Har själv alltid kört 2-kanals, men ska ja ha ett surround-försteg så vill jag helst bygga större delen av en själv
diy surround?
diy surround?
Tanken slog mig när jag ändå är sugen på att bygga mig en vettig förförstärkare, hurvida det skulle vara möjligt att bygga ut den med någon form av surround-chip. Då jag inte funnit några sådanna projekt så utgår jag väl nästan ifrån att det verkar ganska komplicerat, men än har ja inte kikat så länge. Då jag inte fann några chip i detta området annat än placerade i andra köp-stärkare så slog mig tanken om man kunde modifiera en decoder-del från någon annan enhet, kanske en decoder anpassad för bil (ex. CLARION DVH940N Audio processor med stöd för dts, dolby digital osv) eller kanske ett pci-ljudkort el likn.. är detta mission-impossible, eller har någon gjort detta förut?
Har själv alltid kört 2-kanals, men ska ja ha ett surround-försteg så vill jag helst bygga större delen av en själv
Då har jag dessutom en anledning att bygga flera slutsteg 
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vad har du tänkt använda för typ av in-signal?
Egentligen är det inte så jättekomplicerat. Du verkar förstå vilka byggstenar som behövs, så ett tips är att du tittar på t.ex www.mouser.com eller www.analogdevices.com och kikar efter lämpliga decoder-kretsar. Ladda ner några datablad. Där brukar det finnas scheman som ger en bra bild av vad som krävs.
Om du redan har hittat kretsar så är www.alldatasheet.com en guldgruva för att hitta datablad.
Bäst att fråga för säkerhetskull: Det är riktig surround du är ute efter och inte simulerad surround där man använder delay mm för att göra om stereoljud till surround?
Egentligen är det inte så jättekomplicerat. Du verkar förstå vilka byggstenar som behövs, så ett tips är att du tittar på t.ex www.mouser.com eller www.analogdevices.com och kikar efter lämpliga decoder-kretsar. Ladda ner några datablad. Där brukar det finnas scheman som ger en bra bild av vad som krävs.
Om du redan har hittat kretsar så är www.alldatasheet.com en guldgruva för att hitta datablad.
Bäst att fråga för säkerhetskull: Det är riktig surround du är ute efter och inte simulerad surround där man använder delay mm för att göra om stereoljud till surround?
Tänkasig, det kom ett svar tillslut, slutade kolla sen efter ett bra tag 
Nej självfallet inget fusk-surround, ska de va så ska de va ordentligt
Trevliga länkar, de ska inspekteras grundligt!!
Försteget planeras just nu då i block alltså och i övrigt var det tänkt med OPA627 som OP, och PGA2311 för fjärrstyrning... med lite idee från andra projekt ex.
http://www.dh3ben.de/html/electronics/p ... eamp.shtml
osv.
Det ska hursom helst matcha mitt tidigare slutstegsbygge:
http://www.minhembio.com/_Lindgren_82
Finns det verkligen ingen annan här som utfört något liknande förut?
EDIT: insignalen för flerkanaligt är då från dvd-spelare och liknande med stöd för detta.
Nej självfallet inget fusk-surround, ska de va så ska de va ordentligt
Trevliga länkar, de ska inspekteras grundligt!!
Försteget planeras just nu då i block alltså och i övrigt var det tänkt med OPA627 som OP, och PGA2311 för fjärrstyrning... med lite idee från andra projekt ex.
http://www.dh3ben.de/html/electronics/p ... eamp.shtml
osv.
Det ska hursom helst matcha mitt tidigare slutstegsbygge:
http://www.minhembio.com/_Lindgren_82
Finns det verkligen ingen annan här som utfört något liknande förut?
EDIT: insignalen för flerkanaligt är då från dvd-spelare och liknande med stöd för detta.
-
FarbrorEstland
- Kontakt:
Problemet är att kretsarna som behövs inte släpps till vem som helst då det ska betalas licens-avgifter till Dolby, THX mm och det är ganska stora summor. Det brukar oftast inte gå att få tag på databladen till dessa kretsar ens.
Enklast är att slakta en befintlig surround-reciver och ta avkodningskretsen därifrån, men då är du redan uppe i summor som gör att det känns onödigt att bygga eget...
Edit: var har du fått tag på kylflänsarna till din förstärkare på minhemabio? Letar som en galning efter ordentliga kylflänsar till lite egna ljudbyggen men det är svårt...
