Poängen är i alla fall, vad kan tänkas orsaka detta? Och viktigare, törs jag använda skiten?
Varm trafo
Varm trafo
Har en gammal järn-kärne trafo av den klassiska EI typen, som blir väldigt varm även näst intill obelastad. Och grejjen är den att det verkar inte vara lindningarna som blir varma, utan det verkar vara kärnan som blir det. Och med varm menar jag väldigt varm, kan inte hålla fingrarna på den nån längre stund. Den är väldigt gammal och har nog sett många långa timmars drift, det är en gammal manöverspänningstrafo. Ålder vet jag inte exakt, men den är gjord i Västtyskland...
Poängen är i alla fall, vad kan tänkas orsaka detta? Och viktigare, törs jag använda skiten?
-
Mindmapper
Det är en industriell manöverspänningstrafo. På primären finns olika avtappningar för 230 och 400V, plus 2st för +10% och -10% nätspänning. Det är bara en sekundär, och den går till ett litet kretskort med likriktarbrygga, konding och sekundärsäkringar. Enligt märkplåten ska den klara både 50 och 60Hz, och utspänningen ska vara 24VDC och max ström 7,5A. Nu har jag ju iofs kopplat in den mellan -10% och 230V avtappningarna så att jag får ut lite över 30V, men det borde ju inte vara orsaken. Eller?
Och ja den brummar, lite grann utan belastning och mer om jag belastar den, men inget anmärkningsvärt högt brum.
Ska ju ha den till ett labb-agg, dyyrt om en ska behöva köpa en ny trafo på 200+VA!
Och ja den brummar, lite grann utan belastning och mer om jag belastar den, men inget anmärkningsvärt högt brum.
Ska ju ha den till ett labb-agg, dyyrt om en ska behöva köpa en ny trafo på 200+VA!
"Nu har jag ju iofs kopplat in den mellan -10% och 230V avtappningarna så att jag får ut lite över 30V, men det borde ju inte vara orsaken. Eller? "
Jo, det kan det kanske vara.
Har Du kopplat in den på ett uttag för 230V minus 10% så skall den ha 207V nätspänning och kopplar du då in 230V där så kan den bli lite mättad och varm.
Koppla in den för 230V och inget annat eftersom det är det Du har från elnätet.
Jo, det kan det kanske vara.
Har Du kopplat in den på ett uttag för 230V minus 10% så skall den ha 207V nätspänning och kopplar du då in 230V där så kan den bli lite mättad och varm.
Koppla in den för 230V och inget annat eftersom det är det Du har från elnätet.
Senast redigerad av Marta 22 december 2008, 23:28:30, redigerad totalt 1 gång.
Men .. som sagt, får ju ut DC ur den i alla fall. Om likriktarbryggan var kass, då borde jag väl inte få ut nått alls? Nåja kan roa mig med att mäta den i alla fall, återkommer.
Edit: Bryggan är OK. Kopplat in den på rätt spänning nu, får se vad som händer. Den blir ju inte varm på direkten utan det tar ju sin tid. Hade den inkopplad några timmar förr medan jag provlastade spänningsregulator-delen av agget. Låg last kan jag tillägga. Det var då ag märkte att den gått och blivit varm.
Edit2: Hm den börjar ljumma på lite nu.
Och det skiljer ca 3,5V mot utspänningen jag hade när den var "fel" kopplad. Inte så mycket kanske men tillräkligt för att det ska ge för litet tak för min regulator. Anledningen att jag kopplat så är att jag vill kunna ta ut upp till 24V från agget även när det är lastat.
Edit3: Nu är den "jag bränner mig nästan"-varm. Så att det var nog inte spänningen som var boven. Kan det vara krypströmmar mellan lamellerna i kärnan? Alltså att jag inte är nån expert på trafos är väl kanske uppenbart men det är inte första gången jag ser en. Men som jag fattat det så är det väl strömuttaget som gör att kärnan blir mättad, och inte spänningen. Men jag kanske svamlar i nattmössan här.
Edit: Bryggan är OK. Kopplat in den på rätt spänning nu, får se vad som händer. Den blir ju inte varm på direkten utan det tar ju sin tid. Hade den inkopplad några timmar förr medan jag provlastade spänningsregulator-delen av agget. Låg last kan jag tillägga. Det var då ag märkte att den gått och blivit varm.
