CNC bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Larsson90

CNC bygge

Inlägg av Larsson90 »

Tjenare, funderar på att bygga en egen CNC men vet inte riktigt i vilket material jag ska bygga. Vill komma undan så billigt som möjligt men vill ändå att maskinen ska vara väldigt stabil (och även relativt stor). Jag har kollat lite på denna maskin av Jojje som verkar lovande.

Har även tänkt använda mig av Linjärlager för att öka prestandan ytterligare, eller går det lika bra med rör och kullager?

Vad kan en aluminiumet, Linjärlagerna + glidvagnarna, trapetser osv kosta?
Kostar det för mycket kan man ju bygga en liknande maskin i MDF som tex denna.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har även tänkt använda mig av Linjärlager för att öka prestandan ytterligare, ...

Och jag som trodde det var linjärlager, hmm... :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är ju rätt enorm skillnad mellan dom två maskinerna du har länkat till i form av både pris och prestanda...

Börja med att titta på vad för storlek du behöver på arbetsytan och bestäm sedan vilka material du behöver kunna jobba i, återkom sen så kan du nog få mer hjälp.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Har funderat lite och har kommit fram till att jag ska börja lite mindre och sedan göra något större.
Jag har kollat en del på denna, vilket förmodligen kommer vara basen till maskinen fast en del modifierad.

Här nedan är lite som jag kollat på:
Z-axeln är dock inte med än men kommer att uppdatera.
Kommer snart med en design i CAD (från CATIA).

// Larsson
Senast redigerad av Larsson90 30 december 2008, 19:57:19, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

en 20 mm axe, 700 mm lång böjs ner 0,1 mm med en last på 100 N(10 kg, dvs max vikt på Y och Z axel+ spindel och verktyg samt bearbetningskrafter) OM den är fast inspänd i båda ändar, friliggande ca 0,4 mm.

Med de fästena du har är det någonstans mellan friliggande och fast inspänd, mer åt fast inspänd hållet.

jag hade nog hellre kört på 30 mm stång, ialla fall till X axel då denna bär allt tyngden. Det blir något dyrare med axel och block mm .

Jag har inte räknat på böjningen av Alu profilerna , men det är lite lättare att ta större här.

Sedan är jag fundersam på om det är lönt med rostfritt material i axeln?
Vanligt kolstål är BETYDLIGT billigare.

Känns som bra val i övrigt. jag hade valt dessa också. Börja med en mindre maskin, billigare och lättare i alla delar. Sedan kan du tillverka delarna till din nästa mha denna :)

Kanske haft 2 st block på varje X axel, för att få lite mera tålighet?
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Tack så mycket för tipsen, går ju att byta ut till något sånt här också. Då kan man ju nästan gå ner i storlek. :P

Angående kontrollerkort, finns det ritningar på dem någonstans eller blir det till att köpa?

EDIT: Räknade lite på "supported-rails" och de blir lite för dyrt, går upp emot 2000 kr för X-axeln. Ändrade också från 20mm till 30mm i specifikationerna.
rikkitikkitavi

jo, men då måste du ha en alu profil under axeln för bara axel+support är inte tillräckligt styvt.

och bara support+rail är för dyrt som du märkt (jag har gjort samma kalkyl)

bättre att FETA upp axelstålet rejält då :)
hur fett beror på vilken flex du kan acceptera helt enkelt. det gäller också för dina alu profiler.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Profilerna fungerar nog som dem är nu, man kan ju stödja upp dem osv.

Angående motorer hade jag tänkt att köpa dessa, de verkar bra och är ganska billiga.
det här nätaggregatet.

Frågan om kontrollerkort kvarstår.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Att ta 23:or till trapetser i ett sånt bygge är för klent enligt mitt sett att se det hela.
rikkitikkitavi

tips:
kolla på damencnc.com också. han har lite större motorer och annat smått och gått...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Meduza ställde en fråga tidigt i tråden, du kanske skulle svara på den så kan du få ännu bättre tips att fundera på.
rikkitikkitavi

mm, det är rätt viktigt.
gör en rejäl funderare på vad du vill bearbeta och vilken storlek du behöver.

de system vi tittat på hittintils duger nog inte riktigt för att bearbeta stål tex.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Trä och alu helst. Kollade lite på damen CNC och där får man lite mer för pengarna ju :)

Arbetsytan ska vara ungefär 500 X 700 mm som jag skrev ovan.

Okej, vad behövs ändras för att kunna köra i trä och alu?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK

Alu, vilken sorts alu och typ av bearbetningar? Gravyr?
Konstruktions fräsning av olika slag?
Kommer du att ha rejäl kylning i denna bearbetningen?

Typ av spindel?

Kanske du rentav ska gå på servomotorer istället för fartresurserna, och nu kan du definitivt glömma trapets utan nu gäller kulskruvar eller tandremmar för drivningen.

Ska du 'gömma' drivningen så den inte 'nås' av dammet från fräsningen?

Vad gör det som gör det så heligt med 500x700? Behöver du ha ytterligare yta att spänna på utanför bearbetningsområdet och isåfall hur mycket?
Du ska ha en rörlig portal eller har jag fattat det fel? Tänk på att portalen snor en hel del av X-axeln

Mitt råd är att bygga av ALU profiler, finns flertalet lokala leverantörer och en hel del i Tyskland.

mer frågor vartefter..............................
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Lite lättare konstruktion hade jag tänkt mig, ja den kommer ha kylning.
Spindel har jag inte kollat på så mycket än, har dock kollat på några olika Kressar.

Servomotorer är väll svindyra?

Okok, kollat lite på kulskruv innan.

Ja jag ska "gömma" drivningen, med damask eller liknande.

Jupp, jag har tänkt att ha rörlig portal.

Inget heligt med 500 X 700 mm, det är måtten efter min flickväns skrivbordsunderlägg vilket jag fann var i en lämplig storlek.

ALU profiler e de jag har kollat på, vet du något billigt och bra ställe (har kollat lite här)?
Skriv svar