Nu var det ett litet tag sen jag programmerade, men tror Perl skiljer på true, false och inget värde faktiskt..
Perl e väl kanske mer för cgi och liknande dock. Rekommenderar "Learning Perl" och "Programming Perl" (troligtvis i den ordningen också för en som är novis). När man sen blir varm i kläderna så hittar man visdom i "Mastering Regular Expressions" och upptäcker en helt ny värld och kanske Perls styrka.
Om false är definierat till 0, så ska ju true definieras som !false. Tyvärr kommer det att evalueras till ett värde istället för alla tal skilda från 0. Så det måste vara inbyggt i språket för att fungera tillfredsställande, dvs en boolean-variabel behövs för att få entydighet.
Alltid i (ANSI-)C när du anger en sträng direkt i kod med "" så läggs det på en null-terminering.
Men det har väl ändå inget å göra med själva jämförelsen? Det var ju ändå psuedo-kod! ;P
nja...för att lära sig C snarare än mcu..men priniciperna är juh desamma, bara lite kompilator specifika grejjer man får hålla reda på...
..men det är en bra bok tycker jag
Rymdninja skrev:vägen till c tycker jag är bra. Den börjar verkligen från grunden, men tar senare upp mycket av det man behöver kunna för att programmera.
Läste både "Vägen till C" och "C The Programming Language" när jag pluggade. "Vägen till C" tyckte jag mest var rörig och osammanhängande men om man inte kan programmera över huvudtaget så kanske den är bra. "C The programming Language" är i mitt tycke bättre även om den kanske kräver lite mer kunskap om programmering. Den senare är dock en bok som man gärna återvänder till även fast man kan programmera både C och andra språk. Dessutom är den full av en massa vackra exempel som man kan beundra i timmar...