Borra med svarv
Borra med svarv
Kan någon ge tips om hur man borrar ett 5mm hål genom en 12 cm lång axel, utan att borren går snett.
Jag lyckas sällan få det bättre centrerat än några tiondelar. Helst vill man ha det centrerat på någon hundradel hela vägen.
Finns det något knep?
Jag lyckas sällan få det bättre centrerat än några tiondelar. Helst vill man ha det centrerat på någon hundradel hela vägen.
Finns det något knep?
Kolla på de MIT filmer som var uppe här för ett tag sedan, jag har för mig att han utförde ett sådan borrning där. Kan hända att minnet sviker mig dock... 
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=29344

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=29344
Centrerat inom någon hundradel är nog svårt att få till även med ett långhålsborr med kylning i spetsen. Jag har erfarenhet av ett 16 mm långhålsborr som vi borrar ca 25 ggr diametern med och det kom ut upp till 0,2 mm ur läge för utgångsläget. I och för sig så var de matning med 2 axlar samtidigt i detta fall, då hålen gick snett igenom biten. Men vi och borrleverantören trodde precisionen skulle vara bättre än så. Svarvning är något mer gynnsamt då det endast är matning i en axel. Svarva eller borra en nogrann startstyrning för borren precis som Niklas-K skrev, det är A och O.
en väl uppriktad svarv hjälper, nästan alla svarvar jag kollat på som inte annvänds av folk som är kunniga har haft fel i centrering/vinkel chuck > dubb
är det inte rätt så funkar inget .
sedan så måste det dubbhålsborras med bra borr
sedan borras med rätt slipat borr, och så styvt borr som möjligt, exempelvis byta borr i tre omgångar för att hålla borren kort utanför arbetsstycket
kanonborr är mycket bra, kylning är inte så svårt att ordna i svarv då borren står still, ofta kan man plugga det baktill och dra i ett nytt hål för kylvätskan, och ha en liten pump för kylvätskan
sedan går det ju att svarva innvändigt, inte kul med dom måtten men det går med mycket möda och stort besvär
är det inte rätt så funkar inget .
sedan så måste det dubbhålsborras med bra borr
sedan borras med rätt slipat borr, och så styvt borr som möjligt, exempelvis byta borr i tre omgångar för att hålla borren kort utanför arbetsstycket
kanonborr är mycket bra, kylning är inte så svårt att ordna i svarv då borren står still, ofta kan man plugga det baktill och dra i ett nytt hål för kylvätskan, och ha en liten pump för kylvätskan
sedan går det ju att svarva innvändigt, inte kul med dom måtten men det går med mycket möda och stort besvär
För 7-8 år sedan var jag med om ett liknande problem. Då var det ett 12mm hål (för kylvätska) som skulle borras genom en 3 meter lång axel. Naturligtvis blev det inte helt rakt, men inte mer än "några" tiondelar fel.
Jag har för mig att det var någon firma i Kungsbacka som borrade hålet. Dom var visst specialister på sådant. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på firman.
Hålet borrades från bägge ändarna och det gick att se en liten kant vid skarven. Vi var nöjda och mätte aldrig upp hur mycket det felade.
Materialet var invar.
Jag har för mig att det var någon firma i Kungsbacka som borrade hålet. Dom var visst specialister på sådant. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på firman.
Hålet borrades från bägge ändarna och det gick att se en liten kant vid skarven. Vi var nöjda och mätte aldrig upp hur mycket det felade.
Materialet var invar.
Som sagt tidigare så gäller de verkligen att ha koll på sin spindeldocka att den är exakt centrerad. Även att verktygen du stoppar i den såsom precions-schuck inte är skeva på något vis. Sen även att de till att aldrig jobba med längre borr en absolut nödvändigt. Även förborra med dubbhålsborr eller alternativt göra startmärket med svarvskäret om möjlighet finns å stycket är tillräcknigt stabilt och fastsatt.
Men sen beror de ju lite på va de är för pryl med. För handlar de om något som du helt från solid stock har svarvat fram, så är ju inte de hela världen att ta de sista utvändiga skäret med biten spänd mellan 2 dubbar, och då snackar vi verkligen precision i mittenhålet då de automatiskt kommer landa i absolut centrum om du gjort dubbarna rätt.
Men sen beror de ju lite på va de är för pryl med. För handlar de om något som du helt från solid stock har svarvat fram, så är ju inte de hela världen att ta de sista utvändiga skäret med biten spänd mellan 2 dubbar, och då snackar vi verkligen precision i mittenhålet då de automatiskt kommer landa i absolut centrum om du gjort dubbarna rätt.
sniffer: Ja, centrum kommer att kommer landa rätt ut i änden men mitt på axeln då så kommer den förmodligen hålet fortfarande vara cirka halva felet offline.
Jag skulle nog göra som så att förborra mycket noga med 4.5 mm borr djup 1.5-2 gg D och svarva upp den till 5 mm. Sedan pipborra upp resten.
Om det är extremt viktigt att du får till det Swen så kan jag kanske fixa en beg. pipborr som inte har många omslipningar kvar åt dig.
Gryms ide med plugga och dra in kylvätska vid sidan om torde gå bra då skaftet är 20mm. Kruxet är att kylvätsketrycket skall vara helst 50 bar eller högre
Jag skulle nog göra som så att förborra mycket noga med 4.5 mm borr djup 1.5-2 gg D och svarva upp den till 5 mm. Sedan pipborra upp resten.
Om det är extremt viktigt att du får till det Swen så kan jag kanske fixa en beg. pipborr som inte har många omslipningar kvar åt dig.
Gryms ide med plugga och dra in kylvätska vid sidan om torde gå bra då skaftet är 20mm. Kruxet är att kylvätsketrycket skall vara helst 50 bar eller högre

