Absolut INTE.stekern skrev:Nuförtiden (i alla fall om man pratar om datorer) får det nog anses vara detAndLi skrev:C är inte ett lågnivåspråk.
Jag tror inte du förstår skillnaden mellan hög och lågnivåspråk om du gör det uttalandet.
Nej, VÄLDIGT lite för en normal PC skrivs i asm idag, inte ens drivrutiner som skulle kunna vinna mycket på det skrivs normalt sett i asm.AndersG skrev:Inte alls, mycket skrivs fortfarande i assembler, även på PC. Drivrutiner och allting som är hårdvarunära eller tidskritiskt. Ingen så använder man det programmeringsspråk som passar bäst för uppgiften...Men folk som programmerar i asm på en PC är extremt sällsynta av nån anledning.
Bestäm dig.. Är det "extremt" eller "väldigt"?Nej, VÄLDIGT lite för en normal PC skrivs i asm idag, inte ens drivrutiner som skulle kunna vinna mycket på det skrivs normalt sett i asm.
Jo, jag förstår mycket väl skillnaden mellan hög och lågnivåspråk.Glenn skrev:Absolut INTE.stekern skrev:Nuförtiden (i alla fall om man pratar om datorer) får det nog anses vara detAndLi skrev:C är inte ett lågnivåspråk.
Jag tror inte du förstår skillnaden mellan hög och lågnivåspråk om du gör det uttalandet.
Ja, sedan man man ju haka upp sig på vad då direktiv/makron görAlla språk som behöver en kompilator för att generera maskinkod/assembler är högnivåspråk!