"Riktad" induktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

"Riktad" induktion?

Inlägg av Walle »

Rubriken är väl inte världens bästa, men jag kunde inte komma på någon bättre.

Hur ska en spole lindas och monteras för att kunna detektera en elkabel på håll/under mark?

På jobbet har jag en smidig kabelletare kallad C.A.T (Cable Avoiding Tool), som man med bra precision kan lokalisera bland annat elkablar under mark med. Att hitta en elkabel som ligger 1-1.5 meter under mark är inga som helst problem. Problemet är dock att man inte alltid har den med sig, samt att man inte alltid söker av hela området där man ska gräva.

Jag skulle vilja konstruera en liknande, men enklare, manick som jag kan ha fast monterad på stickan på min grävmaskin. Tanken är då att den ska kunna varna mig när jag närmar mig en elkabel. Själva spolen kommer behöva sitta minst ca 1 meter från marken (när slitstålet på skopan ligger mot markytan).

Dessutom så måste den ha riktningsverkan, för att vara till någon nytta.

Alla idéer och information uppskattas mycket! :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Är det en helt passiv pryl du har ? Jag tycker det verkar som man har en sändarenhet också.

http://cn.radiodetection.com/doclib/UG0 ... _guide.pdf
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tror du inte maskinen kommer att störa signalen?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

C.A.T. har tre lägen, två passiva och ett aktivt.

De två passiva lägen är el (50Hz) och radio ("Studs" av inducerade signaler från radiovågor).

Det aktiva läget känner av två olika frekvenser, beroendepå vad för sändare man använder. Dels har jag en "låda" som man enkelt kan ställa på en kabel (eller på marken där man vet att kabeln ligger) för att inducera en signal i kabeln. Lådan har även ett uttag som man kan koppla till diverse olika verktyg ("Stickpropp", "tång"). Man kan även koppla direkt på en ledare med krokodilklämma. Vi använder oss även av ett par olika sonder som man kan skicka in i rör för att lokalisera.

Vad jag är ute efter är dock enbart att söka efter 50Hz. Visst, det hjälper inte i alla lägen, men det skulle helt klart kunna rädda kablar ibland.

Jag tror inte maskinen skulle störa signalen. Finns väl inte mycket i den som kan störa, eftersom den går på diesel (ingen tändning, m.m.). Skulle man trots allt få in störningar från exempelvis soppapumpen eller fläkten så borde dessa störningar gå att filtrera bort med ett bandpassfilter som endast släpper 50Hz.

Edit: En sån här är det vi har: http://www.instruments4hire.co.uk/radio ... -jenny.htm
Skriv svar