Jag tackar för alla svar!
Hade på känn att det finns en hel del erfarenhet på forumet.
Pipborr med högtryck är kanske för avancerat för mig i mitt hobbyrum, men att borra med större borr och komplettera med hylsa är nog en god ide, liksom att först borra och sedan svarva utvändigt, i de fall ämnet tillåter detta.
I min hobbysvarv är spindeldockan väl linjerad, men dubbdockan saknar tvärslid, så där får jag skimsa med folier eller papper.
Hade hoppats att det kunde finnas någon metod i stil med 'borra 3mm, rotera borren 60 grader ...' men sådana metodet finns kanske inte.
Har sett att Clas Ohlson säljer en ny sorts borr med "självcentrerande spets som föhindrar vandring...". Skall prova dessa.
Återigen tack, och god jul!
Hade på känn att det finns en hel del erfarenhet på forumet.
Pipborr med högtryck är kanske för avancerat för mig i mitt hobbyrum, men att borra med större borr och komplettera med hylsa är nog en god ide, liksom att först borra och sedan svarva utvändigt, i de fall ämnet tillåter detta.
I min hobbysvarv är spindeldockan väl linjerad, men dubbdockan saknar tvärslid, så där får jag skimsa med folier eller papper.
Hade hoppats att det kunde finnas någon metod i stil med 'borra 3mm, rotera borren 60 grader ...' men sådana metodet finns kanske inte.
Har sett att Clas Ohlson säljer en ny sorts borr med "självcentrerande spets som föhindrar vandring...". Skall prova dessa.
Återigen tack, och god jul!
Jag förutsätter dock att man använder rätt pryl till rätt sak. Man kommer ingenstans med julaborr-satsenNiklas-k skrev:sniffer: Ja, centrum kommer att kommer landa rätt ut i änden men mitt på axeln då så kommer den förmodligen hålet fortfarande vara cirka halva felet offline.
Jag skulle nog göra som så att förborra mycket noga med 4.5 mm borr djup 1.5-2 gg D och svarva upp den till 5 mm. Sedan pipborra upp resten.
Om det är extremt viktigt att du får till det Swen så kan jag kanske fixa en beg. pipborr som inte har många omslipningar kvar åt dig.
Gryms ide med plugga och dra in kylvätska vid sidan om torde gå bra då skaftet är 20mm. Kruxet är att kylvätsketrycket skall vara helst 50 bar eller högre

http://shop.otdtools.se/Shop/Applicatio ... MenuId=532