Vilka datorkomponenter är bäst till mack 3!?!?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Vilka datorkomponenter är bäst till mack 3!?!?

Inlägg av Terho »

Har klurat på det en längre tid och testat en del :) Kanske fler som har? Komponenter som rekommenderas och inte rekommenderas osv? vad kör ni på?

Själv har jag haft underliga problem med några MSI kort i Mach 3 tex ryckiga motorer, hur jag än ställer och styr i bioset och windows, troligen en störning på moderkortet som påverkar parallell porten. Testade ett PCI - parallell kort och fick ändå samma problem, fick moderkortet utbytt men ändå samma fel vart så på 3 st olika MSI kort.

Lik så något kort med intels P45 chipsen har kränglat en del med konstiga ryck eller att man inte kunnat varvar ut motorerna för de vart så orena signaler att dom låst sig, Just nu sitter jag på Gigabyte med p35 chipset och det värkar funka mycket bra :)

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Saxat från Machsupport.com

Mach3 Minimum Requirements:
Windows 2000/XP Operating System
1Ghz CPU
512MB RAM
Non-integrated Video Card with 32MB RAM
Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)
Desktop PC if using the Mach3 Driver

Hur ser det ut när du kör DRIVERTEST programmet?
http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mi ... Config.pdf

Du har väl läst dokumentationen ?
H.O

Inlägg av H.O »

I burken till min Abene sitter det ett MSI K9VGM-V med inbygd grafik. Nu kommer jag att köra med en Smoothstepper men all testning de senaste månaderna har varit med LPT-porten och det har inte varit några problem alls, inte ens i 75kHz läget.

OBS! ArtSoft avråder användadet av moderkort med inbyggd grafik vilket jag är och var fullt medveten om men jag chansade och det gick bra. Ska ju dessutom köra med SS så då spelar det ingen roll.

Nu har jag iofs servon på det systemet och dom är ju lite mer förlåtande mot jitter än stegisar men jag ser inga problem med några "ryck" eller nått sådant.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Glömde bort att påpeka detta med att en PC som i detta fallet BARA ska användas för MACH3 och inget annat, se det som en grundregel.

Mina burkar som körs på mina maskiner är ej kopplade till nätet
Kör bara Mach3
Har optimerat installationen av OS

Har en burk med allt-i-ett dvs en POS terminal som jag kör Mach3 på, det går men är lite slö jämfört med stationär std burk

Det finns en hel del nyttigt att läsa i dokumentationen, läs !
Terho

Inlägg av Terho »

Jo men ville veta om ni har testat olika komponenter, har märkt att olika komponenter ger olika prestanda i mack 3, tex när man max varvar motorerna i ca 5000 rpm om dom låser sig där el bara matar på.

Vad är bäst då? Vista 32 el Xp 32 till mach 3?
Skriv svar