Många UV lådor. NU äntligen en ETSTANK!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Många UV lådor. NU äntligen en ETSTANK!!!

Inlägg av newbadboy »

Ja inte så mycket till projekt men det är ändå kul när man färdigställer ngt under en dag. Effektmotstånden är på 100 ohm och parallelkopplade. Efter ca 1tim med 40Vac över dem har de värmt upp tanken till nästan 40grader från 19grader. Självklart var detta på test. När jag sen etsar utgår jag från varmt vatten redan. Temperaturen var jämnt i hela karet så den lilla propellern funkar bra både för att fördela värmen och hålla vatten i rörelse.

Min enda farhåga är att etsmedlet kommer att äta lite på kylflänsarna oxå. Min fru e kemist och kolla upp lite och trodde att det skulle klara sig men var inte helst säker?

Vad tror ni???

Bilder!!

http://www.ladda-upp.com/bilder/14245/etstank1

http://www.ladda-upp.com/bilder/14246/etstank2
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Såg intressant ut!! :tumupp:

Skulle det fungera att lägga på någon form av lack eller liknande på de delar som sticker ned i etsvätskan? eller den kanske ställer till det ännu värre?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kylfläns, motståndschassi, lödten, kabelledare.. undrar om dom verkligen klarar all syra ?

Kanske borde vara vertikal montering av korten ..?, så att gravitationen för bort bortetsade bitar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Mnjjae... det är ju bara kylflänsen som kommer ligga i syrabad. vattennivån kommer aldrig att nå kablar, motståndmm... framsidan på lådan är ändå lägre än höjden där motstånden sitter..

Och jag har ingen aning om vad man skulle kunna lacka med.

O andra sidan lär jag etsa många kort innan kylflänsen har fräts bort om den nu överhuvudtaget fräts bort

Nag gravitationen. Jag har etsat flera kort innan liggande och det går utan problem, bara man rör om lite i grytan ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men dubbelsidiga kort måste du ändå vända för att undersidan ska etsas. ;)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Doppvärmare för akvarier funkar bra annars, det går att ta av stoppet på dom så de går över 30 grader. Kostar typ 70:- på akvarieaffärer. Den som elfa levererar som reservdel till sina dyra etskar har till och med fiskar på förpackningen men typ ett 5-dubbelt pris!
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Innehåller inte etsmedel för koppar kaustiksoda som även löser upp aluminium, blir väl även en hel del kväve gaser.
Kommer ihåg att jag råka hälla en lösning med kaustiksoda i en aluminiumkastrull och efter några min så kunde man inte vara kvar i rummet utan att det irriterade i halsen och man hosta som en tok. Kastrullen blev i alla fall ren :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du tänker på framkallningsvätskan. :)
Mjo, kaustiksoda och aluminium ger lite speciella effekter..

newbadboy:
Ingen dum idé. :tumupp: :)

"det är ändå kul när man färdigställer ngt under en dag."

Tveklöst! Det kan vara rena hälsokuren för kreativiteten.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

MadModder skrev:Men dubbelsidiga kort måste du ändå vända för att undersidan ska etsas. ;)
Japp det stämmer. den måste jag vända. har bara gjort ett i mitt liv och det blev hyffsat. Men visst, inte helt underhållsfritt

:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hittar inget om att natriumpersulfat skulle fräta på aluminium. Däremot om man pysslar med rengöring av aluminium och nyss har haft biten i natriumhydroxid (natriumkarbonat/kaustiksoda/målarsoda) och frätt bort anodiseringen, så kan det bli en svart yta. Detta (nån slags oxid?) försvinner med natriumpersulfatet.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

ja det bådar iaf gott :)
Användarvisningsbild
korp

Re: Många UV lådor. NU äntligen en ETSTANK!!!

Inlägg av korp »

newbadboy, kul lösning med propellern! Har gått i samma tankar själv för att slippa allt stänk och kladd med luftpumpen. Tack för nytändningen :)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

hihi... den funkar skitbra... det är en liten skitmotor som går på 1,5v kör den med ca 1,3nu.. den blandar vattnet fint utan att stänka ngt
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns någon "partymixer" i plast som borde fungera.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Gillar starkt ditt projekt!
Lösningen med propellern var häftig.

Gjorde ngt liknande projekt 2003.
Jag använder mig av en glassburk för att inte äventyra elementet och termostaten.
Jag hadde tänkt att använda pumpen från en drickakyl för cirkulationen men den har dock inte hamnat på plats ännu.
Bild
Skriv svar