h:frekvensräknare 16f84
h:frekvensräknare 16f84
skaffade en pic brännare från velleman och lekte lite med den
provade lite microbasic på testkortet och allt funkade som det skulle
hadde för längesedan skaffat några 16f84a, lcd och kristaller för att bygga en frekvensräknare
men när jag byggt ihop det på experiment kort så fick jag det inte att fungera, för det första så svänger inte oscillolatorn, har byggt en del sådanna med div logikkretsar innan utan problem, men hur känsliga är pickretsarna för detta?, rätt sorts kristall, rätt kondingar, och korta banor på kortet
för att komma vidare så kopplade jag in en extern klocka på 1mhz in för att kolla om något händer, inget liv på lcd'n, men när man kollade på div pinnar på pic'en med oscilloskåpet så fanns det liv i det hela
har byggt ganska mycket men inget med pic'ar
var börjar man felsökningen?
det ända som inte stämmer med kretsen är att jag annvänder 16f84a istället för 16f84
har testat två pic kretsar , kan byta lcd och kristall
kortet är trippelkollat
snokade igenom denna del av forumet men hittade inget som var rakt på
några förslag?
http://www.piclist.com/techref/piclist/weedfreq.htm
provade lite microbasic på testkortet och allt funkade som det skulle
hadde för längesedan skaffat några 16f84a, lcd och kristaller för att bygga en frekvensräknare
men när jag byggt ihop det på experiment kort så fick jag det inte att fungera, för det första så svänger inte oscillolatorn, har byggt en del sådanna med div logikkretsar innan utan problem, men hur känsliga är pickretsarna för detta?, rätt sorts kristall, rätt kondingar, och korta banor på kortet
för att komma vidare så kopplade jag in en extern klocka på 1mhz in för att kolla om något händer, inget liv på lcd'n, men när man kollade på div pinnar på pic'en med oscilloskåpet så fanns det liv i det hela
har byggt ganska mycket men inget med pic'ar
var börjar man felsökningen?
det ända som inte stämmer med kretsen är att jag annvänder 16f84a istället för 16f84
har testat två pic kretsar , kan byta lcd och kristall
kortet är trippelkollat
snokade igenom denna del av forumet men hittade inget som var rakt på
några förslag?
http://www.piclist.com/techref/piclist/weedfreq.htm
Är du 100% säker på alla timings är korrekta? Har du en ordentlig delay innan initieringen av lcdn? Själv har jag en delay på 65ms, det går säkert att sänka en hel del men har inte orkat testa mig fram, det fungerar inte utan den iaf. Jag använder även power-up timern som ger en fördröjning på ca 72ms vid uppstart, så sammanlagt blir det över 130ms.
ok, hittade det nu, konfig ordet står bara som 3fff
ska nog fundera på hur jag ska fortsätta
ville bra prova det här projektet , för att sedan modifiera det för mina egna behov
ska sätta mig och läsa igenom alla papper en gång till
och sedan fundera på två viktiga saker
1 val av pic, skulle nog hellre vilja ha en med en eller två 16 bits räknare
2 val av programmspråk, funderar om det är någon som skriver maskinkod direkt? har gjort det innan men det är bökigt om man måste byta kretsar
eller någon basic varian? , har inte mycket erfarenhet av annat än maskinkod och basic, är det bättre att lära sig något annat?
ska nog fundera på hur jag ska fortsätta
ville bra prova det här projektet , för att sedan modifiera det för mina egna behov
ska sätta mig och läsa igenom alla papper en gång till
och sedan fundera på två viktiga saker
1 val av pic, skulle nog hellre vilja ha en med en eller två 16 bits räknare
2 val av programmspråk, funderar om det är någon som skriver maskinkod direkt? har gjort det innan men det är bökigt om man måste byta kretsar
eller någon basic varian? , har inte mycket erfarenhet av annat än maskinkod och basic, är det bättre att lära sig något annat?
Jag håller hårt på C. Med det i grunden kan man klara C, C++ och Visual C.
Fast för enkelthetens skull kör jag en hel del ASM på PIC då jag oftast kör besvärliga saker som C:n inte kan klara (testade i går och det var för mycket för compilern).
Jag har genom tiden kört BASIC, ASM, Pascal och C och jag föredrar långt C i alla lägen. BASIC är en så pass ostandart att det kan vara svårt att migrera, C och till viss del Pascal är så pass standardiserat att migrering är relativt lätt.
Jag flyttade ett C-program från en 8031-platform till en MB90F853 och skulle bara ändra hårdvaru-initialiseringen varefter hela programmet körde utan problem.
Fast för enkelthetens skull kör jag en hel del ASM på PIC då jag oftast kör besvärliga saker som C:n inte kan klara (testade i går och det var för mycket för compilern).
Jag har genom tiden kört BASIC, ASM, Pascal och C och jag föredrar långt C i alla lägen. BASIC är en så pass ostandart att det kan vara svårt att migrera, C och till viss del Pascal är så pass standardiserat att migrering är relativt lätt.
Jag flyttade ett C-program från en 8031-platform till en MB90F853 och skulle bara ändra hårdvaru-initialiseringen varefter hela programmet körde utan problem.
tackar för hjälpen
lekte lite med dom olika programmen som man hittade som testversioner på nätet
med microbasic så fick jag igång lcd'n och hadde lite roligt åt det
när jag väl visste att det funkade så började jag kolla databladen och satte konfigwordet
rätt manuellt då fick jag oscillolatorn att fungera
sen så var det fult ritat på schemat, så man får vända databussen till lcd'n
därefter så funkade den som det skulle
men det hjälper att prova sig fram
lekte lite med dom olika programmen som man hittade som testversioner på nätet
med microbasic så fick jag igång lcd'n och hadde lite roligt åt det
när jag väl visste att det funkade så började jag kolla databladen och satte konfigwordet
rätt manuellt då fick jag oscillolatorn att fungera
sen så var det fult ritat på schemat, så man får vända databussen till lcd'n
därefter så funkade den som det skulle
men det hjälper att prova sig fram