Enklast är att slakta en befintlig surround-reciver och ta avkodningskretsen därifrån, men då är du redan uppe i summor som gör att det känns onödigt att bygga eget...
Edit: var har du fått tag på kylflänsarna till din förstärkare på minhemabio? Letar som en galning efter ordentliga kylflänsar till lite egna ljudbyggen men det är svårt...
Jo jag vill minnas att jag läst det någonstanns tidigare om licenser osv.. Detta fick mig då att kika på någon "Clarion DVH???"-pryl exempelvis
"http://www.lesscoelectronics.com/CLARIO ... R_p/dvh940 dvh940n.htm"
Men hur bra decoder-chipet verkligen är i dessa vet jag ej, vilket det nu är...
Trevligt att du kikade in där
Kylflänsarna där är artnr. 75-641-31 på Elfa vill ja minnas.
"http://www.lesscoelectronics.com/CLARIO ... R_p/dvh940 dvh940n.htm"
Men hur bra decoder-chipet verkligen är i dessa vet jag ej, vilket det nu är...
Trevligt att du kikade in där
Hmm det slog mig just att jag kanske inte tänkt så långt ändå, då jag vet absolut ingenting om surround, men om jag har mina planer att använda en dvd-spelare, som i sig redan har DTS/Dolby Digital med sex utgångar på baksidan, sitter då inte redan chipet i spelaren, eller är detta en förberedelse för en dekoder? I annat fall om chipet redan sitter i dvd:n med alla dessa utgångar, så behöver jag väl bara ett försteg som vidarebefodrar signalen till 6st slutsteg??
Den dekoder som jag kikat på från clarion har ju bara stereo-input vilket skapar just en virtuell surround, och det har jag ju inget för då..

Den dekoder som jag kikat på från clarion har ju bara stereo-input vilket skapar just en virtuell surround, och det har jag ju inget för då..
-
FarbrorEstland
- Kontakt:
Tack för tipset om kylflänsarna 
Jo det finns vissa DVD och Blueray-spelare som har analoga utgångar där ljudet redan är avkodat. Då behöver du bara bygga ett gäng med förstärkare, eller en förstärkare med 7 kanaler
Edit: jag lurar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=340559
Jo det finns vissa DVD och Blueray-spelare som har analoga utgångar där ljudet redan är avkodat. Då behöver du bara bygga ett gäng med förstärkare, eller en förstärkare med 7 kanaler
Edit: jag lurar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=340559
De flesta decoderkretsar idag är nog i själva verket generella DSP-processorer med en massa licensierad mjukvara för alla dessa surround-format.
Dock så finns det ju open-source-kod för att koda av det mesta, så om man verkligen vill kunde man nog hacka ihop något för privat bruk.
Eller så kan man göra som jag tänkt och låta källorna ta hand om avkodningen, från de flesta någorlunda ny enheter kan du få ut 8 kanaler rent PCM-ljud ifrån via HDMI.
Visserligen är HDMI småhemligt och jobbigt det också, men inte jämfört med att försöka stödja femton varianter av DTS.
Ett HDMI-chip och du har ljudet i kära gamla I2S-formatet, dra det till några DAC:ar och vidare ut till dina slutsteg...
edit: Eller ja, så kan man köra från analoga utgångarna om man vill vara riktigt low-tech
Dock så finns det ju open-source-kod för att koda av det mesta, så om man verkligen vill kunde man nog hacka ihop något för privat bruk.
Eller så kan man göra som jag tänkt och låta källorna ta hand om avkodningen, från de flesta någorlunda ny enheter kan du få ut 8 kanaler rent PCM-ljud ifrån via HDMI.
Visserligen är HDMI småhemligt och jobbigt det också, men inte jämfört med att försöka stödja femton varianter av DTS.
Ett HDMI-chip och du har ljudet i kära gamla I2S-formatet, dra det till några DAC:ar och vidare ut till dina slutsteg...
edit: Eller ja, så kan man köra från analoga utgångarna om man vill vara riktigt low-tech
Hmm, jag håller just nu på att konvertera bort mina rca på steget till balanserat istället för att slippa störningar o skit,. och vill ju gärna slippa rca på försteget också, men nu får du allt uppdatera mig en aning här; I2S, vad innebär det?edit: Eller ja, så kan man köra från analoga utgångarna om man vill vara riktigt low-tech Wink
EDIT: eller snarare, hur utnyttjar jag i2s-bussen?
