DVI interface utan DDC ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

DVI interface utan DDC ?

Inlägg av Maze »

Håller på med ett DVI interface till mitt FPGA kort för att kunna fånga in video. För själva omvandlingen av TMDS strömmen tänkte jag använda TFP101 från Texas. Vet dock inte vad jag ska göra med DDC trådarna i DVI kontakten. Tänkte att jag skulle lämna dem öppna först men är rädd för att grafikkortet inte kommer skicka någon bild huvudtaget om det inte får nån info om vad som kopplas in. Nån som vet hur det fungerar ? Går det att få grafikkort att öppna utgången och sen ställa in upplösning manuellt om DDC saknas ?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Är det inte vanlig I2C-kommunikation på DDC-kanalen? Ta två lediga ben från FPGAn och generera klocka + EDID-data så du får den upplösning och frekvens du vill från datorn?

Under linux och med X så kan man ju lägga till modelines och begränsningar i syncfrekvenser så att man får ut den upplösning m.m. som man vill. Jag vet däremot inte hur det fungerar att tvinga detektering av att monitorn är ansluten.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Stämmer att det är I2C. Sätter nog dit ett eeprom på kortet så kan man lägga in EDID datan där.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan ju göra ett enkelt test med en kabel där du kapar av DCC förbindelsen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur gick det? ;)
Skriv svar