rörelse vakt - några problem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

rörelse vakt - några problem?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.
Har två frågor om rörelsevakter.

Noname märke och dålig produkt beskrivning om man kopplar Den som de ska vara så är det ju inget att bråka om. Men om man kopplar parallellt efter den så att man kan tända lampan separat så händer ju inte mycket men vad händer om någon går förbi och den aktiveras samtidigt som man har den tänd? Sålänge det är samma fas/matning bör det inte hända något.

2. kvittar det vad man har för last bakom den? ska ha en AC/DC adapter med en last på ca 1A bakom som ska tändas när en sådan här aktiveras något problem med det? eller ska man hålla sig till Lampor som de är 'avsedda' för?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite rörig text, men jag gör ett försök att svara så får vi se om det var så du tänkte. :)

1 (antar det iallafall) :
Kopplar du rörelsevakten parallellt med en annan brytare så blir det precis som om du parallellkopplat två brytare. Naturligtvis ska både brytaren och rörelsevakten i såfall kopplas på samma ledning.

2:
"kvittar det vad man har för last bakom den?"

Nej. Det får inte vara större last än vad reläet i rörelsevakten klarar. Annars kan kontaktelementen "svetsa fast" (fastna). Ett annat vanligt fenomen är att det blir lite gnistor varje gång reläet ändrar läge. Tillslut blir det beläggningar som leder till dålig kontakt, vilket faktiskt kan orsaka brand. Det finns förresten rörelsevakter med "solid state relä" istället för vanliga relän. Även de är märkta med en max-ström och spänning, men där kan det inte bli bli någon oxid om man överskrider märkningen. :)

"ska ha en AC/DC adapter med en last på ca 1A bakom som ska tändas när en sådan här aktiveras något problem med det?"

Det stycket fick jag läsa om många gånger innan jag insåg att det borde vara en punkt efter "aktiveras" för att det ska gå att förstå. :wink:

Svaret:
Vanligtvis är det inga problem. Möjligen att det finns rörelsevakter med någon udda styrning av nätspänningen, men isåfall bör det stå i produktbeskrivningen. Om inte annat så går det ju att kolla med säljaren innan köp. :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Japp rörig text. kan man få någon titel för oförklarliga inlägg ?

Du har fattat det helt rätt.
Mjo jag vet att man inte få gå äver spec'sen vad reläera klarar att dra.

Men då har jag fattat det rätt iaf. blir något litet kommande projekt till serven iaf ;)

Tack ska du ha för lite mer klarhet i det.
Skriv svar