HV labkontakter 15kv eller så

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

HV labkontakter 15kv eller så

Inlägg av Oblivion »

Hmm

Jag har ett problem med mina högspänningsagg idag, det är kontakttyperna på utgången.

Dessa består idag av ett par skumma BNC utgångar, tänk er en vanlig BNC hon-kontakt, fast mitten sitter i ett rör 5cm in i kontakten. Jag har aldrig sett kontakttypen förut och hittar ingen som säljer en heller.

dessa påminner mycket om min kontakt
Bild

Men kostar $150 st :)

Vad kan man hitta på istället?

det enklaste är ju självklart att skära ut en dm ur chassit och sätta dit en pvc platta med en banankontakt på, men det är inte på något sätt petsäkert :) men funktionsdugligt...

Relativt billig får ju lösningen vara, aggen kostade mig 70kr st så 1500kr vill man ju inte betala för en anslutningskontakt direkt :P

Hur ser det ut med HV-kontaktdon annars? elfa verkade inte ha några passande, hittade inte heller några på farnell. fast där hittar jag aldrig i söksystemet iof:P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

3KV BNC kontakter har jag för mig sett på farnell eller om det var mouser för något år sedan men det var bara det jag letade efter då men de kan kanske även ha 15KV för det märket med 3KV har även ett sortiment med högre spänningstålighet om jag inte minns fel vet dock ej om det var så högt som 15KV eller om det bara var 7.5KV.

HV BNC runt 15KV är uppbyggda på i princip samma sätt som en på 3KV men med längre isolerande delar osv precis som de på bilden. De kan även vara polvända så de är inverterande jämfört med vanliga typer BNC typer.

Oavsett var du får tag på dessa så kommer de nog inte att vara billiga. 150$/st känns nog trots allt ändå lite av ett rätt nomalt pris för dessa typer tyvärr trots allt, men visst någon 100-lapp under eller så skall nog kunna gå om man letar som en tok.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varför måste det vara BNC dvs skärmade ..?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det skrev jag aldrig.

Det sitter BNC nu, men det vill jag helst inte ha.

banankontakt eller liknande vore smidigast, men de är ju inte klassade för 15kv direkt

En bra labbkontakt som klarar 15kv helt enkelt

Lutar väl åt att som skrivet skära ut en ruta i chassiet och sätta dit en vanlig Banankontakt på en PVC platta, ska nog passa på att modda dit autosäkringar istället för den kassa glassäkringen som smäller varannan gång man startar agget också...
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kanske är en överdrift att säga de är bra men anslutningen på en fördelardosa kan väl fungera hjälpligt och vara ganska säker.

Det finns förresten en betydligt enklare variant som jag har på mina 30 kV aggregat. De liknar mest en hörtelefonkontakt och är helt i plast. Jag har också sett den modellen på en del lasrar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har funderat på det själv, och det blir nog egensvarvat i teflon, troligtvis med standard banankontakt i innanmätet
Skriv svar