Motordriven lins

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Motordriven lins

Inlägg av Chrille »

Har en lins till en kamera som är motordriven för att reglera zoom och fokus.
I databladet för linsen finns följande kopplingschema:
Bild

Nu undrar jag ifall det bara är att koppla in plussidan från åtta volt på endera av dom fyra trådarna och minussidan till jorden för att påverka zoomen eller fokus?
Blir lite tveksam när jag kollar på den lilla tabellen till höger för där får jag intrycket av att man först ska koppla in plus för att zooma in och sedan minus för att zooma ut.
Kan någon reda ut det här till mig?

På sladden till linsen sitter denna lappen:
Bild
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det ser ut som att en vanlig H-brygga skulle funka fint. Finns diverse IC-kretsar med dubbla H-bryggor i. Mycket smidigare än att pilla ihop själv med transistorer osv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ändrar bara polaritet för att byta riktning. Som en helt vanlig DC motor.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok så för att t.ex. zooma in så kopplar jag plus till gul och minus till röd sedan för att zooma ut så är det minus på gul och plus på röd?
Varför är där två strömbrytare och två dioder?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skulle tro att brytarna och dioderna stannar motorn automatiskt vid ändlägena.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok så det är egentligen inget jag behöver oroa mig över då.
Jag tänkte först att dioderna kanske var där av samma anledning som man har dioder när man kopplar in t.ex. ett relä, för att skydda när man slår av strömmen men det kanske är helt galet... :roll:

När jag kollar på alla sladdarna som sticker ut så sitter där fyra sladdar och en skärm som det står att jorden är kopplad till. Vad har man för någon nytta av skärmen i detta fall?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jadu...

Kanske används för att plocka bort störningar?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

chille skrev:Det ser ut som att en vanlig H-brygga skulle funka fint. Finns diverse IC-kretsar med dubbla H-bryggor i. Mycket smidigare än att pilla ihop själv med transistorer osv.
Kan du nämna några IC med h-bryggor som finns på elfa så jag kan ta mig en titt, hittar inga själv.
Motorerna i linsen drar max 40mA så h-bryggan behöver inte alls vara kraftig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enligt texten i schemat är brytarna ändläge-brytare, dioderna är för att tillåta att motorn kan köras åt andra hållet.

Om den t.ex. är kör i närmaste zoom ville det ju vara trevligt att den kan köras bort från det läge och där är dioderna den viktigaste komponent när brytaren (endera) är aktiverat.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Aha...det är så det fungerar, det var ju smidigt.
evert2

Inlägg av evert2 »

Chrille:
Vissa motor drivsteg har sin lägsta arbetstemperatur kring nollstrecket.......skall det användas inomhus eller utomhus?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vad jag vet ger alla induktiva laster backströmmar när man bryter strömmen till dom, vilket kanske dioderna motverkar i det här fallet?
Därav placeringen parallellt med brytarna?

Dålig på sånt här, så det här var väl kanske mer en frågeställning än ett påstående! :D

Mvh
speakman
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

evert2 skrev:Chrille:
Vissa motor drivsteg har sin lägsta arbetstemperatur kring nollstrecket.......skall det användas inomhus eller utomhus?
Mestadels inomhus, flyttar jag ut den så kommer den att sitta i ett uppvärmt kamerahus så temperaturen kommer att vara runt 20 grader.
evert2

Inlägg av evert2 »

UDN 2916...kostar 51:70+moms hos elfa....borde funka
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo den kanske skulle fungera men jag vet inte riktigt om jag fattar hur jag ska gå till väga med den. :roll:

Hittade denna koppling när jag kollade runt lite och den verkar lite enklare. Denna borde väl fungera lika bra?
Har inget behov av att behöva bromsa in motorerna men det skulle vara smidigt att kunna reglera hastigheten men det är väl detta som PWM in på kretsen här fixar?
Bild

Jag hade tänkt att styra några stegmotorer senare för att kunna rikta in linsen och läste att UDN2916 skulle fungera till stegmotorer så det kanske är lika bra att fatta hur den kretsen fungerar trotts allt. :?
Någon kanske kan förklara lite om den?
Skriv svar