HV likströmsomvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
woxxey

HV likströmsomvandlare

Inlägg av woxxey »

Vad är bäst om man vill omvandla ca 12V till 400V?

Är det att använda engångskamerakretsar
eller är något annat bättre? (tänker på tex flyback och boost-omvandlare)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

12V Lik eller Växel?

Har du 12V växel kan du t.ex. ta två små 230-12V trafo och köra baklänges
(seriekoppla 230 lindningarna). Eller om du hittar en 400V till 12V trafo

Swech
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Utan att veta vad applikationen handlar om så är det omöjligt att besvara frågan. Vad handlar det om för last, och hur stor ström behöver du?

Jag antar att det är likström om det är 12 volt. Men det vore bra att veta vilken typ av lösning du är ute efter. Vill du konstruera och bygga själv, eller vill du ha så färdigt som möjligt?

Om det hela ska drivas från bilbatteri så kan man ju använda en inverter till 230V, och sedan en trafo vidare upp till 400V.

Ska du t.ex. ladda en kondensatorbank för en coilgun så kan det vara mer lämpligt med en boost-converter. De är rätt enkla i konstruktionen, och det ska nog gå att hitta färdiga scheman på just 12-400V.
woxxey

Inlägg av woxxey »

Förlåt, skulle naturligtvis nämnt vad jag ska göra; Ladda kondensatorer(400V470uF) till en coilgun :)

Strömkällan ska vara batterier, alltså DC

Och det spelar ingen roll hurvida jag får bygga själv eller jag kan hitta en färdig lösning. Billigast är bäst såvida det inte kräver stor kunskap på området(min är ganska... begränsad, det är därför jag bara frågar hela tiden) Men lite ska jag väl klara av, och jag lär mig snabbt :P
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett litet tips då, om du inte vill bygga själv, är att kika på den här: http://www.goldmine-elec-products.com/p ... ber=G13825

Som används i följande guide: http://www.instructables.com/id/How_To_ ... er_Supply/

$1 för 3 stycken. Några såna är ju iaf en väldigt enkel lösning.
woxxey

Inlägg av woxxey »

Tack, tror dock att det blir svårt att få hem något från just den sidan :S

Man borde bo i USA är man sysslar med sånt här...

Edit: Stavning
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Varför skulle det vara svårt?

Ajdå, nu såg jag att de inte skickar till Sverige. Märkligt! Maila dom och kolla, de kanske inte är omöjliga :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jo de skickar till Sverige men frakten är dyr så vi har kört ett par samköp därifrån.
woxxey

Inlägg av woxxey »

Hur dyr?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

woxxey

Inlägg av woxxey »

Jo att köpa från USA är en intressant tanke.
Men finns det något annat sätt? Jag läste något om buck, boost och buckboost omvandling, är det något som passar för kondensatorladdning?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Flyback ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

En blockoscillator (typ blixaggregatladdare) som dessa konstruktioner brukar byggas kring är inte så svår att få ihop - själv byggde jag en liknande med kaskadkoppling efter för att kunna få ut - 5 - 7 kV för att grilla telefonlinjesteg - den skalade 5-7 st seriekopplade 100kOhm metallfilmsmostånd på färg redan efter ett par urladdningar och gnistorna kröp på utsidan av motstånden i tillsammans flera cm-längder hellre än att gå den 'avsedda' genom motstånden vägen...

här lärde man sig att metallfilmsmotstånd inte tål pulsström speciellt bra...

Den knepigaste delen i sådant här bygge är att få till trafon rätt för rimlig frekvens och att den inte slår över mellan lindningsvarven...

Glöm inte att sätta en 'urladdningslindning på några varv - rätt polariserad kopplad till snabb diod mot +-sidan och den vägen få en max-spänningsbegränsning så att man inte kör sönder transistorn med för hög CE-spänning (och ev. dess basspänning, vilket som nu går först...).

Med urladdningslindningens hjälp (och lämplig varavtalskvot mot primärsidan för säg max 200 Volt över C-E). så snurrar effekten bara runt mellan switcharen och urladdningslindningen när maxspänning (för överlevnad...) uppnåtts - och urladdningslindningen slutar att arbeta så fort man börja tappa ur effekt ur sekundärlindningen, som kan ha väldigt många fler varv för högre spänning - det var där jag fick mina överslag...

Idag med vakumpump hemma så skulle jag ha vakumsugit trafon/lindningen i en liten burk med med epoxy och därefter släppt in luften igen så att alla hålutrymmen i lindningen blev epoxyfyllda innan man sätter ström på det - för har det väl slagit över en gång så fortsätter det att slå över...
Skriv svar