det är en senare eller bara för bra att ha så letar jag inte efter det.
Men det är ju en ren klassik NE723 + 2N3055 lösning så det är ju ingen raketteknologi direkt...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det liknar den på bilden här: http://www.rigpix.com/psu/mascot_719.htm
Men omkopplarna är vipptyp inte trycktyp om jag inte minns fel, den ligger lite otillgängligt just nu. Jag tänkte leta upp den om/när ett schema dyker upp.

Jo det var nog inget avancerat men det har brännt i kort och motstånd och jag behöver se var bitarna ska sitta ihop och värdena på framförallt motstånden. Det är kanske samma krets till både med och utan nät brytare.

Tack för hjälpen. :)
Skriv svar