Julklapp från molectric.com

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag sticker in huvudet här, & meddelar att kylflänsen på sidan 3 i denna tråden inte räcker till för att kyla ner dessa när man matar dom med >700mA.
Så tänk större. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan meddela dig fagge att kylflänsarna du fräste till mig en gång i tiden räcker till det utan problem ;-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ta "Maxström 1,5A" med en nypa salt... över 700mA vinner man inte mycket ljus då den börjar bli rätt ineffektiv och på 1,5A är den bara ett element...

Skulle rekkomendera er att ni håller er mellan 0.7 och 1A som maxström.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag hoppas få lika mycket (upplevt) ljus vid 350 som vid 700 :) Ska bli kul att se vad som händer med en 8 graders lins framför...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man ser skillnad mellan 350 och 700, det gör man helt klart.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det verkar inte som om det finns något diagram i databladet som beskriver effektiviteten i förhållande till temperaturen? Men jag håller med Meduza, skillnaden på ljuset mellan 0,7A och 1,5A är nästan omärkbar..

Jag tänkte sätta in 3 stycken i min båt som jag håller på att bygga, och jag har ingen generator där, så strömmen är verkligen begränsad! Därför funderar jag på vad jag ska lägga in för strömbegränsning på full effekt? 0,7A?

Är det någon som har använt de där simple switcher step-down convertrarna som såldes här på forumet som konstantström källa? Hur kopplade ni då, och hur effektivt blev det?

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I familjens båt har jag 5st hemmabyggda lampor med Luxeons, och dom ligger på 1A/st.

Där har vi dock både motor och generator, om du inte har det så skulle jag säga att du ska gå ner på 500mA, det ljuset räcker långt och den är betydligt effektivare på 500mA än på 1A.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har posten eftersänd efter flytten, så 10 stycken trillade in idag... :)

Var har ni fått att maxströmmen för dem är 1,5A (förutom felskrivningen på molectrics hemsida)?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vet då ingen annanstans där det står 1,5A... men jag rekkomenderar som sagt att man håller sig under 1A (som är maxström enligt databladet) även om jag vet att det går att driva den på 1,5A utan att den flyger all världens väg (men med betydligt mer värme, betydligt lägre effektivitet och kortare livslängd...)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Vad tror ni om Polymer Luxeon Rebel lense 6° clear som lins till dessa?

Edit: Molectric verkar också ha kompatibel lins med 6°, Ledil Singel-lins "Real Spot" för Luxeon Rebel
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har bättre erfarenheter av Ledil än Polymer Optics själv.

Man ska dock vara medveten om att 6-graders linserna är mycket effektiva kollimatorer som projicerar ljuset från det fyrkantiga chippet framåt, vilket också leder till att ljusbilden är fyrkantig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skrapade bort klistret från tråden eftersom lysdioderna har skickats. :)

Men än så länge har det inte dykt upp några hos mig... :(
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

olsljung skrev:.......... Jag kommer att börja med utleveransen av dessa så fort jag får dom. Förmodligen kommer jag att göra en rejäl förlust på denna affären, p.g.a. rådande dollarkurs, men en deal är en deal! Jag vill också meddela att jag kommer att få in linser till våra Rebel, linser från Ledil, se http://www.ledil.com/datasheets/DataSheet_LR1.pdf
Dessa kommer alla som beställt "julklappen" kunna köpa till reducerat pris, då jag vill ge er en kompensation för den långa leveranstiden.......
Men jag vill återkomma med detta, när jag har linserna i handen :)
/Micke
För er som missat detta.
Så här skrev olsljung om linser innan han började leverera LED'sn.
xxargs

Inlägg av xxargs »

squiz3r skrev:Det verkar inte som om det finns något diagram i databladet som beskriver effektiviteten i förhållande till temperaturen? Men jag håller med Meduza, skillnaden på ljuset mellan 0,7A och 1,5A är nästan omärkbar..
Det är dock inte lysdiodernas fel då de säkert ger metriskt nära dubbla effekten, utan det bero på våra ögons egenskaper (jobbar 10-logaritmiskt). Dubbla ljusmängden är bara 3 dB och 3 dB kanske upplevs som 30% ljusare upplevelsemässigt vid direkt jämförelse och svårt att avgöra alls om man koppla mellan lägen med ett kort svart 'blink' mellan.

Har man dubbla ljuseffekten och vill bränna batterier på detta så skall man istället försöka sprida ljusbilden så att dom mörka närstående området i ljusbilden får mer ljus, där lönar det sig nämligen att få det upplevelsemässigt betydligt mycket ljusare med kanske 10 - 100 ggr mer ljus än innan eftersom man utgår från så otroligt litet belopp från början.

Har lampan flera lyselement (dioder) så kan det vara ide att ha en renodlad spot och minst en diod som renodlad flood som en bra kompromiss, givetvis dessa separat styrbara av/på-mässigt..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom ger faktiskt inte dubbla ljusmängden inte ens metriskt räknat pga att dom helt enkelt inte är byggda för det, värmeledningen i kapseln räcker inte till och man får en temperaturökning på chippet som gör att effektiviteten dalar drastiskt, detta i kombination med fosforbeläggningen som blir för mättad och även den tappar effektivitet så har man i slutändan betydligt mindre än dubbla ljuset.
Skriv svar