Ethernet kort mrd PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan så vara, men 8019 är enklare att få tag på, har iofs aldrig hatt några problem med den, förutom att den är långsam.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

När du kommer över runt 45% av maxlast börjar det hända saker. Eller när trafiken som den ser börjar närma sig 50% (dåligt konfigurerat nät med en massa broadcast UDP t.ex) då är det inte kul längre...
Det finns en massa workaround men det tar en massa CPU tid och strul att debugga så det är bättre att slippa.
En sak jag ångrar är att jag mer eller mindre tvingade ELFA att ta upp RTL8019AS...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men du lär inte kunna lasta ned en 8019 mer än runt 10% med en PIC18(16), maximalt, snarare runt 1%.
Alex

Inlägg av Alex »

Tacksam för alla intressanta svar och förslag.
I början tyckte jag hade ett "lösningsförslag" på problemet. Så enkelt var det inte. :shock:

Hastigheten är inte en kritisk faktor i mitt fall, därmed tillförlitligheten är viktigare.
Jag vill helst inte bygga ett kort från grund och botten men kan tänka mig köpa ett och modifiera koden.

Var köper man t.ex. Davicom DM9000 eller Realtek 8019AS, och hur mycket modifiering behövs det?

Vad sägs om Olimex? eller en likvärdig.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Även om jag generellt avråder från att använda 28J60 så är det bättre att det blir något gjort än inte. OM du aldrig har implementerat en IP-stack så välj den kretsen där då får tillgång till en implementerad IP-stack men med alla dess fel och brister dom är iallafall "kända" annars så kommer du aldrig att bli klar. Sammanfattningsvis - gå på Olimexlösningen.
Alex

Inlägg av Alex »

Det stämmer jag har inte implementerat en IP-stack förut, men jag har läst OSI-modellen med fördjupning på IPv4.
Kan inte uttala mig hur svårt är det att implementera teorin i verkliga livet. :?

Jag kan hantera PIC16-serie med C-programmering. Finns det ett kort utan allt för många buggar och som går att modifiera med C programmering?

Här följer några diverse kort.
* Arduino.
* The SBC45EC.
* PicNic
* från Modtronik
* Diverse kort
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ingen aning, PIC är inte min melodi...
Jag tillhör mera ATMEGA, AVR och ColdFire typen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

limpan4all: Är Micrel KSZ8851 ett bra val för MCU?, den har iaf SPI..

Har sammanställt ethernet chippen:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... erienheter
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har inte provat den själv bara läst in mig på databladen och den verkar mycket bra.
Jag har använt en del andra Micrel Ethernet kretsar t.ex deras SOHO routerkrets KS8695X och den har ett mycket bra implementerat Ethernetgränsnitt så dom verkar veta vad dom sysslar med.

Men gör som alla andra köp ett färdigt väldokumenterat kit eller labbkort och utgå från det istället för att börja från början helt själv.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men jag har läst OSI-modellen...

Trevlig och bra model, men som blev omsprungen av IP.

> med fördjupning på IPv4.

IP är ingen "fördjupning" av OSI. Det går hjälpligt att mappa
IP funktionerna mot OSI's 7 nivåer, men det är också allt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

OSIs :D

Hursomhelst för att återvända till den ursprungliga frågeställningen "kunna placera korten i olika rum och med hjälp av en dator och ett lokalt LAN kunna läsa/ändra inläst värde i minnen.".

Kanske det vore en idé att använda open collector eller eia-485 multidrop nätverk istället för ethernet..?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför inte använda en PIC med inbyggd ethernet och Microchips färdiga tcp/ip stack?
Jag har testat detta under några dagar och änsålänge tycker jag att det fungerar bra.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

blueint skrev:Kanske det vore en idé att använda open collector eller eia-485 multidrop nätverk istället för ethernet..?
Min åsikt har jag redovisat i ett antal trådar redan. Är det mät/styr-kommandon med lite data så anser jag att ett UART-baserat system liknande SioX fungerar utmärkt. Det blir då tvåtråd med möjlighet att med enkla medel spänningsmata strömsnåla noder via bussen. Vill man däremot ha snabbare buss med mer data så är CAN eller ethernet lämpligt. Det är ju heller ingen omöjlighet att blanda m.h.a en brygga från ethernet till serie. Men det är kanske inte där man skall börja...
Alex

Inlägg av Alex »

Jag söker efter den absolut enklaste metoden.
Ett färdigt kort, eller
björn skrev:Varför inte använda en PIC med inbyggd ethernet och Microchips färdiga tcp/ip stack?
Verkar intressant, vilken typ av PIC använder du?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alex skrev:Hej igen,

Sodja: Kortet innehåller en 8-bitars PIC ukontroller och en tempsensor. Uppmätt temperatur skrivs till minnet via I2C buss-kommunikation. Lokalt LAN finns draget och är sammankopplade via en switch.
Det som behövs är ett kort som läser/skriver från/till minnet via en lokal dator kopplad till det lokala nätet.

Blueint: Helst en färdig lösning än att köpa delar.

Här är några länkar som jag hittade på nätet.

http://www.olimex.com/dev/pic-mini-web.html

http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=7829

http://shop.invector.se/product_info.ph ... f812afc53d
Alla de kort du länkade till är demokort, avsedda för att ge en demonstration hur en webserver funkar. DVS, de visar enbart en färdig i minnet fast programmerad hemsida och inget annat.

Vill du ha mer, vilket du uppenbarligen vill får du göra det själv, du kan köpa nått av dessa demokort, modifiera koden, programmera om kretsarna, fixa till givare med kretskort och anpassningselektronik och löda ihop det.
Vill du bara ha temperaturpresentation i en webbrowser funkar det, vill du logga får du förmodligen skriva ett program till din PC som pratar med dessa PIC-Kort, hämtar data och lagrar det på PC'n

Du skriver "färdig lösning", finns inte, om du inte går på en industriell lösning, för en bunt $$$$.

Det lättaste är fortfarande, skit i LANET, dra en separat tvåtrådsbuss, använd Dallas/Maxim tvåtrådsgivare, vill minnas att det finns en hel del info på nätet hur man kopplar in dem på en paralellport samt programvara för dem
Skriv svar