Har en fundering angående LiPo ackar !

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Har en fundering angående LiPo ackar !

Inlägg av Glycol »

Tjena
Sitter och pular ihop en liten robot som jag skall inspektera ventilationssystem med. Tänkte använde en LiPo ack. från ett Trasigt R/C Plan. Och det jag undrar över är om urladdningsskyddet sitter i LiPo acket eller om det är flygplanets elektronik som stänger av. Man skall ju inte ladda ur hur mycket som helst har jag hört. Acket ser ut som de brukar göra. 2 grövre kablar med kontakt för planet. En mindre med fyra kablar för laddaren.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

De har troligen skyddskretsar, dessa är dock just skyddskretsar, och bara där för att förhindra djupurladning och överladdning som kan resultera i obehagligheter. Fartreglaget har också kretsar som slår ifrån vid för låg spänning. Först klipper det strömmen till motorn. När spänningen närmar sig ~2.8 V per cell ska belastningen brytas. Cellens absoluta minimumspänning är 2.5 V, men man måste ju ha marginaler också.

Din elektronik skall altså på egen hand klara av att bryta innan spänningen blir 2.5 V per cell, och ej förlita sig på ackens skyddskrets.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Många LiPo-ackar till flygplan är OSKYDDADE och allt skydd sitter i flygplanets elektronik.

Så det finns absolut ingen garanti för att accarna har skyddskretsar såvida du inte ser/känner några kretskort på accen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Meduza har rätt, väldigt många ackar till flygplan är oskyddade. De som är skyddade är de som kommer från större tillverkare/leverantörer såsom Kyosho.

Rätt också att inte skyddskretsarna sitter i cellerna utan altså är lösa kretskort inlödda i acken.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Vid närmare titt på acken kan man se undersidan av ett kretskort. Skulle skurit upp krympslangen på det om jag hade haft mer krympslang hemma. Annars är det svårt att veta. Det ser ut att vara 3 platta celler. På acken står det 11.1 V 1500 mAh.
Så om jag fattar er rätt får jag inte ladda ur så att spänningen går under 7,5 V.
Tänkte behålla roboten så kompakt som möjligt och vill inte använda mer kretsar än vad jag behöver. Den skall få plats i ett 100mm ventilationsrör. Jag borde kunna nöja mig med att ladda när servona börjar gå lite sakta !?

Edit : Det är detta ack. jag menar. http://www.hobbex.se/p/pid,3499/t/product.html

Edit 2 : Vid kontroll av batteriet visar det 8,3 Volt. Laddaren vill inte ladda. Bara om man håller nere startknappen så kan jag se på labbagget att den laddar. Är batteriet kass? Det har iof legat halvladdat ett tag. Vågar jag tvångsladda det?
xxargs

Inlägg av xxargs »

sådant är osäkert - bättre en liten komparator som känner spänningen och en lite pizeo-peeper eller annan indikator som börja kvittra/markera när spänningen går under inställda värdet så att du vet att du har lite kräm kvar för att kunna backa - precis som NiMh så tar strömmen slut ganska fort när spänningen väl sjunker.

är det skyddskrets så nyper dom plötsligt helt och hållet - som om du ryker ur sladden och det går inte igång igen även om batteriet fått vila sig en stund utan först vid laddning.

---

hur många 'påsar' är det. är det två påsar så är det en 7.2 V batteri, som har 8.4V som max när det är fulladdat. 8.3V tyder på att den är fulladdad redan.

Att laddaren inte går igång beror kanske på att den tycker att batteriet är fulladdat. Ofta stänger dom av sig när laddströmmen går under 3-5% av kapaciteten eller efter max 3 timmar, vilket som kommer först om den är ordentligt byggd.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Det är 3 "påsar". Kolla länken ovan. Det har varit till ett budget flygplan som min kompis tröttnade på. Laddaren är en enkel sak med 2 batteriklämmor och en startknapp. Finns en 2färgad lysdiod med röd/grön. Grön indikerar klar laddning. När batteriet är anslutet skall man trycka på startknappen. Det som händer är att lampan blinkar till. Labbagget jag har laddaren kopplad till visar 0,3 A. Håller jag knappen nere visar labbagget 2,9 A. Batteriet är på 11,1 V.
Kanske är det för urladdat för att laddaren skall fungera?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Glycol skrev:Vid närmare titt på acken kan man se undersidan av ett kretskort. Skulle skurit upp krympslangen på det om jag hade haft mer krympslang hemma. Annars är det svårt att veta. Det ser ut att vara 3 platta celler. På acken står det 11.1 V 1500 mAh.
Så om jag fattar er rätt får jag inte ladda ur så att spänningen går under 7,5 V.
Tänkte behålla roboten så kompakt som möjligt och vill inte använda mer kretsar än vad jag behöver. Den skall få plats i ett 100mm ventilationsrör. Jag borde kunna nöja mig med att ladda när servona börjar gå lite sakta !?

Edit : Det är detta ack. jag menar. http://www.hobbex.se/p/pid,3499/t/product.html

Edit 2 : Vid kontroll av batteriet visar det 8,3 Volt. Laddaren vill inte ladda. Bara om man håller nere startknappen så kan jag se på labbagget att den laddar. Är batteriet kass? Det har iof legat halvladdat ett tag. Vågar jag tvångsladda det?
NEJ! Du ska absolut ha en ordentlig krets för cut-off. Annars riskerar du inte bara att förstöra många ackar, du riskerar även brand! Och det sista du vill är att din LiPo-ack tar fyr i ventilationstrumman. Även om det inte sätter eld på huset så komme det lukta fruktansvärt illa!

