Med den höga urladdningstakt som en UPS har så kommer man inte under 50% kemisk laddningsnivå även om man urladdar till nära stopp inom någon timmes tidsrymd - blyaccar är jobbiga att få ur hela kapaciteten om man har bråttom...
en 50% urladdning per 3 månader under dessa premisser sliter inte så mycket på batterierna - det är viktigare att de laddas snarast efteråt - helst inom 24 timmar.
Men annars är det rätt att man inte ska djupurladda blyackar till 100% i onödan då de kanske bara håller 50 - 200 cykler - medans kör man till 'bara' 50% så kan de tåla > 1000 cykler
---
nätfrekvensen är atomklocksstyrd och över dygn räkna extremt stabil - dock tillåter man avikelse under dagen beroende på last i nätet typ har man kör lite för lågt (typ 49.9 Hz) under kort period så måste dess avikelse hämtas igen snarast med 50.1 Hz enligt vissa regler. efter 3 månader så är nog avvikelserna mindre än 1 sekund från referenstid - inte 13 minuter med billig kristall...
---
jag slulle nog som andra redan nämt ha dit en RTC-krets med batteribackup så att man inte glömmer tiden om det hela skulle göras strömlöst av någon orsak (flyttning etc.)
AVR ASM - LÅNG fördröjning på bästa sätt?? (~3 månade
DS1337
Jag använde en DS1337. Två alarmpinnar. Låg strömförbrukning. Kommunikation sköts via en I2C-buss och kan användas med en Vcc på mellan 1.8V-5.5V. Värd att kolla upp!
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3128/t/al
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3128/t/al
om du nu skulle få för dig att låta processorn räkna tiden så kan du spara dygnsbyten o EEPROM, så skulle det bli strömavbrott eller att du råkar resetta av någon annan orsak, så minns processorn fortfarande vilket dygn den var på (ock vad den höll på med när den avbröts kan ju vara bra att spara också kanske) . Då blir felet max +/- 12 timmar vid ett avbrott. Vore ju tråkigt om den kom av sig...
Senast redigerad av jesse 27 december 2008, 22:37:08, redigerad totalt 1 gång.
Tack för alla svar och ideer! Jag gillar jesse's svar med kodexempel!
Du skämmer bort mig.
Nåväl, det blir en mjukvarulösning med register! Det jag tänkte först var att det kändes som lite "tacky"-kod att räkna interrupts hela vägen upp till tre månader, men det är nog den bästa lösningen.
Eftersom den inte ska göra så mycket annat kan jag ju kosta på mig en display t.o.m som visar hur lång tid det är kvar till nästa "motionering".
Vad gäller strömavbrott så tänkte jag att kretsen får en egen liten backup som räcker 10-20 minuter, blir avbrottet längre är det bra om den "resettar". Är avbrottet kortare kan den gott få räkna vidare.
Vad gäller alla tankar om blybatterier så tänkte jag skapa en spinofftråd för det. Så jag hänvisar allt prat om motionering, urladdningscykler och övrigt dit, ok?
Edit: HÄR: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=31114
Mikroprocessorn behöver inte sova, det finns absolut inga krav på att det ska vara strömsnålt.

Nåväl, det blir en mjukvarulösning med register! Det jag tänkte först var att det kändes som lite "tacky"-kod att räkna interrupts hela vägen upp till tre månader, men det är nog den bästa lösningen.
Eftersom den inte ska göra så mycket annat kan jag ju kosta på mig en display t.o.m som visar hur lång tid det är kvar till nästa "motionering".
Vad gäller strömavbrott så tänkte jag att kretsen får en egen liten backup som räcker 10-20 minuter, blir avbrottet längre är det bra om den "resettar". Är avbrottet kortare kan den gott få räkna vidare.
Vad gäller alla tankar om blybatterier så tänkte jag skapa en spinofftråd för det. Så jag hänvisar allt prat om motionering, urladdningscykler och övrigt dit, ok?

Edit: HÄR: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=31114
Mikroprocessorn behöver inte sova, det finns absolut inga krav på att det ska vara strömsnålt.
-
Behöver du någon back-up! Du tar väl ström från UPS'en. Så länge den går så går timern också. Om UPS'en slutar gå pga tomt batteri så ska du ju ändå batteriet laddas och tiden räknas från början.
Om datorn startar på nytt efter avbrott så vill du kanske ha en indikering på att det varit ett avbrott. Du kan då låta MCU tända en LED som indikerar elavbrott. Då vet du att du ska in i loggen och se när avbrottet var. En knapp för kvittering av avbrotts-LED kan då vara bra att ha, så är du redo för nästa avbrott.
Om datorn startar på nytt efter avbrott så vill du kanske ha en indikering på att det varit ett avbrott. Du kan då låta MCU tända en LED som indikerar elavbrott. Då vet du att du ska in i loggen och se när avbrottet var. En knapp för kvittering av avbrotts-LED kan då vara bra att ha, så är du redo för nästa avbrott.