Suspended mode FT232R ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Suspended mode FT232R ?

Inlägg av Maze »

Tänkte använda en FT232R krets för första gången tillsammans med en AVR för att skicka data till en PC över USB. Kretsen ska även spänningsförsörjas från USB kabeln och kommer dra runt 30 mA. Det jag undrar över är om det är nödvändigt att ställa procesorn i sleep med hjälp av PWREN signalen vid suspended mode eftersom högsta strömmen då är 500 uA. Hur har ni som använt kretsen tidigare gjort ? Har ingen koll alls på när suspended mode inträffar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Suspend mode inträffar väl när man t.ex. sätter en laptop i "vila" (eller vad det nu heter), dvs den stannar men håller kvar allt i minnet och kan snabbt startas upp igen utan att boota.

Operativsystemet vet (borde veta) när datorn går i vila och USB skall gå i suspend mode. Så det borde ju gå att sända ett kommando via din normala kommunikationskanal till MCU'n så att den själv försätter sig i sleep mode. Hur den sen skall väckas beror på lite vad din MCU har för egenskaper.

I den koppling jag håller på ritar för tillfället låter jag PWREN styra en P-FET som helt enkelt stryper matningsspänningen till MCU'n.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Har gjort likadant som mri, i mitt fall IRLML6402 som P-mos FET liten, billig och bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ser schemat ut?, ser i databladet (IRLML6402) att Vgs(th) gate-source-threshold är -1,2V. Och ev utgång lär normalt sett jobba med positiv spänning.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Koppla bara som FTDI app. exempel så funkar det bra.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ok, tack för svaren. Jag har bara två kretsar utöver FT232, en MCU och en sensor som kan sättas i standby via en ingång. Så jag drar nog SLEEP signalen från FT232 till min MCU för att trigga så att den slår av sensorn och sen själv går i sleepläge. Sen när det är dax att starta igen får MCU vakna på SLEEP signalen och start upp sensorn igen.
Skriv svar