Smidigt sätt att flytta data mellan bilen och datorn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Smidigt sätt att flytta data mellan bilen och datorn.

Inlägg av Glenn »

Jag håller på med ett bygge som sitter i bilen och kommer att logga diverse saker, dessa kommer då att skrivas ner till EEPROM'et i PIC'en och sen kommer jag ju då att behöva plocka loss prylen, bära in den ich koppla dentill min pickit2 och läsa ur EEPROM'et därifrån.. INTE speciellt smidigt.

Nån som har en ide om hur man kan göra detta smidigare ?

En ide är ju att göra nåt slags litet kort med ett EEPROM på som man kan ta med sej in och sen kanske läsa på nåt smidigare sätt (nån som har nån ide om hur ?) ..Eller det kanske redan finns "smartcards" med EEPROM på som man skulle kunna använda ?

Absolut smidigast vore ju att kunna trycka in ett USB-minne i bilen som det loggas mot, och som man sen kunde läsa som ren text i datorn, detta är ju dock LÅNGT över vad jag vill lägga ner energi på.

Ett annat sätt är ju att koda nån slags "dump data" funktion så man får ta med dej en laptop till bilen, koppla in ett seriesnöre och sen trycka på "send" efter att ha startat ett terminalprogram, ganska lättimplementerat men bökigt att släpa på en laptop.

Nån som har nån ide ?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Denna skulle väl vara lämplig. Finns på ELFA och Lawicel.

http://www.vinculum.com/prd_vdrive1.html
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle nog ha kört på serieportsvarianten och laptop, visserligen beror det ju också på hur ofta du ska läsa ut datat...

Ett annat alternativ vore väl att skriva datat till ett litet SD-kort och ha en motsvarande pryl som läser ut datat från dom inne,
går ju snacka SPI med dom så det borde väl inte vara så svårt?

Kortet inne behöver ju bara vara en liten µC som läser ut datat från kortet och skickar det seriellt till datorn...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite beroende på hur mycket data och hur ofta de ska hämtas samt om det är "alltid" eller bara ett tag fram under utvecklingen typ.

Jag hade tagit en radiolänk, t.ex. de LPRS-moduler jag har lekt en del med (ER400TRS-2) och byggt till en "auto-off" grej som stänger av om det inte finns kontakt med basstationen eller när alla data är överförda.

Basstationen är då en helt vanlig PC med en serieport på (USB-dongel är helt OK) och ett program som försöker upprätta förbindelse lite då och då, kommer förbindelsen dumpar datan över automatisk och enheten i bilen stänger av automatisk efteråt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Två st ASK radiomodul (t.ex. från kjell & co). Så kan du använda något enkelt protokoll som laddar ner datat automatiskt när bilen är parkerad.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alltså, mjoutten i bilen ska normalt sett läsa av värden och presentera dom för föraren, och eventuellt kunna modifiera signaler också (men det är mer en framtida potentiell utveckling) Detta är alltså huvudsyftet, men i vissa fall kanske man vill analysera loggen på en dator, framförallt för att kunna rita grafer på det.

Man skulle kunna tänka sej att man väljer om värdena ska loggas eller bara presenteras innan körning, eller så lagras helt enkelt allt för varje körning bara.
(Om man hade gott om plats skulle man ju kunna lagra varje körning också.)

Så, det är inga stora mängder data, och det är inte så ofta det ska föras över, men det är ju en funktion som ska finnas hela tiden, inte bara under utvecklingsfasen.

@thepirateboy: Det där såg ju smidigt ut faktiskt, hade väntat mej att den skulle vara tokdyr, men den var ju faktiskt överkomlig, helt klart något att fundera på. (235+moms på dyrelfa)

@meduza: Ja, det lutar lite åt det, speciellt som man borde kunna ta en gammal minilaptop från 1700-kallt (jag råkar ha en trave HP omnibook liggandes) som inte är värd nåt ändå, den skulle till och med kunna ligga i bilen. ..Visste dock inte att man kunde prata SPI med SD, det är ju också värt att kollas upp.. men jag har ingen lust att behöva meckla med filsystem osv, isåfall kör jag hellre på ett "hemmabyggt" kort med ett seriellt EEPROM.

Radiolänk är nog inte så bra då det ju förutsätter att bilen och datorn är ganska nära varann, vilket troligen inte är fallet.. skulle vara en laptop då, men då kan man ju lika gärna köra en vanlig seriekabel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan sätta en radiomodul på samma ställe som ev motorvärmare brukar stå ;)
Kan dock vara bra att ha ett SD-kort med SPI som reserv om man råkar vara borta ett tag.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Dos on Chip

http://www.sparkfun.com/commerce/advanc ... ip&x=0&y=0

Då kan du läsa ut SD kortet i en vanlig läsare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Minimig har DOS på PIC18 också:
http://home.hetnet.nl/~weeren001/downloads.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dos On Chip var ju MYCKET intressant, billig också ($12.95), tyvärr i QFN-package men det går väl att leva med (Hade hellre tagit DIL, men man kan ju fixa en adapter.)

Synd att Breakout-kortet var såpass dyrt ($44.95).

Ang minimig så hur menar du där ? att knycka den koden ?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Alternativet är väl som sagt ett eget kort med minne eller smartcard med minne. Då måste man förstås räkna med kostnaden för läsaren till datorn.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =37-700-39
TotteBasicPic

Inlägg av TotteBasicPic »

Montera en 9pol-dsub i bil och ett eeprom i 9pol-dsub kapsling.
sen skriver du bara data direkt till eepromet i stället.
Gjorde några enkla backuper för maskin data för många år sen.

H.Thomas
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

SD-kort skulle jag nog säga! Litet och smidigt. Dessutom läsbart i vilken PC som helst med lämplig läsare.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

http://www.parallax.com/Store/Microcont ... roductName

Stöder både SPI och UART. Den kan kommunicera med ett FAT12, FAT16 eller FAT32-filsystem på minnespinnen, vilket gör att du kan skapa en textfil på USB-pinnen med de data du vill lägga där, och sedan kan du läsa textfilen i datorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Radiolänk är nog inte så bra då det ju förutsätter att bilen och datorn är ganska nära varann, vilket troligen inte är fallet"

Jaha... Jovisst, med K&C-modulerna kan det vara rätt, det är skitmoduler men om 200m räcker är ER400-serien alldeles OK och är det för kort avstånd finns det andra moduler som lätt går i km.

En sak du bör tänka på iom. att det är lång tids användning är att kontaktdon slits, t.ex. har de flesta DSUB av typen "normalpris" en garanti på att de tål 10 st in- och urjackningar innan deras data kan försämres. På USB-don är det förvisso bättre men ändå något man ska tänka på.
Skriv svar