Cardsplitter till digitalboxar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Cardsplitter till digitalboxar ?

Inlägg av PerE »

Morsning.
På spåning igen :D
Jag har några gamla digitalboxar här hemma och snart kommer väl det analoga utbudet att försvinna helt och då försvinner kanalerna från köket och grabbens rum.
Jag vägrar att betala syskonabbonenmang då jag tycker att jag betalar tillräckligt redan för mitt abbonenmang.
Eftersom jag inte är så himla duktig på elektronik (vad gör jag här då ?) så tänkte jag mig följande:
Ta ett kretskortslaminat, fräsa ut det till en storlek som passar korthållaren och etsa ut kontaktytorna samt dra ledare till baksidan av kortet där man löder fast kablar som går vidare till en extern hållare för kortet och löder kablarna på respektive plats där dom skall sitta. Då skall man alltså göra så många laminat som man behöver och koppla in det till huvudenheten där originalkortet sitter och sedan är det klart ???
Fallgropar ?
Säkert många, men är det möjligt med en sådanhäringa konstruktion tro ?
Det går säkert att göra bättre med trådlös överföring och slänga in några PIC:ar också men det överlåter jag till er :D
Diskussion om detta eller slänger vi det på hyllan ?
Per
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan du göra det billigare än en kommersiell produkt?
http://www.teknikimporten.se/?cat_id=34&head_id=22
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tänkte precis skriva en edit i mitt inlägg att det finns produkter därute såsom SmartWi mm, men gör vi inte saker själva här på forumet :wink:
Per
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En helt passiv lösning borde inte fungera eftersom boxarna skulle prata i munnen på varandra.

Nu är jag inte ute efter att vifta med lagboken, utan det är snarare en nyfiken fråga:
Är det lagligt med cardsplitters/kortdelare?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har läst ganska mycket om SmartWi på minhembio.com och dom säger att det är inte olagligt men det kan vara ett avtalsbrott.
Per
Ducke

Inlägg av Ducke »

Ingen lagtext, men låter logiskt:

http://futureino.se/inc/Laglighet-Cardsplitter.html

///Ducke
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Hur gör man med t.es ComHem som, vad jag förstår, slagit på 'pairing'en igen?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Pairingen gäller bara HD boxar med HD abbonnemang.
Det är flera som kör med SmartWi på CH:s boxar.
Det fungerar tex med Humax nya HDPVR box och den gamla Samsungen PVR.
Edit: Fast det gäller SD kanalerna då
Per
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ett par dreamboxar eller motsvarande, så får du hdd-inspelning, streamning av video till och från dator mm på köpet.
Kostar nån krona såklart, men i längden....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Eller så installerar man MythTV.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

@Nerre
Då får du lära mig hur man installerar Linux i mina boxar och hur man använder dom som både "Frontend" & "Backend".
Alternativt är annars då att skaffa en dator till varje tv och det blir ju mycket billigare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu menar ju jag ett alternativ till att köpa Dreamboxar. Köpa en dator till varje TV blir marginellt dyrare än att köpa en Dreambox till varje TV. Har man redan Dreamboxar så är det ju en annan femma.

Min backend är en PII 450 MHz 256 MB RAM som alltså utan problem orkar spela in fyra program samtidigt som två frontends tittar på varsit redan inspelat. (Det sitter två Nova-T och 3x 250 GB SATA i den.)

Frontend för SD räcker med 1 GHz och 256 MB RAM (går att klara sig på ännu klenare burk om det är nVidia- eller Intel-grafik, jag kör 700 MHz-burk som frontend utan problem), kan bootas via nätverket om man vill slippa disk. Alternativt kan man boota från CD och köra från RAM-disk, men då behöver man minst 512 MB RAM. Ska man ha disk i frontend klarar man sig egentligen på 1 GB disk, men det är nog svårt att få tag på idag.

Och installera är inget svårt om man väljer nån av de färdiga distributionerna. KnoppMyth, MythBuntu, MythDora etc är ju gjorda just för att vara enkla att installera.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jo, jag har varit inne på MythTV tidigare men nu ville jag se möjlighterna till att använda de befintliga digitalboxar jag har hemma och kunna koppla ihop dom på ett enkelt och billigt sätt.
Jag vill ha igång en digitalbox till som bara skall stå 10cm från den andra för att kunna använda min insplningsbara dvd med hdd.
Det var därför jag ville ha denna lösningen + att det hade varit bra om man kunde dra ut "korten" till fler boxar också.
Per
Skriv svar