Har en fundering angående LiPo ackar !

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Och jag misstänker att batteriet har legat halv eller nästan helt urladdat. Jag fick planet efter en mindre krasch. Skadad vinge bara. Har tagit av plasten nu. Det kretskortet jag såg var bara där cellerna och kablarna var fastlödda. Inget skydd med andra ord. Måste man löda loss cellerna för att mäta dem?
Mäter jag direkt på kortet får jag 4,1 V på de första cellerna och 1,2 på sista.

Hmmm kan man väcka ett NiMH som har legat urladdat ett par månader.

Vart slänger man urladdade och uttjänta LiPo.

Usch vad många frågor jag har !!

Edit : Ni hann visst före med svaren. Då är det bara till att göra sig av med det.

Är de farliga när de är urladdade av sig själv också? Eller är det bara om man försöker ladda dem igen som de blir farliga. Jag har nämligen en trave liggandes i källaren som inte heller tar laddning.
xxargs

Inlägg av xxargs »

1.2V på en cell är för lågt - så din pack är död... - dom andra 2 som visar 4,2 Volt är topp notch i avseende laddning och får inte gå högre än så.

förmodligen är dom andra 2 cellerna överladdade minst en gång så dessa går inte att lita på längre.

med andra ord har du ett packe potentiell brandfarlig avfallproblem att ta hand om - inte ett batteripack...

---

Det är bara att prova att ladda NiMh - får dom spänning när du laddar och hyffsat rätt antal Ah när du laddar ur så är det bara att använda. - dom är inte på långa vägar lika riskabla att misshandla som LiPol
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

NiMH finns det iaf en betydligt större chans att väcka, iaf om cellspänningen är över ~0.9V, är det under det är cellen permanent skadad om den har legat ett par månader och man kan väcka tillbaka en del av kapaciteten, men knappast mer än 50% och livslängden lär inte vara så bra.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har inte några goda erfarenheter av att återuppväcka döda NiMh-celler. På sin höjd får dom halva kapaciteten. Dock är det ju bara att testa, NiMh-celler brinner inte upp explosionsartat om man råkar överladda dom 1 volt ;)
Glycol

Inlägg av Glycol »

Och då kommer här en kanske dum fråga. Hur har det blivit sådär. Är det laddaren som kom med planet som är dålig? Packet är alltid laddat via den fyrpoliga kontakten. Flygplanet har Auto Cut Off. Det har jag nu kollat. Enligt killen jag fick planet av så är detta Packet nytt. Laddat 10-15 gånger bara.
Sen har det bara legat i 2 månader.

Testade att ladda NiMH batteriet laddaren stänger av efter 20 sek. Då anser den att batteriet är fullt. Det har då uppnått 12 V. Spec. är 12v 350 mAh.
Då är det också klart att återvinna. Hmm jobbigt det här med batterier. Särskilt när man inte kan använda allt regelbundet....
Glycol

Inlägg av Glycol »

Kanske skall sätta punkt här då.

Skulle dock vara bra om någon vet en bra sida om just olika batterier och laddning osv. Har annars bara mixtrat med Biltemas Blyackar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Laddaren är ju uppenbarligen en balanseringsladdare, så den borde inte ha orsakat det (om den inte är defekt). Att ligga 2 månader är absolut ingenting för en hyffsat laddad LiPo. Självurladdningen är nånstans runt 5% per år..

Finns det några mekaniska skador på acken?

Det är inte så att NiMh-acken är fulladdad? Har du testat att belasta den? Belastar du den med 300mA så ska den räcka ca en timme.
Glycol

Inlägg av Glycol »

LiPo packet har inga synliga skador vad jag kan se iallafall. Skar upp krympslangen mellan kretskort och cellerna för att inte råka skada en cell. Jag vet med säkerhet att det satt i planet när det gick i backen. Jag var med. Men vi kunde inte se några skador på det, det blev inte varmt heller.
Något hände dock i luften. Strax efter start dog motorn och servona fick cp-ryck. Jag har testat allt inkopplat till labbagget efter det och allt funkar. Kan ha varit störningar eller så dog packet i luften.

NiMH packet driver inte ens en 12volts motor mer än några sek. Så det är kass. Får ut på shopping imorgon verkar det som.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Låter ju konstigt... men det kan vara så att det är en cell i packet som är skadad, men det kan man inte veta utan att mäta på anslutningarna till dom enskilda cellerna...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Helt klart är en cell död. Hur det har hänt kan vi nog bara gissa om. Det viktiga är dock att den är död, och att de andra två cellerna mycket troligt kan ha tagit skada av överladdning.
Skriv svar