Driva en 320x240 RGB LCD med AVR?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Avendere
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 december 2008, 22:53:58
Ort: Halmstad

Driva en 320x240 RGB LCD med AVR?

Inlägg av Avendere »

Hejsan!

Mitt första inlägg, men jag har surfat runt på detta forum i månader =)

Jo, jag blev helt såld på Uc efter att ha följt en del trådar här på forumet och nu har jag beställt ett utveckligspaket för AVR (dragon) för att sätta mig in i denna världen ordentligt.

Samtidigt kom jag idag över 3st Lcd skärmar med tillhörande resistiv touchscreen på ca 6". Fabrikatet är Sharp och modell LM057QC1T01. - Nu underar jag lite om det går att använda en sån skärm praktiskt med lämplig AVR Uc? - Jag inser att 24bit fullfärg blir lite saftigt, för processorn, men jag kan leva med färre färger eller rent av monokrom, bara det går att styra den direkt via Uc'n.

Datablad hittade jag: http://datasheet.digchip.com/424/424-06 ... QC1T01.pdf

För den som inte orkar läsa kan jag sammanfatta ingångarna:

1 - YD (Scan startup)
2 - LP (Input latch)
3 - XCK (input clock)
4 - DISP (Display conr. signal)
5 - VDD (Power supply, logic)
6 - VSS (Ground)
7 - VEE (Pow- supply, lcd)
8-15 - Data 0-7

Sen är det lite ingångar för en inverterdriven backlight också...

Det jag luskat ut är att det verkar vara en Parallel LVTTL styrd lcd, även om jag läst att den ska klara 5v signaler?? - Kanske är helt ute o cyklar..

Det jag undrar över är helt enkelt om det alls är genomförbart att styra denna via en avr. - Jag inser att jag har en del att lära innan jag kan ge mig på detta, men det vore kul o veta om det är nått att ha eller om jag ska jaga tag i annat... - tanken var att vända dessa skärmar som styrpanel till div olika projekt...

Hoppas att ni förstod nått av vad jag svamlat om och kan reda ut begreppen här lite =)

MVH: Marcus
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Det verkar vara den typ av display där man måste scanna den
kontinuerligt. Det är en hel del enklare att köra en som har eget
minne för "bilden" så att man bara behöver skriva till den
när något ska ändras.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det blir lite tufft för en AVR, eftersom din display kräver som Sodjan sade
att den hela tiden matas med data för att det skall bli någon bild på den.
Det finns bättre lämpade små displayer som har internt minne och
controller som tar hand om själva uppritningen.

Har kört en OLED med 128x128 65000 färger och AVR Mega128

Nu hade jag förvisso även en FPGA eftersom jag hängde på 512k
externt minne. men det går att köra direkt mot displayen.

Notera dock att minnesbristen sätter sina begränsningar.

Swech
Avendere
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 december 2008, 22:53:58
Ort: Halmstad

Inlägg av Avendere »

Misstänkte att det var så...

Men har jag tolkat er rätt att det "går" att få några enkla "bilder" med en avr, men om det skall upp i kvalitet (och färger) så räcker inte AVR'en till?

lite synd då dessa är prefekta som kontrollpaneler.. har tom lådorna som dessa passar i kvar..

Hur är det med en pc då?... räcker par-porten till för att driva denna typ av datamägd, eller bör man "hacka" in sig direkt på grafikkortet? - Dessa skärmar skulle ju lämpa sig som bil-dator eller liknande också... (om det går att få ihop alltså)

Edit: Jo, en sak till, skulle jag vinna nått på att ta en Avr och skriva ihop någon form av drivprogram på den och sedan styra denna med en annan avr, alltså som en slavprocessor, eller grafikprocessor om man så vill..

MVH: Marcus
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

största problemet är att du behöver någon form av externt minne
320*240 = 76.8Kb ram, 8 bitars färg.
Vid 65000 färger är man uppe i 153Kb
En vanlig Mega får det tungt men en XMEGA på 32Mhz skulle
nog klara jobbet, med externt minne isåfall..

Vad gäller parallell port styrning.. Du måste uppdatera
153kb säg 20ggr/sekund för att det inte skall flimmra för mycket
3MB / sekund skall skickas kontinuerligt via denna port....

En ALTERA FPGA skulle funka bättre som grafikprocessor än en
processor.

Swech
bearing
Inlägg: 11677
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Nja, jag tror det inte behövs externt minne. Det beror så klart på användningsområdet.

