enklaste sättet att få in info i datorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wenzlaff

enklaste sättet att få in info i datorn?

Inlägg av Wenzlaff »

Tjoho! Är ny här på elektronikforumet men jag har en liten fråga.

Jag kan inte så jätte mycket om el så om detta skulle bli för avancerat får ni väl säga till.

Hur är det enklaste sättet att få in information i datorn?
t.ex. om ja trycker på en strömbrytare så ska datorn registrera det.

(som sagt är inte världens mest insatta i dethär så beskriv gärna lite utförligare :D)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Välkommen!

Skrivarporten är enklast.

Det finns några trådar där folk har disskuterat detta.

Klicka på sök och sök efter parallellport eller lpt så hittar du dom nog. (inte alls menat som en tillrättavisning, bara ett tips!)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Com(även kallad serie- eller rs232-)-porten kan även vara av intresse ibland. Till exempel behöver man inte installera drivrutiner för att kunna använda den. Däremot är det lite krångligare. Men det finns många färdiga program som använder den.

Ett winamp-plugin som använder com-porten.
http://diba.hotbox.ru/comctrl/
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /page6.htm

Där finns ett schema för att koppla in fem knappar till parallellporten..
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Skrivarporten är inte så enkel att använda längre, eftersom allt efter Win98 har "stängt" portarna för allmänt direktskrivande.

Till serieporten kan du alltid använda hyperterminalen.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Är det någon som vet varför M$ har gjort så här!? Är det någon säkerhetsgrej så ska det självklart gå att enkelt inaktivera den "säkerhetsgrejjen". Som det är nu blir det samma visa _varje_ gång någon vill använda parallellporten. Personen undrar varför parallellporten inte fungerar i sitt XP, och som tips får han flera drivrutiner som ska fixa "felet". Drivrutinerna får han såklart inte att fungera eller att programmen som han vill använda måste vara speciellt skrivna för att fungera med just den dll:en osv. Jag har själv aldrig testat, men det är så här jag uppfattar att det är.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att man inte kan komma åt hårdvaran direkte längre i Win över 98 är för att XP i verkligheten är NT-kärna. De olika programmer har tilldelat var sitt minnesområde som inte kan åtkommas av andra program, allt för att det inte ska kunna skita sig. Därmed måste åtkomsten till hårdvaran också styras ordentligt, i annat fall kunne man göra ett program som plockar bort det programmerbara hårdvaru som skydder minnesåtkomsten vid att skriva till ett par väl valda portar och därmed ge virus, dåligt skrivna program o dylikt skit fri tillgång till datorn.

Så även om att jag också beklager den bristande tillgång till t.ex. skrivarportar är jag relativt nöjd med XP, min dator dör mindre ofta och jag har hittat den driver som behövs och har lärt att implementera den i mina program.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Enligt mitt tycke så ska ett OS definitivt inte tillåta skrivning direkt till "portar". Det ska drivrutiner sköta. Allt för säkerheten.
Dock kan man även i Unix skriva från userland, men då endast som root och lite förfrågningar till kärnan för behörighet.

Sedan är det rent av beklagligt att det inte finns drivrutiner default i XP som man kan hantera parallell-porten efter eget behag, såsom parport i Linux!
Alla portar som inte har skrivardrivrutiner bundna till sig, borde vara tillgänglig genom ett smidigt API.

Oj, kanske blev lite O/T egentligen då, men de va skönt å få skriva! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Om en 3:e-partsdrivrutin kan ordna så att man kommer åt parallellporten så borde ju MS mycket väl kunna göra samma sak. Serieporten verkar det ju som att man kan komma åt utan vidare, eller?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det är inte särskilt svårt att få tillgång till den. Ladda ner Inpout32.dll och lägg in den i system32, tex.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Löser det problemet med att gamla program, som man inte har källkoden till, inte kan komma åt parallellporten?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Vet ej. Antagligen inte.
Det jag vet är att den brukar funka smidigt när man skriver egna saker.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jo, det finns många sätt att komma runt det. Men det borde inte behövas. Det jag ville komma fram till. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Parallellport och XP

Inlägg av SvenPon »

Får väl göra reklam för mitt program igen.
Ta hem och installera
http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
och
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... spx?tid=53
Wenzlaff

Inlägg av Wenzlaff »

chille skrev:Com(även kallad serie- eller rs232-)-porten kan även vara av intresse ibland. Till exempel behöver man inte installera drivrutiner för att kunna använda den. Däremot är det lite krångligare. Men det finns många färdiga program som använder den.

Ett winamp-plugin som använder com-porten.
http://diba.hotbox.ru/comctrl/
kanon! länken värkar ha dött, så ja tänkte om du visste någon liknande sida, eller om du vet hur han hade kopplat?
Skriv svar