-
FarbrorEstland
- Kontakt:
I2S är en standard för att kommunicera mellan kretsar, oftast ifrån CD-transporten till DAC osv, men även mellan processorer och minneskretsar mm. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/I2s
Tycker personligen inte att analogt är low-tech, på något sätt så ska signalen någonstans i kedjan omvandlas till analogt igen och om det görs av DACen i DVD/CD/Blueray-spelaren eller i förstärkaren spelar inte så stor roll. Lägger man lite pengar på att köpa en enhet med bra DAC så slipper man mecket med att konstruera en egen
Personligen så kör jag helst analogt rätt igenom: LP -> RIAA -> försteg -> förstärkare -> högtalare. Då slipper man den förstörande och onödiga omvandlingen ifrån analogt till digitalt tillbaka till analogt igen...
En CD låter livlös och har rent tekniskt inte den kapaciteten som krävs för att behålla dynamiken och detaljrikedomen i musik, dessutom är tekniken generellt inte bra med jitter och andra sjukdomar, och en CD/DVD är ofta hårdare mastrad än en LP. Man kan generalisera lite och säga att man behöver lägga => 100 000 kr för att få en CD-spelare som nästan kan komma upp i en 5000 kr LP-spelares ljudkvalité.
Och om man spelar huvudsakligen MP3 ifrån datorn så anser jag att det inte är värt att lägga pengar på HIFI, för HIFI är beroende av bra kvalité i hela kedjan, och börjar man med en dålig källa så går det aldrig att rätta till...
Och ja, jag är en HIFI-nörd, en analog-propagerade sådan
Tycker personligen inte att analogt är low-tech, på något sätt så ska signalen någonstans i kedjan omvandlas till analogt igen och om det görs av DACen i DVD/CD/Blueray-spelaren eller i förstärkaren spelar inte så stor roll. Lägger man lite pengar på att köpa en enhet med bra DAC så slipper man mecket med att konstruera en egen
Personligen så kör jag helst analogt rätt igenom: LP -> RIAA -> försteg -> förstärkare -> högtalare. Då slipper man den förstörande och onödiga omvandlingen ifrån analogt till digitalt tillbaka till analogt igen...
En CD låter livlös och har rent tekniskt inte den kapaciteten som krävs för att behålla dynamiken och detaljrikedomen i musik, dessutom är tekniken generellt inte bra med jitter och andra sjukdomar, och en CD/DVD är ofta hårdare mastrad än en LP. Man kan generalisera lite och säga att man behöver lägga => 100 000 kr för att få en CD-spelare som nästan kan komma upp i en 5000 kr LP-spelares ljudkvalité.
Och om man spelar huvudsakligen MP3 ifrån datorn så anser jag att det inte är värt att lägga pengar på HIFI, för HIFI är beroende av bra kvalité i hela kedjan, och börjar man med en dålig källa så går det aldrig att rätta till...
Och ja, jag är en HIFI-nörd, en analog-propagerade sådan
Hehe här fick man allt höra.. :-D
Det där med vilka medium som är bäst för vad låter jag vara tyst, då det kan öppna till en enorm diskussion
Kan som en parentes meddela att jag tycker att hurvida det ska spelas på LP eller CD beror på musiken, Somlig musik ska enbart höras från LP
Och i övrigt så blir det flac eller ogg, och inte mp3 från min burk..
Och för att klargöra så vill jag verkligen inte slopa allt som har med "analogt" att göra, utan helst bara den större delen av kabeldragningen där ja kan (har faktiskt ett rör-riaa bygge halvfärdigt på arbetsbänken)
Så tillbaka till HDMI, var/hur finner man chip för detta ändamål?
Det där med vilka medium som är bäst för vad låter jag vara tyst, då det kan öppna till en enorm diskussion
Och i övrigt så blir det flac eller ogg, och inte mp3 från min burk..
Och för att klargöra så vill jag verkligen inte slopa allt som har med "analogt" att göra, utan helst bara den större delen av kabeldragningen där ja kan (har faktiskt ett rör-riaa bygge halvfärdigt på arbetsbänken)
Så tillbaka till HDMI, var/hur finner man chip för detta ändamål?