Great Cow BASIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är det ngn som minns FrameWork-reklamen: "Real men don't use menus" ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tripp: jag förstår att du inte har läst tråden.

Jag ska gärna ge dig en förklaring men jag orkar inte att skriva sida upp och sida ner.

Och jag har INGENSTANS påstådd att man kan göra saker i C som man inte kan göra i BASIC så se gärna till att ha fakta rätt innan du börjar! Jag påstår (och fasthåller) att det är mycket som är avsevärd enklare och mer strukturerat i C än i BASIC och att man i BASIC snabbt når återvändsgränden.

Jag förstår att du inte har testat att göra stora program i C, dina BASIC-kunnande vet jag inget om men jag har varit "båda ställen" och när BASIC går i taket (ganska snabbt) kan man köra vidare i C(/Pascal).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag kan ju säga att det, hyfsat stora, Basic-projekt som jag var ansvarig för en gång så fick vi skarva i med både C och Assembler. Då vi gjorde Windowsversion blev det C++

Edit:
Poängen är annars att det inte finns ett programmeringsspråk som funkar för allt, även om MS desperat försöker med VBA... Om jag skall skriva för webben blir det Java, eller i nödfall PHP. Är det GUI/Windows så blir det C++/MFC. 16-seriens PIC, assembler. etc.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Synpunkt?

Nä inte synpunkt men väl en fråga, hur kommer det sig att varje gång BASIC kommer på tal blir det rejält bespottat från samma håll?
Är det helt omöjligt att Basic faktiskt skulle gå att använda till något överhuvudtaget? Är det säkert att man kan få en LED att blinka ens? Det borde kanske rent av vara kriminellt att sälja, äga och använda? Tonläget ligger i alla fall i det häradet!

Om någon säger:

”VOLVO är skit!

Vill du köra bil på riktigt så är det en LEXUS som gäller!
Volvons teknik är alldeles för enkel att förstå den är bara till för amöbor och amatörer som ändå inte någonsin kommer att lära sig köra bil!”

Då försvinner trovärdigheten på stubinen!
Så också i det här fallet.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Du får byta ut Volvo mot Lada ;)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nja, Lada är lite släkt med Skoda och jag vill inte reta upp Sodjan! :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Andy: jag förstår att du har jobbat med båda varianterna? Eller är det ett okunnigt utlåtande?

Jag har utförd jobb i "båda läger" och det senaste hade den förra tekniker inte fått ordning på under 2 års konstant jobb, då jag övertog jobbet hittade jag ett antal fel som jag fixade men likaväl fungerade det inte. Kort efter sa jag till chefen att vi var tvungna att införskaffa en C-kompiler, det blev en Keil och efter 3 veckors jobb med att konvertera fungerade allt som planerat.

Detta var bara ETT exempel, jag har ett antal jobb som förvisso nog kunde göras i BASIC men bara med stor möda medan samma funktioner ganska enkelt kunde sys ihop i C.

Så min motvilja är inte tagit ur luften, jag har faktisk ganska mycket erfarenhet i båda programmeringsspråk och jag baserar detta på min erfarenhet, båda i hobby och yrke.

Vad har du av erfarenhet med BASIC och C/Pascal/Java?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nu finns det ju betydligt tyngre auktoriteter som förbannat BASIC:
It is practically impossible to teach good programming to students that have had a prior exposure to BASIC: as potential programmers they are mentally mutilated beyond hope of regeneration.

-- Edsger W.Dijkstra
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Ursäkta att jag lägger mig i leken här men jag kan inte hålla tyst längre.
Jag köpte en Wisp & en PIC av Sodjan för snart ett år sedan och tänkte glad ihågen börja programmera men insåg snabbt att Assembler skulle ta väldigt lång tid för mig att komma igång, och efter att ha läst här så lade jag snabbt ner det eftersom jag ansåg att jag inte skulle få någon feedback om jag började med PicBasic eller något liknande.
Ni killar som kan det här med Assembler och liknande skrämmer bort folk som är villiga att börja med PIC, mig också.
Men nu har jag bestämt mig för att börja med PicBasic till att börja med.
Jag kan jämföra med det som jag kan, CNC maskiner och programmering.
Det finns två sätt minst att köra en CNC maskin.
Plugga in och lära sig G-kod (ISO programmering) från början, där har ni eran Assembler. Sedan kan man köra via ett CAD program och gå vidare via ett CAM program som hjälper en att göra G-koder och därefter ganska snabbt få sin fräs att fungera.
När man sedan vill fördjupa sig i hur dessa G-koder mm fungerar så kan man ta det i lugn och ro.
Det viktigaste är att när man börjar med en helt ny sak är att man skall kunna få det att fungera någorlunda snabbt på ett lätt sätt och därigenom bli mer intresserad av hur det fungerar.
Jag har sett folk här som vill börja med PIC och har blivit helt "dissade" av en del av er och därför inte vågat skriva här igen.
Jag för min del är mer än villig att hjälpa nybörjare att få igång sin fräsmaskin så att dom får ut något av den innan dom blir ointresserade av det hela och om dom vill gå en bit längre så hjälper jag gärna till med programmeringsbiten så långt jag kan och orkar.
Jag började också med BASIC på en ABC80 :D
Per
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Icecap: Sorry jag var otydlig, min mening:

Jag undrar även vad kan man göra i C som man inte kan i BASIC?
Ge ett par exempel.

Var inte riktad till bara dig, utan till alla.
Så finns det någon som kan ge ett par exempel, please.

Men denna fråga var till dig, Vilka egna variabler har du byggt?
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Du har fortfarande missat poängen Tripp, det är inte VAD man kan göra utan HUR man kan göra det
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

OK stekern, HUR kan man göra i C som man inte kan i BASIC?

Exempel please.

Jag frågar för att jag inte vet, och inte för att jag vill vara dum!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

jag ansåg att jag inte skulle få någon feedback om jag började med PicBasic eller något liknande.
Men, det stämmer inte. Ställer du en konkret programmeringsfråga om BASIC är chansen ganska stor att du får ett svar. Kolla själv i forumet.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Icecap har väl redan gett exempel på att portabiliteten mellan plattformar är något bättre med C än BASIC (detta skulle iofs tala negativt för assembler, men där har man mycket att vinna med kontroll och hastighet å andra sidan).

EDIT: Jag slängde för ett tag sen rakt av kod skriven i C från en avr till en PSOC

En konkret grej jag kommer att tänka på är väl att makros (ofta) saknas i BASIC?
struct är väl inte något som finns heller (undantaget VB).
Kan ju säga att det var ett ganska bra tag sen jag rörde något skrivet i "ren" BASIC.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kan ju säga att det var ett ganska bra tag sen jag rörde något skrivet i "ren" BASIC.
Det är ju så att VB lånat vilt från den objektorienterade sidan så att det är en avsevärd skillnad mellan VB och "Darthmouth BASIC". Å andra sidan är VB det minst portabla språket. Funkar bara på Windows.
Skriv svar