Inhandla magnet sensor och mono ljudkabel, vart?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frepp

Inhandla magnet sensor och mono ljudkabel, vart?

Inlägg av Frepp »

Ja nu hade jag tänkt vara lite kreativ men har haft problem med inköpslistan :oops: .

Förvarnar er att jag inte är så kunnig inom elektronik :shock:

Det jag behöver är:
1. En magnetisk alarm sensor som är normalt stängd(översätta direkt från normally closed, vet inte om det heter något annat på svenska). Likt denna: http://www.smarthome.com/7113/3-4-Inch- ... ite/p.aspx
ska alltså vara en ganska enkel variant och ska kosta helst under 50 lappen.

2. Mono ljudkabel, gärna strippad men annars är väll det enkelt att göra själv. Typ som denna: http://www.radioshack.com/product/index ... 2103854&cp.

Det är sensorn som är svår att hitta, måste också veta att den ska vara "normalt stängd", dom flesta är "normalt öppna". Köper helst på samma affär. Det behöver inte vara någon vidare kvalité.

Tack på förhand!
Frepp
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Den du tittade på är just standardvarianten. Den sidan säger "3/4-Inch Magnetic Contacts, Normally Closed are ideal for security system where the contacts are closed when the magnet and sensor are together."

Det är precis så en vanlig kontakt fungerar... När fönstret öppnas så bryts kontakten = larmet går.

Jag gissar på att du menar Normally open, dvs att kontakten är öppen när magneten och sensorn är ihop, och när du tar isär dem så ska kontakten slutas...
Frepp

Inlägg av Frepp »

Nej det gör jag inte, ska inte använda det som ett alarm. Ska göra en custom rock band pedal :wink:. Ska sätta en sensor under pedalen och den andra på den nedersta plattan. När jag trycker ner pedalen ska "larmet" gå.

Lite klarare nu hoppas jag :roll:
albert2

Inlägg av albert2 »

T.ex. 32-5329 eller 22-865 på www.clasohlson.se.
sebastiannielsen
Kontakt:

Ett alarm använder Normally closed. Dvs när dörren/fönstret är stängt så är magneten och sensorn ihop, kontakten är sluten. När dörren/fönstret öppnas så bryts kontakten och larmet går.

Den andra varianten, Normally Open, är när kontakten är öppen när magneten och sensorn är ihop, och sluter när magneten och sensorn separeras.

Ska pedalen utformas som en "gungbräda" med gångjärnet i mitten, fotdelen på ena sidan och magnetdelen på andra, eller ska den utformas ned gångjärnet i slutet?

Dvs ska du ha A eller B?
Bild
Frepp

Inlägg av Frepp »

Öhmm förstod inte helt hur du menade(det är här min bristande kunskap kommer in).

Sensorn hade jag tänkte skulle vara här :
http://img181.imageshack.us/my.php?imag ... 508kf9.jpg
Och magneten under på pedalen här: http://img341.imageshack.us/my.php?imag ... 07ack0.jpg

Följer en guide, kan länka om du vill men annars tror jag detta citat räcker:
"The important thing here is that you need a NORMALLY CLOSED alarm sensor. Most alarm sensors are "Normally Open," and those absolutely won't work. The reason being is that Normally Closed sensors complete a circuit with the two sensors are within close proximity, which is exactly what we need to achieve. Normally Open actually open the circuit when in close proximity, which = bad."

Såg nu också att påverkningsavstånden bör vara ca 1.9cm.
sebastiannielsen
Kontakt:

De har skrivit fel i guiden. I larm används Normally closed, vilket innebär att kretsen sluts när magneten kommer nära. Det innebär att kretsen bryts, antingen om någon klipper av kabeln, eller om dörren/fönstret öppnas och magneten kommer långt ifrån.

Normally Open innebär att när magnet och sensor separeras så sluts kontakten.

Av bilden att döma så är pedalen av typ B, där kontakten är på samma sida som man trampar.

Då ska du altså ha en vanlig magnetkontakt som går att köpa i vilken butik som helst. Anledningen är att magneten sitter högt uppe och kommer ner mot sensorn när man trampar. Då sluts kontakten (Normally closed) och du får en slutning när du trampar på pedalen, och det är väl en slutning du vill ha?

Det är altså en vanlig larmkontakt du ska ha...

Däremot om du ska ha ut en brytning, dvs att kontakten mellan kablarna bryts när du trampar på pedalen, så ska du ha Normally Open, eftersom då är kontakten öppen när magneten är nära.
Frepp

Inlägg av Frepp »

Hmm, okej. Kan inte så mycket om det här :oops: , vet inte om det registreras i spelet när kretsen bryts eller tvärtom.
Hursomhellst verkar guiden pålitlig med massor av feedback som följt guiden och fått det att funka, kommer testa med detta först och se hur det går, annars testar jag med det andra.

Så de som albert visade är de normally closed? Är det någon som vet var man kan köpa normally closed magnetisk alarm med 1.9cm påverkningsavstånd? När jag tittar själv fattar jag inte om dom är normally closed eller open :?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kanske är lite skillnader i definitionerna här.
En del menar att normalläget är när det inte finns någon magnet i närheten och kontakten alltså är helt opåverkad, och en del menar att normalläget är när magneten sitter vid kontakten, där den normalt kommer sitta efter montage.

Jag skulle nog vilja säga att normalläget är där grejerna sitter efter montage. Kontakten är alltså normalt sluten, och bryts när man tar bort magneten. Det är också så det står hos Clas Ohlson för de kontakter som nämns.

I vilket fall som helst så är den vanligaste typen här i Sverige den du ska ha.
Skriv svar