Dock har den där acken troligen skyddskrets.

Acken är för övrigt en 3S-ack, altså 3 stycken celler seriellt kopplade. Absolut minimumspänning är 7.5 V, precis som du trodde. Det är alså en kritisk spänningsnivå.

Mät dina celler en och en. Troligen har du full cellspänning på två celler, medan den tredje cellen har aldeles för låg cellspänning. Resultatet av laddning, om jag har rätt, kan vara att hela acken tar fyr!!

Edit: Det är altså inte helt ovanligt med 11.1V-ackar att en cell är död, när man mäter runt 8 volt över acken. En död cell har en mycket låg intern resistans tack vare att kopparen som har bildats t.ex p.g.a överladdning harkortslutit cellen. När man sen kopplar in acken till laddaren så kommer den att ladda som om det vore en 11.1V-ack, och branden är snart ett faktum när de två hela cellerna överladdas ordentligt.
Senast redigerad av Walle 3 januari 2009, 23:09:18, redigerad totalt 1 gång.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Ajdå blir väl till att skära upp krympslangen ändå.
Finns det någon bra sida om just LiPo. Kan man få den här situationen av att batteriet bara har legat på hyllan ett tag. Trodde att en balanseringsladdare kunde ladda ändå. Och att den skulle balansera batteriet. Men som sagt jag har inte lekt med R/C sedan barnsben. Och då hade man NiCD och metanol som drivmedel. :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

Drar den 0.3 Volt även när batteriet inte är inkopplat - och förresten vad är det för strömkälla till laddaren - om det är billig bilbatteriladdare så är den inte lämplig för uppgiften eftersom den bara ger pulserande likström med både för hög och för låg spänning 100 ggr i sekunden och kan göra laddaren totalförvirrad - det är därför den slår av sig skulle jag tro.

Skaffa ett blybatteri typ 80-410 på biltema för typ 150:- och anslut lipol-laddaren till denna istället, och när du har kört/laddat färdig - då kan du använda bilbatteriladdaren för att ladda blybatteriet och ladda i max 12 timmar (då det är en billig laddare...) då blybatteriet inte får stå urladdad i någon längre tid.

Om du kollar alla 'påsar' har minst 2.5 Volt styck och ingen är död så kan du prova att ladda då 8.3 Volt både kan indikera en ganska rejäl urladdad batteri men skyddet inte slagit ifrån _och_ att en cell har dött - du vet inte vilket i nuläget

Om alla 3 påsar har spänning så kan du provladda med din Lipol-laddare matat från blybatteri (ej bilbatteriladdare!) - är det bara två av påsarna som har spänning - _LADDA INTE_ utan stoppa batteripacken i de speciella brandhärdiga påsarna speciellt för Lipol eller i brist på annan i en tålig keramikkruka/fat utan hål i botten eller i diskhon/badkar om inte annat.

jag skulle inte sova lugnt om ett defekt LiIon-batteripack inte förvarades på brandtålig underlag - och i annat rum då dessa avger enorma mängder med svart rök och är jättegiftigt när dom brinner.
Senast redigerad av xxargs 3 januari 2009, 23:24:12, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan ha två st batterier, så att man har en "reservtank". Om primär batteriet tar slut så kopplas reservbatteriet in mao.

För att kolla kretskort kan man ju alltid röntga.. ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Altså, så här är det:

En LiPo cell med cellspänning under 2.5V är att anse som kasserad. Den får absolut inte återladdas. Och en cell med cellspänning över 4.2 V är också att anse cellen som kasserad.

En balanseringsladdare kan endast utjämna ojämna spänningsnivåer på friska celler. En cell som har överskridit gränsvärdena kan _aldrig_ återupplivas, vilken laddare du än använder.

LiPo har en mycket låg självurladdning, och kan altså ligga väldigt länge. Dock ska man inte lagra dom när dom är urladdade. LiPo skall lagras 75%-80% laddade.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag har den kopplad till ett labbagg. Den drar 0.3 A utan batteriet inkopplat.

Det är en Tecstar TAC30-6R.

Här finns data på det: http://www.sjelectronics.co.uk/acatalog/TAC.pdf

Det borde väl funka har aldrig haft problem med orenheter när jag pillat med förstärkarkretsar och lite andra små saker, tex robotar osv.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Försök aldrig att återuppliva LiPo som har gått över eller under gränsvärdena, det kan reultera i explosionsartad brand, och lithiumbrand är inte roligt!

Skära upp krympslangen ska du också vara försiktig med, skär du in igenom "batteripåsen" på en av LiPo-cellerna så riskerar du att orsaka en inre kortslutning, och även om du inte orsakar det så kan hålet släppa in nog med fukt som lithiumet kan reagera med och orsaka en brand av den anledningen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

OK - om laddaren inte 'tar' med labbagregat och labbagget inte går i strömgräns under laddförsöket så är nog din batteripack död. - och betrakta den nu som en potentiell brandbomb nu när du har tvångsladdat den lite...

Med andra ord förvara den i brandsäker underlag (i annat rum än du sover i ) tills du gjort dig av med batteriet.

Du får kolla med leveratören hur batteriet skall oskadligöras - - men enklast är kanske sticka till macken och slänga den i batteriholken...

Jag såg en instruktion för länge sedan att batteripacket av LiPol-typ skall sänkas ned i saltvatten under ett antal dagar innan den ansågs ofarlig - men du får kolla med leverantören först (hobbex...)
Skriv svar