Streama video på internet.. WiFi robot

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Streama video på internet.. WiFi robot

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Jag tänkte bygga en Wifi-styrd robot (internetstyrd) efter robot SM. Så jag började med att försöka streama video från en webkamera över det lokala nätverket. Vilka program kan ni rekomendera? För jag antar att det är väldigt svårt att skriva ett programm i C++ som streamar / visar videon?

Jag testade med VLC, men jag fick inte det att fungera.. Först öppnade jag en VLC app och sa till den att streama, i HTTP format på alla adresser men på port 80 (har även testat med andra). Eftersom jag också sa till den att visa videon lokalt såg jag att VLC har kontakt med kameran. Sen för att se den videon borde jag väll bara kunna skriva den adressen i webläsaren (192.168.1.5:80) på samma dator? Då hände inget, den kunde inte hitta hemsidan.. Sen testade jag att öppna en till VLC app och säga till den att streama från nätverket till spela-upp-på-denna-datorn. Men då fick jag inte någon bild heller... Man kunde välja mellan olika format när man streamade, vad ska man ha där? Jag har testat många av dem..

Mvh. Danne
Senast redigerad av squiz3r 4 januari 2009, 21:41:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

http://www.webcamxp.com/home.aspx

Funkar bra tycker jag.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack, det fungerade bra.

Nu är problemet bara att jag ska ju köra det över internet, och då måste jag väll forwarda port 80? Visst, men nu är det inte så enkelt :)... För jag ska köra den via mobilt bredband (Telenor). Hur gör man då??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det borde fungera om du går in i egenskaperna för 3G-modemet, väljer fliken Avancerat och "Inställningar". Då kommer du till WinXP's brandvägginställningar för 3G-modemet och kan välja att forwarda port 80 för webkameraprogrammet.

Har inte testat, men det borde fungera. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Verkar inte fungera.. :( (körde port 8080 nu)

Men jag har lite för mig att jag har läst att det är annorlunda med mobilt bredband, att man inte har en egen IP där, så där är det den datorn som måste kontakta klienten.. I så fall lär det ju bli lite problem :(..

Edit: Hittade länken: HÄR

Kanske får bli att kontakta telenor i så fall..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Finns det någon möjlighet att göra så att datrn på roboten (med det mobila bredbandet) kontaktar min klient dator istället? (under förutsättning att den vet vilken IP klienten har)

Är det ingen som gjort något liknande eller har någon länk till någon annan som gjort nått liknande?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Du testade med bara port 80? Inte 8080 alltså.

Ingen aning om det är nån skillnad men... :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo, jag har testat köra på både port 80 och 8080. Men problemet verkar ligga i att telenor blockerar alla ingående portar..
LÄNK TILL ETT ANNAT FORUM
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lägg till att Telenors 3G modem ofunkar med Linux.. så nu har dom satt sista kistspiken :evil:
Skriv svar