Kvadratiska högtalarkablar - vad heter fenomenet som minska
- prototypen
Det finns ett uns av sanning i detta, med två platta ledare nära varandra så ska induktansen minska men då bör vi koppla in xxargs som kan detta i sömnen.
Annars håller jag med om ormoljan, det blir liksom mera "bett" i ljudet. Med vanlig motorolja blir det mera smetigt ljud så man måste tvätta öronen.
Protte
Annars håller jag med om ormoljan, det blir liksom mera "bett" i ljudet. Med vanlig motorolja blir det mera smetigt ljud så man måste tvätta öronen.
Protte
Hade ju en musikaffär en gång i tiden och jag köpte alltid vanlig mjuk
2ledad RK installationskabel i tillräcklig area för ändamålet.
Jag hade då en leverantör av s.k.a supermegahugospecialkablar för högtalare
som inte, enligt dom kunde jämföras på samma dag.
Jag bjöd in till ett blintest, mina verses deras.
Av någon konstig annledning så tackade de aldrig ja. Däremot så pumpade dom
in reklam för dessa "speciella" kablar på löpande band.
Jag kunde ta 1/3 av priset för mina av vad "specialkablarna" kostade och
ändå göra en bra förtjänst.
Det kan vara snyggt ( för de som gillar det ) med transparanta kablar och
dylikt men mer än kuriosa är det inte.
/ Tompa
2ledad RK installationskabel i tillräcklig area för ändamålet.
Jag hade då en leverantör av s.k.a supermegahugospecialkablar för högtalare
som inte, enligt dom kunde jämföras på samma dag.
Jag bjöd in till ett blintest, mina verses deras.
Av någon konstig annledning så tackade de aldrig ja. Däremot så pumpade dom
in reklam för dessa "speciella" kablar på löpande band.
Jag kunde ta 1/3 av priset för mina av vad "specialkablarna" kostade och
ändå göra en bra förtjänst.
Det kan vara snyggt ( för de som gillar det ) med transparanta kablar och
dylikt men mer än kuriosa är det inte.
/ Tompa
Biltemas kabel är ju också genomskinlig 
Dessa superkablar som såklart är fyrkantiga, har de en riktining också? Borde följa med en strumpa för att skydda mot solsken också. All strålning är ju som bekant av ondo när man kör riktig HIFI (sånt som vi ofrälsta inte har en aning om).
Kollade på svalanders sida och jag som ofrälse undrar hur man märker att LP.plattor är avmagnetiserade? Känns de inte av MEKANISKT?
Jaja svalander är ju smart snacka om att förvandla skräp till guld, hade jag kunnat hade jag gjort samma sak.

Dessa superkablar som såklart är fyrkantiga, har de en riktining också? Borde följa med en strumpa för att skydda mot solsken också. All strålning är ju som bekant av ondo när man kör riktig HIFI (sånt som vi ofrälsta inte har en aning om).
Kollade på svalanders sida och jag som ofrälse undrar hur man märker att LP.plattor är avmagnetiserade? Känns de inte av MEKANISKT?
Jaja svalander är ju smart snacka om att förvandla skräp till guld, hade jag kunnat hade jag gjort samma sak.
"skineffekten" var det jag sökte i alla fall 
Och det känns som att jag har fått de flesta svaren jag sökte, tackar!
Själv kör jag i dagsläget gammal vanlig hederlig ringledning till mina 2 Cerwin-Vega CD-90'or och till mina två Cerwin-Vega E-312'or. Det hela matas från en Quad 405'a. Jag tvivlar starkt på att jag skulle höra någon som helst skillnad om jag bytte ut mina ringledningar mot 5mm2 kvadratiska luftisolerade kablar i solitt guld.

Och det känns som att jag har fått de flesta svaren jag sökte, tackar!