Folk använder AVR för att gör TV-spel med grafik likt Nintendos 8-bitars. Grafiken genereras samtidigt som den visas på TV:n. Det här borde fungera med ungefär samma koncept.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Å andra sidan är det bara att hänga på extra minne
på MEGA AVR då det finns portar o dyligt
som är anpassade för detta.

JAg menar om man ändå håller på.... :D

Swech
Avendere
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 december 2008, 22:53:58
Ort: Halmstad

Inlägg av Avendere »

Ok, som jag förstår det är det inte helt enkelt att "hänga" på x-minne till de vanliga Avr-kretsarna? - Hur är det med XMEGA serien, har min AVR-dragon stöd för dessa?

Jag la ut frågan till min "lärare" ang. detta, och han var inne på samma spår som ni att problemet är att lcd'n inte har eget minne - han tyckte att jag isf kunde lägga upp en Ascii-karta på grafikprocessorn med exv, IBM-font.. då kunde man kommunicera med den seriellt och arbeta med textbaserad grafik som på den gamla goda tiden (Jag drev en bbs på 90-talet). Då skulle man kunna jämföra grafiken med gamla DOS-program.. Kanske man kunde hänga på extra funktioner som line,cirkle osv..

Hmm, det borde väl finnas färdiga kretsar för detta?, Alltså drivkretsar som kan överföra enkel grafik till min lcd och ta in kommandon'n från en avr? - skall googla lite...

Jag tackar för synpunkterna!

MVH: Marcus
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2109
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Dragonen verkar inte ha stöd just nu iaf. Å andra sidan finns inte XMEGA att köpa ännu vad jag känner till.

http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... Txmega64A1
Avendere
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 december 2008, 22:53:58
Ort: Halmstad

Inlägg av Avendere »

Hej igen, har sökt lite på forumet med bättre sökord, hittade följande tråd:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15

Och speciellt följande inlägg:
Hmmm... jag tror att du ska kolla lite mer innan du börjar bygga.

Om du vill bygga ett system med underprocessorer kan det vara dags att skaffa en PC, de finns lite varstans att köpa, att bygga själv blir mycket jobb.

Att bygga en masterdator och ha den att kommunicera med en "massa" underdatorer blir en stor munfull, om det är som bildator är du ganska fel ute med den ingångsvinkel du har vald.

Det finns t.ex. QVGA-skärmar med 18-bitars färg, inte så flashigt som en monitor men de finns i många storleker. Men tänker vi en QVGA som exempel finns det en krets till detta, den kan kopplas som en minneskrets på en processor (evt. via portar), man ställer in skärmens data i register i kretsen och sedan är det bara att rita bilder på skärmen, kretsen tar hand om "videogenerering" eller rättare: att uppdatera skärmen via databussen.

Så att gå VGA-vägen fungerar bra ... till PC-system, vill du ha ett enklare och lättare system är det bara att ta en skärm med digitalt interface.

OEC Electronics har sådana, likaså ScanCraft, jag hade i ditt ställe kollat med ScanCraft först.
Verkar som att OM jag vill använda denna skärmen som ju är en QVGA så är detta vägen att gå? - Jag kan iofs tänka mig att köra med kanske 8 färger för att få lite kontrast, men inga 65k som räkneexemplet ovan antyder.

Verkar som jag har en del att läsa på om nu =)

MVH: Marcus
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Att hänga på ett minne på Megan är lätt
Men det förutsätter ett statiskt RAM - ej dynamiskt.
Man får 64Kb - interna minnesstorleken.
Har processorn 8Kb ram så blir det 56Kb externt. Registerområdet
räknas också bort.

Men man kan utnyttja ett par pinnar till och lägga upp banker.

Xmegan går att få tag på som prov. har 5 st på skrivbordet...

Swech
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har för mig ATmega har inbyggt SDRAM interface. Här är ett projekt som kör något sådant iaf..

http://www.tinyvga.com/avr-sdram-vga
ATmega8515, SDRAM, DAC, a 18,432MHz clock.

Schema: http://www.tinyvga.com/images/avr_sdram_vgasch.jpg

4 x 4096 x 512 x 8 bit SDRAM
Avendere
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 december 2008, 22:53:58
Ort: Halmstad

Inlägg av Avendere »

Hittade den sidan genom tråden jag länkade till.

Välldigt intressant, även om han kör med ramdac, analog video, - kan jag "kopiera" lösningen men skicka datan direkt till min skärm digitalt istället?

MVH: Marcus
Skriv svar