Om det inte kyls ner alls blir det bara varmare och varmare och varmare och varmare osv.
Värmekapacitiviteten (hette "specifikt värme" när jag gick på gymnasiet:-) hos koppar är (om jag googlade fram rätt värde) 385 J/(kg K).
Stoppar du in 385 Joule i 1 kg koppar stiger temperaturen alltså 1 grad.
Stoppar du in 385 Joule i 100 g koppar stiger temperaturen då 10 grader.
Och ju mer Joule du stoppar in, desto varmare blir det.
Du måste alltså räkna även med värmeförlusterna (avkylningen). Och det är rent ut sagt "skitsvårt" att bara räkna på. Det är mycket enklare att prova sig fram.
Resistans+ström=värme formel
Handlar det bara om att räkna på en enstaka puls alltså? Ja, då kan man nog låta bli att räkna med nedkylningen. Men då finns ju alla värden som behövs i mitt inlägg. Utom då såklart hur hög temperatur man kan acceptera. Och det beror på vad isolationen på tråden tål.
Men då är det väl egentligen inte strömmen som är intressant utan laddningen i kondingarna och trådens resistans?
Jag vill minnas att det går att approximera energin med R * U^2 / 4 (då approximerar man med en triangel). Hmm, var tog C vägen förresten... det ska nog vara med nånstans där också... frågan är om det skall vara kvadrerat eller inte... Jag orkar inte klura på det just nu:-)
Men då är det väl egentligen inte strömmen som är intressant utan laddningen i kondingarna och trådens resistans?
Jag vill minnas att det går att approximera energin med R * U^2 / 4 (då approximerar man med en triangel). Hmm, var tog C vägen förresten... det ska nog vara med nånstans där också... frågan är om det skall vara kvadrerat eller inte... Jag orkar inte klura på det just nu:-)