Transistortest

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wolfheat

Transistortest

Inlägg av wolfheat »

Går det att enkelt bygga något system som man kan koppla in en transistor till och som ger transistorns egenskaper. Tex typ (PNP, NPN) effekttransistor, spänningsbegränsning, strömbegränsning etc. Om jag skulle göra ett system för detta skulle det isåfall byggas via en µC. Vilka parametrar är enkla att få ut, vilka är svårare. Hur "testar" man transistorn för dessa värden?

Det är kanske inte så viktigt att få ut dessa parametrar så exakta, men jag skulle vilja veta på ett ungefär.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Spänningsbegränsning (Uce max?) och strömbegränsning (Ic max?) kan du aldrig mäta dig till utan att förstöra komponenten. Samma sak gäller för att avgöra om det är en effekttransistor (du kan iofs mäta temperatur och beräkna kapselns termiska resistans, men det känns onödigt)

VCEsat, Hfe NPN/PNP mm kan du mäta upp...

Varför vill du förresten bygga en sådan apparat?
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Har en hel del gamla transistorer från diverse elektriska produkter liggandes hemma. Många av dem ser man inte vad som står och många av dem är svåra att hitta dokumentation om på nätet.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

En curvetracer behöver du :)

Då kan man följa kurvorna till nästan max iaf, sen kan du ju dra på spänningen lite till och se vad som händer:)

Heathkit sålde ett fint kitt på 70-talet

Bild

schema finnsHÄR

manual HÄR

Borde inte vara så svårt att kopiera om man lägger lite tid på det

Annars har du en enkelt transistorprovare

Bild

Fast en curvetracer är roligare
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Det står ju precis hur man bygger ihop en sån i pdf filen ju. Men jag undrar om det är ett litet för mäktigt projekt för tillfället.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Uce bottnad , hfe samt Ube kan inte vara så svårt att mäta upp. sen ändras ju värdena lite beroende på vilka strömmar du har genom transistorn men ta några normala värden och testa. Om det är PNNP eller NPN kan du kolla genom att mäta "diodernas" riktning i transistorn. Då får du reda på vilken som är basen. För att skilja kollektor och emitter åt sedan, så testar du en liten ström på basen och en låg spänning på C-E. Om det blir mycket låg Hfe så är den felvänd.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ursäkta en liten surmulen kommentar, det kanske är billigare att slänga de gamla transistorerna och köpa nya med läsbara beteckningar till det du ska bygga.

Protte
Skriv svar