Bästa mus att cadda med?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Bästa mus att cadda med?

Inlägg av Henrik »

Vilka möss är bra till långa caddnings-pass? Kostnad sekundärt.

Jag sprang på denna recension för ett par dagar sen, men det finns säkert fler synpunkter av andra här på forumet. Jag har t ex aldrig trivts med trådlösa logitech-möss, tycker de beter sig salongsberusade när man försöker pricka pixlar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hemma då jag suttit med cad har det varit en MS Wireless Optical Mouse. I skolan för några år sedan var det logitechs vanliga möss med sladd som funnits i alla skolor på senare år. Inte sett något problem med någon utav dem
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Det finns nog många alternativ. Själv kör jag med en Logitech MX510 och det funkar bra.

Jag skulle säga att det är mer viktigt att du har en "3D-Mus" 3DConnexion - SpaceNavigator om du tänkt modellera 3D i alla fall. Den ökar produktiviteten rätt rejält. Köpte en privat för 2 år sedan, då den kom i en lågprisvariant. Finns på Dustin för 625 kr.
http://www.dustin.se/pd_5010103092.aspx

Har tidigare för ca 10 år sedan kört proffsvarianten på jobbet som kostar ca 5000 kr.

Jag kan rekomendera den skarpt, funkar med i princip alla "riktiga" CAD system, samt även bra med Photoshop och Google Earth.

EDIT: Såg att MicroTronic hade den för 567 kr. http://www.multitronic.se/index.php?prod=3DX-700029
Senast redigerad av hecke 2 januari 2009, 19:16:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag köpte en M$ IntelliMouse Explorer 3.0. Funkar jäkligt bra enligt mig. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en M$ optisk mus till laptoppen då den är bättre än pekplattan om man ska jobba i fält (fast den är inte "bra", bara bättre än pekplattan) men min "vanliga" på den stationära är en Logitech MX Laser som är trådlös och laddningsbar, den är jag MYCKET nöjd med.

Jag saknar dock en sak: det finns ju ett antal tummknappar och jag skulle gärna att man med en av dom kunde sänka känsligheten med t.ex. 4x eller så (programmerbart såklart), då kunde man hålla den knapp inne när det är petigt och släppa den när det är normalt.

Har föreslagit Logitech detta men inte sett resultat.
Senast redigerad av Icecap 3 januari 2009, 09:34:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

När jag för typ 10 år sedan sommarjobbade som AutoCAD:are körde jag med en Logitech Trackman. Kunde inte tänka mig bättre verktyg faktiskt. Och den såg i princip likadan ut då som nu. :)
Ducke

Inlägg av Ducke »

I SolidWorks kör jag med 3Dconnexion Spacepilot, och Logitech MX1000, trådlös lasermus. En helt oslagbar kombination, enligt mig, man släpper musen endast när man ska nå det numeriska tangentbordet.

Har provat många "vanliga" optiska före, men har haft samma bekymmer som någon redan har tagit upp, pekaren får hybris när man ska hitta en speciell pixel. Det upplever jag inte med MX1000.
(Till saken skall väl erkänns att jag kör med halv handledsrörelse till hela skärmbredden)

Däremot i AutoCAD anser jag att en vanlig 3-knappars mus är det bästa, hjulet ställer till det när det ska gå fort.

Högst personliga åsikter, men kanske kan vara till nån hjälp.

///Ducke
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Själv använder jagalltid trackball, aldrig släpmus. Det är mycket vilsammare att kunna hålla handen stilla med handleden mot bordet. En Kensington Mouse, som namnet till trots är en trackball med stor kula och en knapp vid varje sida. Finns dessvärre inte att få längre, men kanske något liknande om än det är överdesignat numera. Logitech Trackman är ju ett alternativ, men sjäv tycker jag stor kula som dras med de tre mittersta fingrarna är bättre än deras "tumskruv". Fungerar dessutom lika bra med båda händerna.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Förtydligande: Inget 3d-cad, bara elektronik :)

Tack för tipsen! Nu har jag lite att titta närmare på. Trackman-modellen eller vindtunneltestad motsvarande ligger väl närmast till hands just nu. Den lär väl också fungera utmärkt i halvliggandes soffläge med laptopen på magen!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det finns ju några andra Trackballs att välja bland. Marble kanske är mer likt det Marta beskriver. Eller varför inte Kensington Optical Expert?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hade en trackball model av mouse track (tror jag) när jag caddade kretskort på heltid i slutet av 80-talet - har inte lyckats hitta en sådan igen tyvärr.

Finessen med den var att man kunde lägga handen vilande mot den avsedda handlovstödet och och lätt manuvrera kulan med fingrarna - givetvis 3 knappar - (som windows på den tiden inte stödde... och alla skulle *tvingas* att köra med tvåknappas enligt 'MS standard' vare sig det var ändamålsenligt eller inte, jag slutade att cadda pga. detta när första windowsversionen prackades på från dosmiljö och inte stödde 3-knappars - gick inte att jobba effektivt längre...) kulan var ganska stor, nästan som en biljarklot, men väldigt lätt (ihålig) samt upphängd på synnerligen lättrullande nålar. - man kunde lätt accelerera kulan i valfri riktning, låta den snurra och så satte man ned fingret och tvärstoppa kulan - efter ganska kort tag så fick man nära pixelprecision på detta även om man drog rätt över hela skärmen...

Det verka vara lögn att hitta liknande då kulorna antingen är för små, för tunga och jobbiga att få att snurra eller så är det viskös effekt på rullarna och den lätta kulan stannar efter något varv....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har lite svårt för trackballs, men jag har använt nån som låter ganska lik den som xxargs beskriver, en extremt lagrad med optisk avläsning där man just kunde sätta snurr på den och den fortsatte, den fungerade enormt bra.

Har ett svagt minne av att det stod compaq på den, men det var säkert OEM.

Annars föredrar jag ane högupplöst optisk mus med sladd, bara den inte har vinkelproblemen som dom billigare har. (Att den får spel om man håller den lite snett)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Logitech C7 är den bästa mus jag någonsin jobbat med. Tyvärr så funkar dom inte med 2K-XP-Vista mfl.
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Själv så kör jag med en
Bild
Den hänger med när man köper ett Logitech DiNovo notebook tangentbord

Inte den bästa musen direkt men har inte tagit mig för att köpa en annan, har använt den nu i 3 års AutoCad arbete på jobbet
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag varvar mellan en "Logitech Mx Laser" och min Wacom Intous3 A5 Wide ritplatta på ena datorn. Dock så har jag bara en standard Dell OEM 2-knappars med scroll till min labb-laptop som jag för det mesta caddar på.

Jag är oerhört sugen på en 3Dconnexion Spacepilot, men jag kan inte riktigt motivera kostnaden eftersom det till 90% är för lek ;)
Skriv svar