Julklapp från molectric.com

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag gissar att 3.15V är ett typvärde baserat på att lysdioderna ligger i "D-bin" på vF,
detta betyder att dom @ 350mA ska ha en vF mellan 3.03V och 3.27V.

Och då behöver det inte alls vara något fel med att dina lysdioder skiljer sig lite och ligger lite högre.

Kan även vara så att dom micke fick tag på nu var av "E-bin" vilket betyder
att dom @ 350mA ska ha vF mellan 3.27V och 3.51V, då ligger dock en av dina väldigt lågt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jimmy> Det är väl inte så att jag har trillat ur listan på något sätt?

Har du inte flyttat sedan denna affär gjordes upp ?
Eller har du skickat över nya adressen ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ah, det har du rätt i. Nä, jag har inte skickat den nya adressen.
(Ifall vi skulle hinna flytta igen innan de kom) :lol:

Däremot har vi eftersändning från den gamla adressen och det är nog därför
jag inte har fått mina än: Det tar troligen någon dag extra för posten. :idea:
Så kan det nog ligga till.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag gissar att 3.15V är ett typvärde baserat på att lysdioderna ligger i "D-bin" på vF,
detta betyder att dom @ 350mA ska ha en vF mellan 3.03V och 3.27V.

Tänk på att vF kan vara temp-beroende, mina fungerar så och utmärkt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo jag har märkt att strömmen ökar något med temperaturen, men dom värden jag har mätt upp är efter några sekunders körning. Skall prova att gå upplite i spänning 8)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tomten blev sen i år, men idag fick även jag ett paket. Nu ska vi se om jag lyckas få till några vettiga belysningar.

PeterH:
Hur tänker du med att öka spänningen?

I de flesta fall tänker jag köra en vanlig konstantström med LM317 matade med 12V från väggvårta. Få se om de överlever de transienter som finns på elnätet. Någon som har något tips för att få dom att leva länge!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag fick mina 20 stycken den 23'e också :). Jag har kopplat upp en, den kör jag exakt som Mindmapper säger, en LM317 och en effektresistor kopplat på en 13,7v väggvårta.

"Få se om de överlever de transienter som finns på elnätet."
Hmm, vad menas med det? Skulle det komma spikar genom väggvårtan, eller hur menar du? (Vill inte att min LED ska dö!! :))
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eftersom dioderna har olika framspänningsfall och mina inte vill dra full ström vid 3,15V så tänkte jag prova att gå upp till 3,27V enligt Meduzas inlägg tidigare i tråden... Har inte hunnit testa än eftersom ominstallation av laptopen ligger högre på "att göra listan" :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I några andra trådar beklagar sig en del för att LED är så känsliga för elkvaliten och går sönder hela tiden. Hur bra väggvårtorna är att ta bort transienter lär väl visa sig. Jag tror inte att det är något problem när de drivs på detta sätt.

Åskträffar är ett bekymmer. Nu ska man skydda lyset från åska också.

Edit. PeterH driver du inte LED med ström utan med spänning menar du.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo man driver en LED med ström, men det går ingen ström om spänningen är för låg... prova driva din diod med ett 1,5V batteri om du kan 8)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

På 2st 1,5V går dom bra! 8) Tyckte väl att det lät konstigt om du inte var medveten om det. :D

Gick tillbaka i tråden och såg bakgrunden. :oops: Det du ställer på aggets strömgräns är ju ett max värde som inte ska gå att överskrida men har du en högre resistans bestämmer gubben ohm. I ditt fall bestämmer ju diodens strömbehov som du har sett. Har du något speciellt klur på gång eller undersöker du bara hur lika VF är?

Du fick i varje fall stor variation på strömmen!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nej det var bara att jag inte kunde få mina LED:ar att dra full mutter (~350mA) :roll: Jag tyckte det var lite förvånande eftersom mina tidigare erfarenheter säger mig att man *måste* strömbegränsa för att inte skjuta dioden. Men det verkar som att jag lagt mig på något låg spänning och kommer vid tillfälle skjuta in lite till kräm för att se vad dioden presterar ljusmässigt vid maxström 8)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PeterH: Vet inte om det bara är jag som missförstår dig, eller så har du missat att maxströmen för denna är 1.5A, inte 0,35 :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

PeterH, 3,15V? 3,27V? Databladet anger 2,55-3,99V vid 350mA så varför snåla med spänningsbegränsning?

Fick mina fyra idag. Matade nyss en med 700mA från labbagget. Exemplaret jag testade följer inte kurvan i databladet "Typical Forward Current Characteristics" speciellt väl, men å andra sidan anges ju spannet 2,55-3,99V vid 350mA så det är helt klart att det kan variera rätt friskt mellan olika exemplar. Min hade Vf 3,4V vid 350mA och 3,7V vid 700mA.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hoppsan sa blinda Sara! Jag kollade länken i första inlägget men slutade tydligen läsa efter infot om 350mA :oops: Känns läskigt att den ska klara 1,5A!!! Jag ska prova lite mer när tid ges, det var som sagt min första reaktion på att strömmen inte vill gå upp till min maxbegränsning på agget (350mA) som jag var konfunderad över...
Senast redigerad av PeterH 29 december 2008, 22:56:49, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar