Magnetroner, nåt kul, så här i juletid?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det jag skulle vilja göra med en micro vore att kunna ha ett annat rum för microvågorna

jag skulle vilja ha antingen ett rör eller en skål, detta för att kunna leka lite med vakumtorkning av trä

har velat göra det länge

det började med att fuktmäta spån när jag hadde min pelletspress, sedan så kom trätorkning in och snabbtorkning med vakum var kul, men för att få till det så behövde man för in värme i träet, och eftersom man då gör det i lågt gastryck, läs vakum så är det inte så många sätt att få in energin i det hela, att leda in värme går knappt, då återstår stråning, ir , men det värmer bara ytan, rf eller dialktricitetskonstantsvärmning, det sista är kul men kräver en del slutsteg

så någon gång ska jag bygga om en micro till en vakumexpresstorkmaskin
men då så att man slipper :foliehatt:
Användarvisningsbild
Maxx

Inlägg av Maxx »

maDa skrev:Magnetroner verkar vara en riktigt djävulsk skapelse egentligen. Frågan är vad som är värre, en klystron möjligen? laser?
Iaf inga leksaker! Mag & Klys är till sin natur väldigt lika! Finns även lite olika varianter på de båda... :) /M

Bra beskivning av magnetronen

http://www.physics.uq.edu.au/physics_mu ... onics.html
Klystrons are high-vacuum devices based on the interaction of well-focussed pencil electron beam with a number of microwave cavities that it traverses (resonators), which are tuned at or near the operating frequency of the tube. The principle is conversion of the kinetic energy in the beam, imparted by a high accelerating voltage, to microwave energy. Conversion takes place as a result of the amplified RF input signal, causing the beam to form 'bunches'. These give up their energy to the high level induced RF fields at the output cavity. The amplified signal is extracted from the output cavity through a vacuum window.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tja - om du är villig att läsa om lite radarteknik, hur man gör 1/4-vågs- skarvar för RF-tätning, nätgaller etc. samt mäter och jagar RF-läckor med spectrumanalysator med svepgenerator på låga effekter först så är det inte omöjligt.

Det handlar om att göra en fortsättning av vågledaren ut med exakt samma formfaktor som kommer ut magnetronen, sedan gäller det att släppa in vågledaren i ditt urymme (som måste ha hyffsad rätt formfaktor) precis på rätt ställe (kopiera microvågsugnens form i allt)
- var beredd att kunna justera längden på vågledaren minst en halv våglängd bara då detta kan vara inräknat i ugnsdesignen - detta för att koppla emot ugnsutrymmet rätt. .

Med andra ord är det en hel del pyssel och en förklaring till varför RF är så förbaska dyrt tills det massproduceras - att hitta en bra lösning tar sin tid med många skrotade prototyper då det hela är ett geometriskt problem och man måste hålla fysikaliska måtten exakta överallt, annars får man bekymmer på de mest konstiga ställen...

Man bör också ha känningar hos någon ytbehandlare/försilvrare om man vill ha kvar någon effekt... - obehandlad kopparplåt går dock för det mesta bra då den bara är en smula sämre än silver i strömledningsförmåga, gäller bara att få till alla skarvar och kontakter RF-täta...

Sedan måste du också få grejorna godkända hos någon certifieringshus avseende RF-läckor (3', 5', 7' övertonen av 2400 MHz) och annan EMC-problem - innan du får använda utrustningen, typ. - men det är annan sak...

Edit:

du måste också få till rejäl vakum under 0.01 torr och lägre då intervallet 1-10 torr är nivån som används i lysrör med synnerligen låg spänningshållfastighet och det kan brinna/urladda i meterlängder på under 100 Volt i spänninigskillnad - med tanke på att det kan blixtra på koppar och fat med guld och silverinlägg samt CD-skivor så finns det säkert fältstyrkor på uppåt 1000 Volt /cm, så överslag i vakum kommer troligen vara ett reellt problem...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo jag vet, fösökte få radarn på skolan att funka för en herrans massa år sedan (typ 30 eller så).
En gammal fartygsradar från typ 40-talet.
Det stora problemet var att vädertätningarna hade försvunnit så vågledarna hade ergat kraftigt inuti, vilket inte är så bra, plus en massa andra problem.
Gav upp försöket efter ett par månader.
xxargs

Inlägg av xxargs »

grym: problemet är att när du har fått vakum nog för att få överslagsfri microvågsuppvärmning så kommer ditt prov vara knastertorr pga vakumsugningen ;-)

appropå - att få in värme via luft borde inte vara så stort problem då värmeledningen inte minskar speciellt mycket även om luften blir tunnare. - det enda som händer är att gasmolekylerna kan röra sig lägre sträcka innan krock och värmeöverlämningen är i stort sett oförändrad ur kinetisk mekanisk synvinkel, även om trycket är några 100-delar av atmosfärstryck. - det är först 2-3 mBar och nedåt som det börja hända stora saker med luftledningen - vilket nyttjas av vakummetrar i dom här nivåerna med omfång typiskt 2 - 0.001 mBar mätt med hjälp av upphettad metallspiral.

