Magnetroner, nåt kul, så här i juletid?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Magnetroner, nåt kul, så här i juletid?

Inlägg av TomasL »

Finns det nåt kul att göra med magnetroner som är någorlunda säkert (i teorin)?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan pulverisera beryliumoxiden och starta året med berylliosis.. :P
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Innehåller dom verkligen berylliumoxid?
Verkar finnas en väldig osäkerhet hur det ligger till med den saken om man kollar runt på nätet.
Är det inte bara vanlig aluminiumoxid i magnetroner för "hemmabruk" då?
Borde sitta maffiga varningsmärken på dom annars tycker man.
Nån som kan bekräfta/dementera?
Användarvisningsbild
Maxx

Inlägg av Maxx »

Magnetron, antar att det är mikrovågsalstraren i en mikrovågsugn, vi talar om!

En uppfinning från WW2 (radar), man skall passa sig för! Det första du märker är att synen börjar bli grumlig, äggvitan i ögat stelnar, kan liknas vid starr! Går ej att läka!

Blir väl inte mycket roligare än ugnen!? Slängde in en cd-skiva en gång, det var skoj. Alltså en gång... :wink:

Allvarligt! Koppla inte in den utan skyddande metallhölje! :) /M

Här kan man läsa om magnetronen:

http://www.mindfully.org/Technology/Mag ... ep1946.htm
laban12

Inlägg av laban12 »

Det finns ju lite youtube-klipp att titta på med folk som leker med magnetroner och lysrör... ofta rednecks och hillbillys... :)

Jag tror det är bättre att titta på vad andra gör än att leka själv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att dom vågar - själv brände jag ett bit finger på 900 MHz för att jag kom för nära med fingret på en microstrip där det gick 40 Watt effekt - jag säger bara _DET_GJORDE_ONT_ - Ont ända in till benet kändes som trots att brännskadan handlade om en ärtas storlek i diameter.

Det gjorde fruktansvärt ont intensivt länge under många timmar och utan att kallvatten hjälper - och nästan det värsta, det syntes inte ens, men smärta kommer tydligen av att blodet koagulerar i den biten som värms upp (ganska djupt ned i köttet på fingret) och det hela blockeras cirkulationsmässigt ett tag till det har löst upp sig igen...

att bränna sig på en spisplatta/lödpenna är ingeting i smärtväg i jämförelse med detta!...

Man får vara glad att det var på ett finger som kan läkas, men hade man gjort samma sak med ett öga så hade man fått gått med en grumlighet ala kokt vit äggvita till glaskropp resten av sitt liv...

Med andra ord lek inte med en magnetron utan nogrann styrning av microvågseffekten till ofarlig rikning eller absrobent - är det bara rakt ur vågledaren så vet man aldrig hur 'strålningsfingrarna' går ur öppningen ser ut och om någon med tillräcklig intensitet kan träffa någons mjukdel i närheten som öga och ge skador.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde man inte kunna göra något slags skyddsbur, metall hölje eller liknande där man kan stänga in den när den köres? :humm:
(Edit: Kanske även tex en stor mugg vatten eller annat som skydd mot studsande vågor om den sas "torrkörs")

Om man har en konformad (edit: tillräckligt lång) tratt av plåt och riktar den rakt uppåt och sätter ut ett lågt stängsel/markering runt (altså som markering för säkerhets zone)?

Edit: Viktigt att komma i håg att även små Magnetroner från vanliga microvågs ugnar räcker mycket långt och utan problem även tränger genom väggar och annat även flera rum bort om strålningen inte stoppas av något som ej bara reflekterar den åt annat håll.

Edit: Det sista mest riktat till ev. tredje part som vill experimentera...
Senast redigerad av Mizzarrogh 31 december 2008, 14:16:46, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

skall man göra något säkert så får man nog EMC-simulera rätt sorts antenn och sedan verifiera bygget med mätningar (låg effekt) i 3 dimmensioner runt om hela antenn så att man inte har några backlober med avsevärd styrka tex rakt bak från en antenn, fast man tycker att det inte borde finnas något alls där.

ca 15 dB front to back-ratio är ingen ovanligt för en panelantenn - ibland mycket lägre än så. 15 dB ger 31.6 Watt på baksidan vid 1000 Watt uteffekt på en sådan antenn...

- man måste försäkra sig om allt sådan innan man börja bränna på full effekt
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tänk på att 2,4Ghz strålning beter sig lite som ljus - det reflekteras väldigt lätt av t.ex metallytor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om man använder fel design på en ev kammare som mikrovågorna styrs ut i eller ut i tex ett vågledarrör så kan det bildas ställen där en stor del av energin koncentreras till vilket kan få den delen att smälta och det kan gå rätt snabbt om mer eller mindre all effekt koncentreras där speciellt om det är 1KW effekt.

Personligen hade jag inte i mitt liv fått för mig att sätta igång en magnetron utanför en mikro inte ens om den varit på 1W. Tror inte det hade gått att reglera effekten så där enkelt för jag skulle gissa på att magnetronen är gjord att fungera inom ett visst intervall så att de blir billigare att tillverka. Skulle även tro att frekvensen kanske hade kunnat ändrats så att den inte hade varit så verksam längre om den ens hade fungerat vid lägre effekter.

Berylliumoxid tvivlar jag på finns i alla fall mer moderna typer, äldre typer eller kanske mer riktigt gamla skulle jag inte varit helt förvånad över. Men som sagt är det berylliumoxid i någon så skall det vara en varning om detta. Oavsett vilket så hade jag nog ändå tagit det lilla lugna om jag skulle öppnat en även om den bara var från en få antal år gammal mikro, bättre att ta det säkra före det osäkra som jag ser det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"skall det vara en varning"

Som CE märkning?, som att fråga en Microsoft om dom utnyttjar sin marknadsställning ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

BeO är unik såvida att den leder värme ungefär som aluminium men är högisolerande som keramik för högspänning.

annars brukar värmeledningsförmåga hänga ihop väldigt med elektronrörligheten, vilket man ser på koppar med den värmeledningsförmåga den har respektive låg resistans.

BeO används fortfrarande inom RF-komponenter men i allt mindre ytor och allt mer inkapslat - man måste anstränga sig för att komma till de 'kontaminerade' delarna.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Magnetroner verkar vara en riktigt djävulsk skapelse egentligen. Frågan är vad som är värre, en klystron möjligen? laser?
Senast redigerad av maDa 30 december 2008, 21:30:21, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag vet inget om magnetroner mer än att har man inte koll så låt bli.

Bara för att strålningen inte syns så innebär detta inte att saker är ofarliga såsom IR/Radioaktivitet/UV ljus. Men men folk tänker ju inte så tyvärr.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De klystroner jag sett i arbete fordrar flera m3 kylvatten per timma, så jag tror inte man leker så lätt med dem.

Min ursprungliga gällde ofarliga "lekar"
Skriv svar