24 lastbilsvolt som insignal till AVR, HUR?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

24 lastbilsvolt som insignal till AVR, HUR?

Inlägg av laban12 »

Jag håller på och hjälper min kamrat som är lastbilschaffis med att styra upp lite elsystem i en lastbil han köpt...

Nu ska jag ha in en mikroprocessor för att hålla koll på lite signaler, typiskt om lampor är tända, om fläktar och pumpar går, etc.

Så jag ska använda de signaler som går till olika komponenter som insignaler rakt in i en Atmelxxx... Då är ju frågan hur jag bäst "gör om" signalerna till TTL signaler.

1) resistansnät, spänningsdelare - dåligt då signalerna säkert varierar mellan 20v och 28v samt är skräpiga.

2) spänningsdelare med zenerdiod och resistor - vilka värden ska väljas då? Riskerar "smuts" in i processorn

3) OPamp, komparatorkrets - onödigt komplicerat kanske, med en opamp per ingång?

4) En bufferkrets av något slag? Kanske finns för ändamålet?

5) En egenknåpad buffer av någon lämplig transistor? Vilken?

Hur hade DU gjort? ;)
Korvhandlarn

Inlägg av Korvhandlarn »

En enkel och "störsäker" metod är optokopplare. Du lägger ett lämpligt seriemotstånd för 20mA i serie med primärkretsen kanske 10-12K, och ansluter utgången på optokopplaren direkt till din controllers ingångar med ett pull-up motstånd.

Som du förstår kan du enkelt välja olika seriemotsånd på primärsidan för att anpassa till olika spänningsnivåer, dessutom får du också finessen att du inte behöver referera till chassiejord på alla ingångar.

Lycka till med projektet, och berätta gärna hur det går. :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanske en optokopplare med en resistor och zener/transorb innan som begränsar ev. överspänningar? Känns som det borde funka om det är långsamma signaler.

EDIT: För långsam...
laban12

Inlägg av laban12 »

Hmm... ja optokopplare kanske är det bästa! Dessa har ju flera fördelar, hur kunde jag glömma bort dessa! :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om nu processorn ändå har chassijord=GND så ska det nog räcka med ett 100K-motstånd och en 4.7V Zenerdiod. Parallellkoppla en kondensator (100-330 nF) med zenerdioden så slipper processorn störa sig på kontaktstudsar och korta spänningssvackor som ibland kan förekomma. Men vill du vara riktigt säker så ska du använda optokopplare.
Skriv svar