Själv kör jag i dagsläget gammal vanlig hederlig ringledning till mina 2 Cerwin-Vega CD-90'or och till mina två Cerwin-Vega E-312'or. Det hela matas från en Quad 405'a. Jag tvivlar starkt på att jag skulle höra någon som helst skillnad om jag bytte ut mina ringledningar mot 5mm2 kvadratiska luftisolerade kablar i solitt guld.
Du nej men de frälsta skulle det direkt. Iofs skulle de nog inte ens titta åt dina högtalare/stärkare/cd osv så cet blir svårt att få en jämförelse.
Gjordes ju en blindtest med audiofiler där billigaste skitkabeln vann.
Jag har kopplat högtalare med allt från elkabel/telekabel ja allt som är långt nog och den enda gången man hör/märker skillnad är när kabeln är för tunn så att det blir motstånd och man krämar på.
Gjordes ju en blindtest med audiofiler där billigaste skitkabeln vann.
Jag har kopplat högtalare med allt från elkabel/telekabel ja allt som är långt nog och den enda gången man hör/märker skillnad är när kabeln är för tunn så att det blir motstånd och man krämar på.
Så länge slingresistans är mindre än 15% av högtalarens lägsta impedans i frekvensområdet så kommer inte kabeln att inverka märkbart på ljudet. - Den stora 'färgaren' heter nämligen delningsfilter och har fler Ohm i impedans mot högtalaren när den ligger mitt i delningsområdet - dvs. sluststeget har nästan ingen kontakt med elementet just där om man pratar dämpförmåga av högtalarnas rörelser... med andra ord börja med dom stora problemen först innan man jagar på petitesser...
En kompromiss mot ringledningen och vill ha en smula större area är att parallellkoppla alla vita resp färgade ledarna i paren på en CAT-5 kabel
Då får man en Litz-liknande lösning med många parallellkopplade och isolerade ledare med en verkan som är många gånger större på ev. skinneffekt än vilken fyrkantig ledare som helst samt 4 ggr större elektrisk area. - men det är klart istället för 50 pF per meter så får du 200 pF per meter i komplex last - kablar med ledare nära varandra och hög Er-isolering lider nämligen av att de saknar tillräcklig längsmedinduktans på låga frekvenser - det är bristen på längsmedinduktans som är problemet med kablar och gör den komplex i impedans på låga frekvenser... dom som lärde sig detta den riktigt hårda vägen var dom som la dom första Atlantenkablarna för telegrafi...
Den som vill läsa lite mer om i Telegrapher's equations även om jag inte tycker att skriften just där är speciellt pedagogisk iom användningen matematiska symboler och upplägg som de flesta här inte är bekanta med, det är skrivet för matematiker/akademiker - inte för dom som vill använda det....
200 pF/m motsvarar en konduktans (överledning mellan ledarna) på 40 kOhm per meter vid 20 kHz - tror att de flesta slutsteg med mOhm i inre resistans klarar att kompensera det ganska bra på några meter kabel ... - eller vad tror ni???
En kompromiss mot ringledningen och vill ha en smula större area är att parallellkoppla alla vita resp färgade ledarna i paren på en CAT-5 kabel
Då får man en Litz-liknande lösning med många parallellkopplade och isolerade ledare med en verkan som är många gånger större på ev. skinneffekt än vilken fyrkantig ledare som helst samt 4 ggr större elektrisk area. - men det är klart istället för 50 pF per meter så får du 200 pF per meter i komplex last - kablar med ledare nära varandra och hög Er-isolering lider nämligen av att de saknar tillräcklig längsmedinduktans på låga frekvenser - det är bristen på längsmedinduktans som är problemet med kablar och gör den komplex i impedans på låga frekvenser... dom som lärde sig detta den riktigt hårda vägen var dom som la dom första Atlantenkablarna för telegrafi...
Den som vill läsa lite mer om i Telegrapher's equations även om jag inte tycker att skriften just där är speciellt pedagogisk iom användningen matematiska symboler och upplägg som de flesta här inte är bekanta med, det är skrivet för matematiker/akademiker - inte för dom som vill använda det....
200 pF/m motsvarar en konduktans (överledning mellan ledarna) på 40 kOhm per meter vid 20 kHz - tror att de flesta slutsteg med mOhm i inre resistans klarar att kompensera det ganska bra på några meter kabel ... - eller vad tror ni???
Senast redigerad av xxargs 1 januari 2009, 16:20:40, redigerad totalt 1 gång.
bra fråga - skiljegränsen är kanske om man kan sin ellära och växelströmslära eller inte
- och då blir det inte så många kvar som kan bedöma hyffsat korrekt om man ser till befolkningen...
...hmm när jag tänker på det fungerar det nog inte heller då det kan finnas riktiga fanatiker även inom gebitet då dom verkar glömma hela sin skolning och nyktert observerande så fort det handlar om HiFi...

...hmm när jag tänker på det fungerar det nog inte heller då det kan finnas riktiga fanatiker även inom gebitet då dom verkar glömma hela sin skolning och nyktert observerande så fort det handlar om HiFi...
Jag är ganska säker på att jag tagit upp frågan i någon av de andra trådarna på ämnet men...
Vilken inställning har handlarna till detta? Är de ocksä lurade eller vet de vad de säljer?
Hur fungerar det sedan i leden innan, hur snacket mellan tillverkare - grossist - återförsäljare? Ska man lura handlarn med 'tekniskt mumbojumbo' också eller sker allt i samförstånd?
Vilken inställning har handlarna till detta? Är de ocksä lurade eller vet de vad de säljer?
Hur fungerar det sedan i leden innan, hur snacket mellan tillverkare - grossist - återförsäljare? Ska man lura handlarn med 'tekniskt mumbojumbo' också eller sker allt i samförstånd?
-
Bevisad effekt!
Dessa kablar har en bevisad effekt, jag kan bevisa det!
Kolla helt enkelt på ditt kontoutdrag efter du har handlat dem det är den effekten handlarna vill åt!
Kolla helt enkelt på ditt kontoutdrag efter du har handlat dem det är den effekten handlarna vill åt!

Vanlig elinstallationskabel som du kan köpa av närmsta elektriker är det bästa man kan få i pris/prestandaförhållande. Visst, vilken kabel man har påverkar men man glömmer bort att ställa det i relation till andra grejer. Supra har mätt fasförskjutning och såna grejer i sina kablar och använder de siffrorna för marknadsföring. Tror det är tal om någon tiondels grad i fasförskjutning för vissa frekvenser, jämför med hur mycket högtalare/filter och allt annat påverkar. Kabeln blir helt plötsligt nästan helt ointressant, bara arean är tillräcklig.
Det är lite synd om alla som går på Svalanders alla grejer.
Det är lite synd om alla som går på Svalanders alla grejer.