termosar måste sugas till nära radiorörsvakum just för att få bort det mesta av luftmolekyerna så att det helt enkelt inte fins så många kvar som kan studsa mellan väggarna - skillnad mellan en termos som håller värmen länge och dito som inte gör det är hur pass bra högvakum man har lyckats med.
Senast redigerad av xxargs 31 december 2008, 00:49:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett exempel på det som xxargs skriver om hur viktigt det är med geometrin:

I ett avsnitt av Mythbusters monterar Jamie ett helt gäng magnetroner i en plåtlåda, för att göra en "ultrastark" mikrovågsugn. Proverna som de körde i "ugnen" blev inte ens varma...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att koppla ihop RF-slutsteg med varandra kräver en hel del sinnerika lösningar med att slutstegen måste ligga i fas och 90-fas gentemot varandra så att så att vågorna från resp källa summeras och går ut i en viss port i hybridkopplaren utan att skicka in effekterna i varandras slutsteg och bli värme där.

- problemen ser man redan när man skall bryggkoppla ett par PA för HIFI gentemot varandra för mer effekt - faslägena ( i det här fallet 180 grader skillnad) är extremt viktig och med ett antal oberoende magnetroner så får man aldrig den här synkningen även med rätt typ av kopplare då de förmodligen inte ens ligger exakt på samma frekvens utan får istället effektdelning mellan portarna och all effekt bränns av i magnetronerna istället. - sådant här går att simulera i en RF-simlulator och se hur man skall lösa det - det är värre och bygga det fysiskt...

När det gäller mikrovågor så handlar det om delar av millimeter i mekanisk passning gentemot varandra för att de skall samverka konstruktivt och under förutsättning att alla magnetroner är frekvens och fas-synkade och använder rätt hybridkopplare...

Kort sagt har inte Jamie varit påläst och skaffat grundkunskap hur det fungerar innan han gjorde exprimentet - RF - speciellt på höga frekvenser är en sport i geometrier på millimeternivåer och mindre i precision för att det skall fungera...
Användarvisningsbild
Maxx

Inlägg av Maxx »

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Snacka om dåre! förresten är det en klystron han leker med och inte en magnetron :wink:

Ärligt talat så tycker jag till och med att bara konstruktionen av magnetroner är lite läskig
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har pyttesmå klystroner som inte kräver vattenkylning hemma iaf
xxargs

Inlägg av xxargs »

Rifakungen skrev:
Snacka om dåre! förresten är det en klystron han leker med och inte en magnetron :wink:

Ärligt talat så tycker jag till och med att bara konstruktionen av magnetroner är lite läskig

blä... det är väl hans smala lycka att det blir totalreflektion i porten och inte så mycket effekt strålar ut - det farliga är när man börja stoppa in pryla i hålet och börja länka ut effekten - den synliga urladdningen är väldigt liten del av det totala energin som strålar ut, dessutom vet man aldrig vilken riktning strålningen går då det bestäms helt av vad man pillar dit för grejor framför mynningen...

ärligt sagt så väntade jag mig att kameran skulle hänga eller ger påverkade bilder precis när som helst när han höll på...
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Om ni läser lite så står det väl att han inte kör med än 20W effekt i den?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har också en klystron ligger, luftkyld från en radarmodul ur ett stridsflygplan.

edit: den var inte luftkyld utan kyld med kvävgas. :sick:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man stoppar ögat intill hålet så räcker 20 Watt mer än väl för att göra kokt äggvita av ögat! - och man kan lät få ogynnsam länkning i fel riktning av RF i hög nivå när man pillar in prylar i hålet för diverse optiska effekter - notera att hela kompaktlampan lyste upp fast bara en av rören var i närheten av hålet - plötsligt blev hela lampan aktiv och fungerade som parasitiska antennelement med väldigt många V/m i fältstyrka och därmed hög radierande strålning till omgivningen - börja löst liggande lysrör lysa i närheten så bör man byta lokal omgående...

normalt räknar man absolut max helkroppsexponeringar i några (20?) Watt per m^2 - baserat på just temperaturökning i glaskroppen! - man räknar då 39 grader som maxtemperatur i centrum då skadona kommer snabbt över detta.

Att man baserar det på just glaskoppen beror på att det finns ingen blodcirkulation som kan transportera bort värmen och det tar lång tid för värmen att vandra ut från centrum till till kanten av ögat för avkylning - det är en gel och därmed heller ingen cirkulation.

tänk själv hur långsamt det värmer igenom biffen när du steker den trots 200 grader temperaturskillnad mellan yta och centrum - i glaskroppen handlar det om 2-3 grader från normal temperatur till skadlig nivå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för min del är det mycket andra priojekt som går före
men om jag får tag i ett lämpligt rör så kommer jag bygga en passiv tork och basnings anläggning
soldriven undertryckstork och ångdriven basning
man kanske till och med kunde bygga soldriven basning

microvågor och torkning var för att få mycket snabba resultat
eller kunna torka 100 gram spån på minut tid
Skriv svar