GSM-modem, är det ett sånt jag behöver ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
IceBear

GSM-modem, är det ett sånt jag behöver ?

Inlägg av IceBear »

Jag vill kunna skicka sms till en PC, inte ringa samtal.
Är det då ett GSM-modem jag behöver ?
Finns det begagnade såna, eller iallafall billiga ?
Vart då isåfall ?
johano

Inlägg av johano »

En gammal mobiltelefon med ett kontantkort och tillhörande datakabel är nog det billigaste och enklaste...

/johan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Funktionen är GSM-modem, om det sedan utförs med en begagnad mobil eller ett "riktigt" modem är av mindre betydelse.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Jag har greppat det, men med en gammal mobil är det några nackdelar jag inte vill ha. Så jag vill hellre ha ett gsm-modem då.
Finns det ingen begagnatmarknad för såna ?

Jag skulle egentligen vilja ha en miniminiPC med ett gsm-modem inbyggt .
Allt i samma minilåda....
För jag ska använda ett PCprogram för att visa SMS'et på en data eller TVskärm hade jag tänkt. Mer ska inte datorn användas till.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Borde det inte funka med ett 3G-modem? Jag surfar på ett sånt just nu, och i uppkopplingsapplikationen kan man även skicka och ta emot SMS.
De här modemen får man ju gratis om man skaffar ett abonnemang för mobilt bredband. Tele2 har för 39:- i månaden.
diman
EF Sponsor

Re: GSM-modem, är det ett sånt jag behöver ?

Inlägg av diman »

återupplivar
då jag är ute efter samma sak.

programmet som jag själv ska programmera ska köras på en PC och med hjälp av en gsm module / model / telefon eller liknande ansluten via USB eller seriellt .
det ska gå att skicka SMS till pc'n och i mitt program ska smset tolkas och därefter styra ett antal mjukvaruapplikationer /brandvägg etc.
sjolva programmet och styrningsfunktioner har jag inga problem med, det är hjälp med val av GSM hårdvara som jag eftersöker.

funderade på vanliga 3g modem som man kan köpa till en minimipeng i Comviq Kontant Mobil Surf asken, bör väl kunna gå att hotta sim kortet som följer med och stoppa i ett vanligt kontantkort.
men jag har inte hittat något SDK eller liknande som låter mig ta emot SMS via dessa modem i högnivåspråk eller via API.
så, förslag ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att hantera SMS från ett GSM/3G-modem så använder du vanliga AT-kommandon.
http://www.control.com.sg/at_commands_sms.aspx

Det finns t.ex. Gnokii (men du har inte nämnt vilket OS du kör så det är svårt att veta om det hjälper dig).
http://gnokii.org/
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

OSet är windows server 2003 då programmet ska köras på våran server och styra olika parametrar i nätet (jag driver ett fibernät)
som t.ex. jag ska kunna släppa ett dhcp-lease via ett sms.
rätt stort problem, då vi delar ut en IP per kund med leasetid på 2 tim och byter kunden sin utrustning (säg köper/byter router) så
måste de antingen släppa adressen manuellt, vänta två timmar eller ringa mig. o de väljer såklart det senare. Är jag inte på kontoret så kan jag inte utföra manuell release.
sedan ska det även gå att låsa/låsa upp vissa portar i fiberswitcharna med detta oxå. jag ska kunna koppla på / av en kund utan att fysiskt vara på plats.
bara att ge er en hym om vad styrningen ska vara till för.

men alla de bitarna är ren programmering och det är inga problem alls.
dock har jag dålig koll på det här med att ta emot sms.

Så jag kan alltså använda ett vanligt 3g modem för ett par hundra kronor och via en virtuell COM (COM-> USB) skicka/ta emot SMS i klartext mha AT kommandon ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

När du pluggar in 3G-modemet i en USB-port så skapas en virtuell COM-port, så det är bara att snacka med modemet via den.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

diman - vad du behöver är en sms gateway eller pula med att läsa sms från en mobile, varför använda sms när du sittter på ett fibernät ? ... låter som mail är enklare ...

http://www.developershome.com/sms/sms_t ... smsGateway
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Vilken märklig lösning till ett så trivialt problem.
Under förmodan att om du har mobiltelefonkontakt så har du även Internet-access, varför ansluter du då inte med VPN till jobbet och helt enkelt utför de nödvändiga momenten via Remote Desktop eller ssh, som om du hade suttit på kontoret?

Om det finns någon irrationell anledning till att VPN inte är möjligt, och du är programmerare, skapa då en minimal web applikation som är enkel och snabb nog att använda via surfning på mobilen, även via GSM.
Personligen skulle jag göra en minimal wrapper i Perl och köra de nödvändiga kommando-raderna via system() innanför pre-taggar och $|++; definierat innan.

Skapa ett självsignerat cert för den siten och öppna access till den port som du väljer att köra HTTPS-tjänsten på, vilket inte behöver vara 443 om den redan är upptagen på alla era publika IP-adresser.
Här har jag beskrivit hur du skapar ett cert.

På mobiltelefonen importerar du det självsignerade certet i förväg en gång.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

jo, det är för att det är mycket lättare för mig ute på fältet att skicka ett sms istället för att behöva koppla upp sig, logga in etc. bärbar dator är ej ett alternativ (det hade redan varit uppe på bordet).
och WAP eller surfning via mobilen är en aning krångligt då det ställer krav på mobilen, certifikat, tillgänglighet av GPRS och /eller 3G etc.
Jag är ute efter "keep it simple" på fältet. Systemet i centralen får gärna vara komplicerat, men ute ska det gå momentärt.
och vad är snabbare och enklare än ett SMS.

oki, jag ska prova i helgen det där med AT kommandon till ett 3g-modem. kollade igår och såg att det skapades två st. virtuella COM portar, så den biten är ju klar nu.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och en fördel med SMS-styrning: man kan verifiera vilket nummer SMS'en kommer ifrån vilket kan användas som filter.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

OK, om du anser att det är enklare att lösa ett mjukvaruproblem med hårdvara istället för mjukvara så är det bara att köra på.
I din rationalisering av ditt beslut listar du dock upp saker som problem som inte är problem.
Jag har redan påvisat hur trivialt det är att skapa ett självsignerat cert, och GSM är det enda du behöver, inte GPRS eller nåt annat.
Med web applikation menar jag förinställda URLer, för jag antog att du via SMS tänkte skicka förbestämda kommandon som triggar olika scriptade rutiner på serversidan, och alltså inte formulär som måste navigeras och fyllas i, men även det kan du minimera till en enda textbox och submit-knapp om det skulle behövas.
Och säkerhet uppnår du genom att använda SSL och ha med ett lösenord som parameter på URLen, dessutom kan du i brandväggen låsa access till den valda TCP-porten till source-nätet som man kommer från hos mobiloperatören via GSM/GPRS.
URLerna sparar du sedan i bookmarks på mobilen.
T ex:
https://www.example.com:10443/?pwd=secr ... ate_plan_9

Men, en sak vinner du med SMS-lösningen, lite snabbare responstid eftersom du slipper tiden för 9600-modemhandskakning över GSM.
Dock till priset av en mer komplicerad lösning med fler möjliga felkällor.
Skriv svar