AndersG skrev:Allt detta är dock av akademisk betydelse om man har en 8-bitars PIC.
sodjan skrev:Vilken då ?
Jag har inte kollat så noga, men är det något specifikt med just GC-BASIC ?
Alltså jämför med någon annan PIC BASIC ?
Sodjan, det var det övre citatet jag tänkte på! Det finns 16 bitars Pic-ar, inte för att jag behöver någon just nu, men ändå. Går de att använda tillsammans med 8 bitars basic!? /M
Icecap kanske är lite hård i orden,
men jag kan faktiskt inte heller komma på någon anledning till att börja med
BASIC.
Inte tycker jag det är nåt lättare än C iaf.
Maxx: "Går de att använda tillsammans med 8 bitars basic!?"
(Det heter BASIC, inte basic)
Men... ett programmeringsspråk är INTE 8/16/32/64 bitars! KOMPILERN kanske skapar kod till lämplig storlek men SPRÅKET har inget med den del att göra!
Och ja, jag kanske är hård i orden (men inte på magen) men en hel del som har suttit i BASIC-träsket och tagit sig därifrån upptäcker sedan hur begränsat det är och hur problemfylld strukturen är.
Men har man ingen annan erfarenhet är det ju lite svårt att jämföra...
Exakt vad jag menar! BASIC-dialekten måste ha en kompilator som passar till olika PIC-ar, helst alla! Verkar som G C BASIC är ganska begränsad! Synd nu när jag trodde jag hittat det perfekta verktyget! Fritt är gott! /M
Icecap: Vad är "KOMPILERN", kan omöjligt vara svenska...
> BASIC-dialekten måste ha en kompilator som passar till olika PIC-ar, helst alla!
> Verkar som G C BASIC är ganska begränsad!
Nja, det skulle jag inte säga.
Den har stöd för väldigt många olika PIC10, PIC12, PIC16 och PIC18.
Att den inte har stöd för 16 och 32 bitars modellerna av PICs är nog inget igentligt problem,
jag tror inte att någon skulle köra dom med *det* verktyget i alla fall...
Men, detta är som det ser ut "på pappret", vi vet ju inte ett smack om hur
verktyget fungerar i praktiken.
Notera bara att "C-kompilatorn från Microchip" är för PIC18 serien, den
stöder inte alls modellerna i PIC12/PIC16 serierna.
Däremot så ingår det ett annat C verktyg för de mindre PIC'arna i MPLAB idag.
Sannolikt är det en demo/test version, men om det spelar någon roll vet jag inte...
EDIT:
HI-TECH C PRO for PIC10/12/16 MCU Families running in "lite" mode, var det...
Nu har jag inte pysslat med PIC-basic, men är det lika ostrukturet som Basic på en standard C64?
De flesta andra dialekter har faktiskt stort stöd för procedurer mm. Egentligen ser jag ingen ohyggligt stor skillnad mellan BASIC, C, PHP mm.
Riktiga programmerare skriver väl inte programmen i något språk alls förrän det är dags att koda? D.v.s. kan skapar först programmets struktur och stomme och sen kodar man den i valfritt språk.
Så har i alla fall jag lärt mig programmera, pseudokod först och programspråk sen.
Så har i alla fall jag lärt mig programmera, pseudokod först och programspråk sen.
Jo, i en idealisk värld... Naturligtvis skall man ha lösningen någorlunda klar för sig föra man börjar koda. Sedan kan dock detaljerna i lösningen var beroende av båda programmeringsspråk och miljö och det är inte helt klart att man kan separera programmering och kodning.
Hela grejen är att BASIC är ett dåligt sätt att börja med högnivåspråk på, det är helt enkelt en återvändsgränd, alltså ville det vara oerhört bättre att lägga inlärningsenergin på ett språk som inte, i sin struktur, har en massa begränsningar som man inte kan komma förbi.
Vilka begränsningar menar du?
Ge ett par exempel.
Jag undrar även vad kan man göra i C som man inte kan i BASIC?
Ge ett par exempel.