Edit2: Hm den börjar ljumma på lite nu.
Edit3: Nu är den "jag bränner mig nästan"-varm. Så att det var nog inte spänningen som var boven. Kan det vara krypströmmar mellan lamellerna i kärnan? Alltså att jag inte är nån expert på trafos är väl kanske uppenbart men det är inte första gången jag ser en. Men som jag fattat det så är det väl strömuttaget som gör att kärnan blir mättad, och inte spänningen. Men jag kanske svamlar i nattmössan här.
- Electricguy
kapar man ur kärnan så minskar induktansen ganska mycket och strömmen börja rusa i primären istället - mao det är primärlindningen som blir varm istället.
prova att koppla loss likriktarbryggan och lämna trafon med öppna anslutningar på sekundären.
har du kortis i någon lindningsvarv så borde lindningarna bli varma i endera kant.
Det kan vara att trafon är byggd att gå ganska varm redan från början - att inte kunna hålla mer än några sekunder tyder på temperatur runt 50 - 60 grader är inte helt onormal temperatur - vet lysrördrosslar som blir mycket varmare än så...
ofta dimensionerar man trafon att järnförlusterna är ungefär lika stora som lindningsförluster vid märklast. i praktiken kommer trafon inte att bli så mycket varmare än tomgångsläget förrän du lastar över 75%av dess märkström - man kanske pratar om 20 grader varmare i dessa fall och motsvarar då 80 - 90 grader - inget omöjlig temperatur för en trafo - däremot bör man bli vaksam om den är över 100 grader då både kopparresistansen ökat (resistansen är ca 30% större vid 100 grader än vid rumstemperatur) och att man närmar sig curir-temperaturen med allt högre förluster i kärnmaterialet.
---
om du vill så kan du hjälpa trafons kylning med en liten fläkt.
prova att koppla loss likriktarbryggan och lämna trafon med öppna anslutningar på sekundären.
har du kortis i någon lindningsvarv så borde lindningarna bli varma i endera kant.
Det kan vara att trafon är byggd att gå ganska varm redan från början - att inte kunna hålla mer än några sekunder tyder på temperatur runt 50 - 60 grader är inte helt onormal temperatur - vet lysrördrosslar som blir mycket varmare än så...
ofta dimensionerar man trafon att järnförlusterna är ungefär lika stora som lindningsförluster vid märklast. i praktiken kommer trafon inte att bli så mycket varmare än tomgångsläget förrän du lastar över 75%av dess märkström - man kanske pratar om 20 grader varmare i dessa fall och motsvarar då 80 - 90 grader - inget omöjlig temperatur för en trafo - däremot bör man bli vaksam om den är över 100 grader då både kopparresistansen ökat (resistansen är ca 30% större vid 100 grader än vid rumstemperatur) och att man närmar sig curir-temperaturen med allt högre förluster i kärnmaterialet.
---
om du vill så kan du hjälpa trafons kylning med en liten fläkt.
Den lägsta temperaturklassen för transformatorer (Klass A) tillåter att lindningarna blir upp till 105 grader vid normal drift (specad normallast).
Klass H får vara upp till 180 grader vid normal drift.
Men detta gäller alltså lindningarna och lindningsisolationen, för kärnan finns det inte direkt nån temperaturgräns (av praktiska skäl kan den ju dock sällan vara så mycket varmare än lindningarna).
Klass H får vara upp till 180 grader vid normal drift.
Men detta gäller alltså lindningarna och lindningsisolationen, för kärnan finns det inte direkt nån temperaturgräns (av praktiska skäl kan den ju dock sällan vara så mycket varmare än lindningarna).
Nå det kan mycket väl vara så att det är normal driftstemperatur Men nu är det ju så att den kommer sitta i en rätt så tight låda. Och jag är inte så jättesugen på att få en massa extra värme dumpad i den. Har i alla fall beställt en ny trafo nu, via en lokal firma. Men då har den i stället nackdelen att den är en ringkärna och därför svår att passa in i chassit. Lär kanske montera den stående på nått vis. Bekymmer, bekymmer ...